دبیر اولین همایش رتینوپاتی نوزادان نارس گفت: 1.4 میلیون کودک زیر 13 سال در کشور نابینا هستند که 50 هزار نفر آنان به دلیل نارس بودن در هنگام تولد و ابتلا به رتینوپاتی نوزادان نارس، نابینا شده اند.
کد خبر: ۷۶۲۷۷۶
1.4 میلیون کودک زیر 13 سال در کشور نابینا هستند

دکتر رضا کارخانه در آستانه برپایی "اولین همایش رتینوپاتی نوزادان نارس"، افزود: مسلما تعداد کودکان نارسی که به دلیل نقص شبکیه دچار نابینایی شده اند، بیش از آمار رسمی است و تعداد زیادی از این کودکان به دلیل ارجاع نشدن به مراکز درمانی در آمار رسمی جایی ندارند.

وی با اشاره به اینکه بیمارستان فارابی در سال 1374 خورشیدی برای نخستین بار در کشور طرح غربالگری نوزادان نارس و بررسی وضعیت چشمی آنان را با هدف جلوگیری از نابینایی این نوزادان آغاز کرد، اظهار داشت: طی 21 سال گذشته در زمینه آگاهی رسانی به پزشکان و کارکنان بخش های مراقبت های ویژه نوازادن (NICU) تلاش های زیادی در زمینه این بیماری در کشور صورت گرفته تا جایی که در انتهای سال 1392 برنامه غربالگری کشوری شامل زمان مناسب معاینه این نوزادان، نحوه درمان و پیگیری این بیماران تدوین و از طریق کمیته کشوری مستقر در وزارت بهداشت درمان آموزش پزشکی به کلیه دانشگاه های کشور اعلام شد.

دبیر همایش رتینوپاتی نوزادان نارس گفت: هم اینک در کشور ما نوزادانی که کمتر از 34 هفته بارداری متولد می شوند و وزن آنان کمتر از 2000 گرم(2کیلو گرم ) است، می بایست، مورد غربالگری وضعیت چشم قرار گیرند که تا حدود زیادی با معیارهای کشورهای پیشرفته متفاوت است.

وی افزود: در صورتی که نوزاد نارس به موقع مورد معاینه چشمی قرار گیرد و بیماری به موقع تشخیص و درمان شود ، می توان از نابینایی وی در آینده جلوگیری کرد.

کارخانه تصریح کرد: در حال حاضر طرح غربالگری نوزادان نارس در بیمارستان های تهران و شهرستان ها آغاز و دستورالعمل غربالگری اجباری از سوی وزارت بهداشت از سال گذشته به تمام مراکز درمانی ابلاغ شده است.

وی با تاکید بر شعار سازمان جهانی بهداشت مبنی بر اینکه تا سال 2020 میلادی نبایستی هیچ فرد نابینایی به دلیل مشکلات قابل پیشگیری داشته باشیم، گفت: امید می رود، نابینایی در کودکان نارس با اطلاع رسانی صحیح و به موقع در سطح کشور مانند آبله و تراخم ریشه کن شود.

دبیر اولین همایش رتینوپاتی نوزادان نارس یادآور شد: طرح تله مدیسین (معاینه از راه دور) از جمله طرح های در دست اجرا با هدف بررسی وضعیت چشمی نوزادان نارس در نقاط مختلف کشور بوده که طی آن قرار است، تصاویر شبکیه از نوزادان نارس در مناطقی که چشم پزشک متخصص در دسترس نیست تهیه و در اختیار چشم پزشکان با تجربه در مرکز بزرگ تر قرار گیرد تا بر اساس تفسیر این تصاویر برای بیمار ، تصمیم لازم در مورد درمان اتخاذ شود.

وی خاطر نشان ساخت: اولین همایش رتینوپاتی نوزادان نارس با هدف ارایه جدیدترین دستاوردها در زمینه آسیب شبکیه نوزادان نارس با پیشنهاد کمیته کشوری رتینوپاتی نوزادان نارس وزارت بهداشت در روز 7 اسفند امسال ماه در مرکز همایش های رازی تهران برگزار می شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها