حکایت این روزهای مصر

مصر این روزها در حالی چهارمین سالگرد انقلاب مردم را سپری می‌کند که چند تحول مهم در این کشور مشاهده می‌شود. نخست ابعاد تازه‌ای از سرکوب مردم مصر است که ده‌ها کشته و زخمی بر جای گذاشته است. در حالی مبارک‌ها از جنایات خود تبرئه و آزاد شدند،انقلابیون مصری که عزت و کرامت سرزمین خود را طلب می کردند به بهانه مقابله با اخوان المسلمین پشت میله‌های زندان به سر می‌برند و بسیاری از آنها به احکام حبس ابد محکوم شده‌اند.
کد خبر: ۷۶۶۲۴۳
حکایت این روزهای مصر

دوم آنکه دستگاه قضایی مصر در اقدامی قابل تأمل گردان‌های قسام حماس را در لیست گروه‌های تروریستی قرار داده است. در حالی که ملت مصر بر لزوم حمایت از فلسطین تأکید دارند دستگاه قضایی مصر به رویارویی با فلسطین پرداخته است. شاید دریافت کمک‌های مالی از کشورهای غربی و مرتجع عربی و روابط با رژیم صهیونیستی زمینه ساز این اقدام بوده اما نتیجه نهایی آن خشم مردم از دستگاه قضایی مصر است.

رفتارهای نادرست سران قاهره در قبال انقلابیون و نیز مقاومت فلسطین زمینه ساز آن شده تا قوای سیاسی، اقتصادی و امنیتی مصر به سمت حاشیه‌ها بویژه سرکوب مردم معطوف و در نهایت تحلیل رود. حال این سوال مطرح است که چه کسانی از این وضعیت سود می‌برند و آیا اتخاذ این راه می‌تواند دستاوردی برای السیسی داشته باشد؟

مجموعه رفتارهای سران قاهره در حوزه سرکوب مردم و جهت گیری‌های نادرست سیاسی نظیر رویکرد عربستان و کشورهای غربی و صهیونیست‌ها عملاً مردم انقلابی مصر را در برابر قاهره قرار داده و تضعیف کننده پایگاه مردمی السیسی خواهد بود. مسئله‌ای که یک نتیجه دارد و آن دستاوردهای رژیم صهیونیستی از شرایط نابسامان مصر است.

صهیونیست‌ها از یک سو با سوق دادن مصر علیه فلسطین از بازگشایی مرزهای غزه جلوگیری می‌کنند در حالی که مسئولیت نسل کشی در این سرزمین را بر دوش مصر می‌اندازند و از سوی دیگر از ورود مصر به جرگه مبارزه با این رژیم جلوگیری و مانع بازگشت مصر به جایگاه منطقه‌ای گذشته ( دوران ناصر) می‌شوند.

نکته قابل توجه آنکه صهیونیست‌ها در حالی نهایت استفاده را از رفتارهای سران قاهره می‌برند که به همین نیز بسنده نکرده و با حمایت از گروه‌های تروریستی نظیر انصار بیت المقدس در صحرای سینا به ارتش مصر یورش برده دهها نفر را به قتل رسانده‌اند تا با بحران سازی ابعاد دیگری از طراحی خود علیه مصر را اجرا و این کشور را به ورطه نابودی سوق دهند حال آنکه سران قاهره در اشتباه محاسباتی به جای قرار گرفتن در مسیر مبارزه با این رژیم در چارچوب اهداف و سیاست های آن گام برداشته که قرار دادن نام حماس در لیست تروریست‌ها نمودی از آن است.

قاسم غفوری - جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها