تیم ملی ساعت 12 و ‌30 دقیقه امروز در نخستین بازی خود در جام ملت‌ها به مصاف بحرین می‌رود

این تیم ملی ایران است

حوالی ظهر وقتی آفتاب در بالاترین نقطه قرار می‌گیرد، شانزدهمین دوره جام ملت‌های آسیا برای ما در سرزمین کانگوروها آغاز می‌شود. ایران ـ بحرین؛ ساعت 12 و 30 دقیقه در ورزشگاه رکتانگلار ملبورن.
کد خبر: ۷۵۸۱۷۰

بحرین برای فوتبالدوستان ایرانی قبل از هر چیز یادآور خاطره تلخ از دست دادن صعود به جام جهانی 2002 است. آن شکست 3 بر یک در منامه و شادی بحرینی‌ها با پرچم عربستان که حریف مستقیم ما در گروهمان بود. چه خوب که چهار سال بعد با پیروزی بر همان بحرین جشن صعود به جام جهانی را گرفتیم. با این حال خیلی‌ها این تیم را گربه سیاه فوتبال ایران می‌دانند؛ لقبی که باعث می‌شود ملی‌پوشان کشورمان هیچ گاه آنها را دست‌کم نگیرند.

بحرین، اولین رقیب ایران در جام ملت‌های آسیا، در حالی به استرالیا آمده که در جام خلیج فارس عملکردی ناامیدکننده داشت و نتوانست حتی به یک پیروزی برسد. آنها در مرحله گروهی بدون زدن هیچ گلی حذف شدند. (دو تساوی صفر بر صفر مقابل یمن و قطر و یک شکست 3 بر صفر مقابل عربستان)

شاید به همین دلیل بیشتر کارشناسان یک شروع خوب را برای تیم ملی ایران متصور شده‌اند. آسوشیتدپرس در آستانه بازی امروز می‌نویسد: تیم ایران در حالی اولین دیدار خود را در جام ملت‌های آسیا مقابل بحرین آغاز می‌کند، که یکی از بخت‌های قهرمانی محسوب می‌شود و انتظار می‌رود از گروه خود صعود کند. همین‌طور سایت آل اسپورت در گزارش خود آورده تیم ملی فوتبال ایران با وجود تمام مشکلاتش در آماده‌سازی تیمی، به غلبه بر بحرین، قطر و امارات اطمینان دارد. سایت گل هم پیش‌بینی شروعی بی‌نقص را برای تیم ایران در جام ملت‌های آسیا کرده است.

با این ‌حال کی روش به عنوان سرشناس‌ترین مربی حاضر در جام شانزدهم بهتر از هر کس دیگری می‌داند نباید حریف بازی اول را دست کم گرفت. تیم صد و دهم رنکینگ فیفا که در رده‌بندی آسیایی‌ها هم جایی در میان 11 تیم برتر ندارد، گرچه در هفت بازی گذشته‌اش در جام ملت‌های آسیا، پنج بازی را واگذار کرده، اما در آخرین بازی تدارکاتی خود عربستان را با چهار گل در هم کوبیده است. فراموش نکنید این تیم در مرحله مقدماتی جام ملت‌های آسیا فقط یک گل خورده است. آنها که در میان تیم‌های عربی بیش از همه به ضد فوتبال شهرت دارند، شاید بهتر از دیگر تیم‌ها راه متوقف کردن مدعیان را بلد باشند.

با این حال امروز، نباید روزی باشد برای رویاپردازی بحرینی ها. هرچند پیش از آغاز جام، تیم ملی ایران دو بازیکن کلیدی‌اش یعنی پژمان منتظری و هاشم بیک‌زاده را از دست داد، اما تیمی که از سوی کی‌روش برای این جام انتخاب شده است، تیمی متشکل از نفرات با تجربه و جوان است که می‌توان امیدواری‌های بسیاری به آنها داشت. این جوانان که در بازی تدارکاتی با عراق نمره قبولی گرفتند، می‌توانند در یکی از مهم‌ترین آزمون‌های زندگی ورزشی خود هم بدرخشند و در کنار کمک به موفقیت تیم ملی ایران، روزهای بهتری را برای آینده فوتبال خود رقم بزنند. نفراتی همچون مرتضی‌پور علی گنجی، وریا غفوری، وحید امیری، رامین رضائیان، سروش رفیعی و علیرضا بیرانوند، در کنار نفراتی همچون سردار آزمون و علیرضا جهانبخش که در این یکی دو سال اخیر چهره شده‌اند، می‌توانند ترکیبی خوب را در کنار بزرگانی همچون نکونام، تیموریان، دژاگه، قوچان‌نژاد، سیدجلال حسینی و خسرو حیدری ایجاد کنند تا ایران روزهای شیرینی برای هوادارانش رقم بزند.

هفدهمین مصاف

40 سال از اولین رویارویی دو تیم می‌گذرد؛ شانزدهم شهریور ۱۳۵۳، بازی‌های آسیایی تهران. آن بازی را غفور جهانی خوب به یاد دارد. او در روزی که تیم ملی با هدایت فرانک اوفارل شش گل به بحرین زد، اولین گل ما را وارد دروازه بحرین کرد.در این چهار دهه ایران و بحرین در مجموع 16 بار با هم بازی کردند که هفت بار تیم ملی کشورمان پیروز بوده و چهار بار هم بحرین. آخرین بازی که ایران به مصاف بحرین رفت گابریل کالدرون آرژانتینی روی نیمکت این تیم بود که آن بازی دو سال پیش در چارچوب غرب آسیا با تساوی بدون گل به پایان رسید. از آن تیم علیرضا حقیقی، امید ابراهیمی، محمد خانزاده، احسان حاج صفی و مهرداد پولادی هنوز در ترکیب تیم ملی حضور دارند، اما ستاره‌های امروز کی روش که هر یک می‌توانند نتیجه یک بازی را تغییر دهند، نفرات دیگری هستند.

یک سال قبل از آن تساوی بدون گل، جدال دو تیم در چارچوب دور برگشت مقدماتی جام جهانی، در منامه یک بر یک مساوی شد؛ آن هم در شرایطی که گل تساوی ما را مجتبی جباری در ثانیه‌های پایانی به ثمر رساند. اما بازی رفت دو تیم را بعید است بحرینی‌ها به این راحتی از یاد برده باشند. نوزدهم مهر 1390 تیم کی‌روش با نفراتی چون خسرو حیدری، سیدجلال حسینی، مهرداد پولادی، آندرانیک تیموریان، جواد نکونام و کریم انصاری‌فرد که الان هم جزو نفرات اصلی تیم ملی به شمار می‌روند، بحرین را در ورزشگاه آزادی با شش گل در هم کوبید.در دیگر بازی گروه C و از ساعت 10 و 30 دقیقه به وقت تهران، دو تیم امارات و قطر در ورزشگاه 25 هزار نفری کانبرا به مصاف هم می‌روند.

حمایت ایرانی‌ها

در حالی که کمتر از چند ساعت به برگزاری دیدار تیم‌های ایران و بحرین در بازی‌های جام ملت‌های آسیا زمان باقی مانده، اما بیش از 20 هزار بلیت این بازی به فروش رفته است. با توجه به این‌که بحرینی‌ها استقبال خوبی از این رقابت‌ها انجام نداده‌اند به نظر می‌رسد بخش عمده این بلیت‌ها را هواداران ایرانی برای حمایت از تیم ملی کشورمان خریده باشند. همچنین تعدادی از لباس‌های تیم ملی میان هواداران ایرانی پخش شد تا آنها امروز با نظم بهتری تیم ملی را تشویق کنند.

ویلیامز استرالیایی؛ یادآور 6 تایی‌ها

بر اساس اعلام کنفدراسیون فوتبال آسیا بنجامین ویلیامز، استرالیایی همراه دو هموطن خود ماتیو کرم و پائول سترانگولو دیدار ایران برابر بحرین را قضاوت می‌کنند. کریستوفر بیس از استرالیا و آکایی یاگی هم از ژاپن داور و کمک داور ذخیره این بازی خواهند بود.

ویلیامز استرالیایی که در جام جهانی برزیل سه بازی را شوت زد تا به حال بازی‌های زیادی از تیم‌های ایرانی از جمله استقلال، سپاهان و ذوب‌آهن را در آسیا را قضاوت کرده است. او داور بازی ایران و کره‌جنوبی در انتخابی جام جهانی 2010 هم بوده اما شاید خاطره‌انگیزترین قضاوت او برای تیم ملی ایران همانی بود که با پیروزی 6 بر صفر ما مقابل بحرین به پایان رسید.

دیروز جلسه هماهنگی بازی ایران و بحرین هم با حضور مهدی محمدنبی دبیرکل فدراسیون فوتبال و سرپرست تیم ملی برگزار و مقرر شد ایران در دیدار برابر بحرین از لباس، شورت و جوراب سفید در دیدار برابر بحرین استفاده کنند. دروازه‌بان ایران هم لباس یکدست مشکی خواهد پوشید.

شروع کابوس‌وار تیم‌های عربی

اگر بازی امروز صبح امارات و قطر را نادیده بگیریم، تیم‌های عربی با سه باخت در چهار بازی اول، شروعی کابوس‌وار در این تورنمنت داشته‌اند؛ روز اول کویت به استرالیا باخت. دیروز هم عمان مقابل کره‌جنوبی شکست خورد و عربستان هم مقابل چین.

در نخستین بازی دیروز که برای فوتبالدوستان ایرانی جنبه یک بازی صبحگاهی را داشت کره‌جنوبی با تک‌گل دقیقه 45 چو یونگ چئو از سد عمان گذشت تا همچون استرالیا، در گروه A سه امتیازی شود. عمان در این بازی خوش شانس بود که دروازه‌اش فقط یک بار باز شد.اما در گروه B هم هر دو بازی یک بر صفر تمام شد. ازبک‌ها با گل دقیقه ایگور سرگئیوف کره‌شمالی را از پیش رو برداشتند و چینی‌ها هم با گل دقیقه 80 یوهای از سد عربستان گذشتند. گرچه کره‌شمالی مقابل ازبکستان شایسته باخت بود، اما عربستانی‌ها شاید در پایان مرحله گروهی افسوس موقعیتی را بخورند که الحزیزی در بازی با چین از دست داد. در این بازی که علیرضا فغانی همراه دو کمک ایرانی‌اش رضا سخندان و محمدرضا ابوالفضلی قضاوت آن را برعهده داشت، عربستان در دقیقه 62 صاحب یک‌ضربه پنالتی شد، اما دروازه چین اجازه ورود توپ به دروازه را نداد.

به این ترتیب در پایان بازی‌های دیروز دو تیم ازبکستان و چین با کسب پیروزی‌های مشابه یک بر صفر در صدر گروه B قرار گرفتند تا یکی از دو تیم عربستان و کره شمالی در آستانه حذف زودهنگام قرار بگیرد. در روز دوم بازی‌های این گروه، عربستان و کره‌شمالی باید به مصاف هم بروند و تیم بازنده وداعی زودهنگام با جام‌شانزدهم خواهد داشت.

جدول پخش جام ملت‌های آسیا

صدا و سیما برای پخش جام ملت‌های آسیا برنامه‌ای گسترده دارد. جدول پخش بازی‌های این رقابت‌ها را در زیر می‌بینید. همچنین تمام مسابقات تیم ملی از شبکه رادیو ورزش به طور مستقیم پخش می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها