11 بهمن، شهادت غلامحسین افشردی(باقری)

امروز ، 11 بهمن 1393 خورشیدی برابر با 10 ربیع الثانی 1436 هجری و 31 ژانویه 2015 میلادی است. رویدادهای مهمی که در چنین روزی در تاریخ رخ داده، بدین شرح است:
کد خبر: ۷۶۵۲۰۶
11 بهمن، شهادت  غلامحسین افشردی(باقری)

هجری شمسی

11 بهمن 1320

اولین شماره روزنامه مردم متعلق به حزب توده به سردبیری عباس نراقی و هیأت تحریریه‌ای مرکب از ایرج اسکندری، انور خامه، بزرگ علوی و مصطفی فاتح در تهران منتشر شد.

11 بهمن 1343

کابینه امیرعباس هویدا از مجلس شورای ملی رأی اعتماد گرفت.

11 بهمن 1357

بیش از 1200 آمریکائی با سه هواپیمای نظامی تهران را به مقصد کشور خود ترک کردند.

11 بهمن 1357

ساعت 5/3 بعد از نیمه شب امام‌خمینی با یک فروند هواپیمای ایرفرانس فرودگاه پاریس را به مقصد تهران ترک کردند میلیونها استقبال کننده در مسیر حرکت امام‌‌خمینی در انتظار هستند.

11 بهمن 1361

"غلامحسین افشردی" معروف به "حسن باقری" از فرماندهان معروف جنگ به شهادت رسید. وی در 25 اسفند 1334 ش در تهران به دنیا آمد. او در نوجوانی در کلاس‏های مذهبی که زیر نظر آیت‏اللَّه دکتر بهشتی برگزار می‏شد شرکت می‏کرد و شدیداً تحت تأثیر وی قرار گرفت. باقری پس از گذراندن دروس ابتدایی و دبیرستان وارد دانشگاه ارومیه شد ولی به دلیل فعالیت‏های سیاسی، پس از دو سال از دانشگاه اخراج گردید. از آن پس به سربازی رفت و در لبیک به فرمان امام خمینی، از پادگان گریخت. افشردی در جریان انقلاب، در تصرف یک کلانتری و نیز پادگان عشرت آباد تهران مشارکت نمود و با پیروزی انقلاب به کمیته انقلاب اسلامی پیوست. وی همچنین مدتی به روزنامه‏نگاری پرداخت و در سال 58 در رشته حقوق قضایی دانشگاه تهران پذیرفته شد. او با شروع جنگ تحمیلی، به سوی جبهه‏های جنوب شتافت و به سرعت، استعدادهایش شکفته شد و در مناصب فرماندهی نظامی سپاه و بسیج رشد کرد تا جایی که فرماندهی چندین عملیات نظامی و موفق از جمله ثامنُ الحُجَج، طریق القُدس، فتح المبین، بیت المقدَّس، رمضان و محرَّم را در برخی محورهای مهم بر عهده گرفت. شهید افشردی همچنین در آزادسازی شلمچه و خرمشهر نقش مهمی داشت. وی سرانجام در حالی که به عنون جانشین فرماندهی نیروی زمینی سپاه، در حین یک عملیات اکتشافی و اطلاعاتی در جبهه فکه حضور داشت، بر اثر اصابت گلوله توپ دشمن، در 27 سالگی شربت شهادت نوشید.

11 بهمن 1359

روابط جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی اردن رسماً قطع شد.

هجری قمری

10 ربیع الثانی 201

کریمه‏ اهل‏بیت، حضرت فاطمه‏ ی معصومه(س) در قم درگذشت. ایشان یک سال پس از ورود برادرش به خراسان به قصد دیدار وی از مدینه به سمت خراسان حرکت کرد، اما پس از حوادثی که در شهر ساوه برای آن حضرت پیش آمد، بیمار شد. چون حضرت معصومه در شرافت و فضیلت شهر قم احادیثی را از پدران خود شنیده بود، عزم این شهر کرد و پس از هفده روز توقف در قم، به ملکوت اعلی پیوست.

10 ربیع الثانی 1330

گنبد مطهر حَرم حضرت امام رضا(ع) توسط سربازان روسیه به توپ بسته شد. پس از تشکیل ژاندرمری مخصوص خزانه داری کل ایران توسط مورگان شوستر آمریکایی، دولت روسیه که این اقدام را مخالفت مطامع خود در ایران می‏دانست، طی اولتیماتومی به دولت ایران، خواستار اخراج شوستر از ایران و نیز استخدام اتباع خارجی با اجازه‏ دُوَل روس و انگلیس شد. در پی ردّ این اولتیماتوم دخالت‏آمیز توسط مجلس شورای ملی، قوای روسی مستقر در تبریز وارد قزوین شدند. هم‏چنین یکی از دست نشاندگان دولت روس در مشهد به نام یوسف هراتی به تحریک روس‏ها، شورشی مصنوعی در مشهد به پا کرد. قوای روس نیز به بهانه‏ این که جانِ اتباع آن‏ها در خطر است به شهر مقدس مشهد وارد شدند و سپس برای تهدید دولت ایران و نیز بی‏احترامی به عقاید و احساسات مذهبی مردم، حرم مطهر امام رضا(ع) را به توپ بستند و جنایتی دیگر آفریدند. در اثر شلیک توپخانه، به سَردَرها و گلدسته‏های حرم رضوی، خسارات فراوانی وارد آمد. هم‏چنین خزانه‏ی حضرتی را به بانک روس منتقل کرده و اشیای قیمتی حرم را به غارت بُردند. پس از آن، مقداری از اموال را برگردانده ولی متولی حرم را با تهدید به مرگ وادار کردند که تصدیق کند که تمام خزانه را تحویل گرفته است. علاوه بر این، عده‏ی بسیاری از مردم مشهد در این تهاجم وحشیانه کشته و مجروح شدند.

میلادی

31 ژانویه 1599

نخستین شرکت هند شرقی انگلستان در هند تاسیس شد. فرمان تاسیس این شرکت از طرف ملکه الیزابت صادر شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها