پس از تصویب شورای پول و اعتبار از ۱۵ اردیبهشت اجرا می شود

تفاهم بانک‌ها برای کاهش سود سپرده یک‌ساله به 20 درصد

بانک مرکزی با اخطار مجدد به بانک‌ها برای رعایت نرخ‌های مجاز سود بانکی اعلام کرد: بانک‌ها حق مطالبه هیچ‌گونه وجه مازاد بر حداکثر نرخ سود تعیین شده توسط شورای پول و اعتبار را ندارند.
کد خبر: ۷۶۱۳۱۳
بانک‌ها فقط نرخ سود تعیین شده را دریافت کنند

به گزارش سایت رسمی بانک مرکزی، به موجب مفاد ماده 98 قانون برنامه پنجم توسعه، عقود مرابحه و استصناع به فصل سوم قانون عملیات بانکی بدون ربا اضافه شده است و پیرو مصوبه مذکور، آیین‌نامه و دستورالعمل‌های اجرایی عقود یادشده تهیه و پس از تصویب در مراجع ذی‌صلاح، در بیستم شهریور ماه 90 به شبکه بانکی کشور ابلاغ شد.

لیکن اخیرا مشاهده شده است که برخی موسسات اعتباری در محاسبه سود عقود مرابحه و استصناع، اصل تسهیلات اعطایی به علاوه سود مرابحه یا استصناع نقدی را مبنایی برای محاسبه سود مرابحه یا استصناع نسیه قرار می‌دهند.

این اطلاعیه خاطرنشان کرد: بانک مرکزی طی بخشنامه‌ای به تمام بانک‌های دولتی و غیردولتی و موسسات اعتباری ابلاغ کرده که مطالبه هرگونه وجه تحت هر عنوان، مازاد بر حداکثر نرخ سود تعیین شده توسط شورای پول و اعتبار، خلاف ضوابط و مقررات جاری بوده و تمام بانک‌ها و موسسات اعتباری، باید ضمن توقف اقدامات مزبور، اصلاح رویه‌های فعلی و عودت مبالغ مازاد دریافتی از مشتریان را به قید تسریع، به تمام واحدهای ذی ربط خود ابلاغ و بر حسن اجرای آن، تأکید و نظارت کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها