نگاهی به مستندهایی که از عنصر خشونت استفاده می‌کنند

چاقوی خونی

بی‌تردید یکی از پرطرفدارترین برنامه‌های تلویزیونی، فیلم‌ها و سریال‌های مستند داخلی و خارجی هستند. از آنجا که آثار مستند معمولا بی‌واسطه با خود موضوع و سوژه طرف هستند، نه فقط در ایران و نه در مدیوم رسانه‌ای مثل تلویزیون که در دنیای هنر ـ صنعت به مراتب تاثیرگذارتر از دیگر شاخه‌های هنر تصویری ظاهر شده است. در تاریخ هنر تصویر نقش و اهمیت سینمای مستند تا آنجاست که بسیاری از رویدادهای مهم سیاسی اجتماعی دو قرن اخیر وابستگی‌های غیرقابل انکاری از تاثیرپذیری آنها دارد.
کد خبر: ۷۶۲۹۰۰

شوک

«شوک» یکی از پرطرفدارترین مستندهای اجتماعی این روزهای تلویزیون است. شوک مثل همه مستند‌هایی از این دست از دریچه دوربین مخاطب را به دنیای سیاه بزهکاری برده و قصد دارد نتایج بزرگ و تاثیرگذار روی جامعه بگذارد. شوک گاه از ستاره‌های سرشناس به عنوان راوی استفاده می‌کند که این نیز بر جذابیت‌های آن می‌افزاید. در این اثر به دلیل ماهیت انتقادی آن گاه تصاویر خشنی که به نظر لازمه برنامه‌های اینچنینی است استفاده شده است این مستند از شبکه سه پخش می‌شود.

بیراهه

«بی‌راهه» هم جزو مستندهایی است که از شبکه یک پخش می‌شود. رویکرد پیشگیرانه با بیان صریح و البته خشن از ویژگی‌های این مستند است. یکی از جذاب‌ترین قسمت‌های بیراهه موضوع دعانویسی و رمالی بود که مورد توجه مخاطبان قرار گرفت. بیراهه نیز مانند شوک نشان می‌دهد که با بیان صریح به دنبال نتایج حائز اهمیت است.

مکث

مکث نیز مجموعه مستندی است که از شبکه سه روی آنتن می‌رود. این مستند بیشتر متکی بر به تصویر کشیدن تصاویر کاملا واقعی و مستند است. اسلام فتحی تهیه‌کننده این مستند صحنه‌هایی که در طول ساخت با آنها مواجه می‌شوند را دردناک توصیف می‌کند و این تاثیر روی مخاطب نیز وجود دارد. این مستند نیز می‌کوشد با نمایش مشکلات اجتماعی و طرح بی‌واسطه آنها مخاطب را با خود همراه سازد.

فیلم ناتمامی برای دخترم سمیه

یکی از مستندهای پرطرفدار سیما که چندی پیش از شبکه‌های مختلف سیما پخش شد مستندی به نام «فیلم ناتمامی برای دخترم سمیه» بود که داستان زندگی عناصر جدا شده از گروهک منافقین را به تصویر می‌کشید داستان آدم‌هایی که برای نجات فرزندانشان از اردوگاه‌های سازمان منافقین دست به هر اقدامی می‌زنند و موفق نمی‌شوند. وجه خشن این مستند جدا از خفقانی که سازمان منافقین روی اعضای خودش پیاده می‌کند و مستند در نمایش آن موفق است، چند تصویر کوبنده و البته غافلگیرکننده از خودسوزی اعضا است که به نوعی به عاقبت همکاری با این سازمان اشاره دارد.

ملاقات با داعش

دیدن تصاویر مستند از گروهک داعش که این روزها نقش اول جنایت‌های منطقه را ایفا می‌کند در مستندی به نام «ملاقات با داعش» یکی از بهترین مستندهای تلویزیون در این حوزه به شمار می‌رود. نکته جالب درباره این مستند این است که داعشی‌ها از ساخت مستند آگاه بوده و به فیلمساز اجازه می‌دهند از جنایت‌هایشان تصویر بگیرند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها