آیین‌نامه جدید معاینه‌ فنی 14 دی از سوی معاون اول رئیس‌جمهور ابلاغ شده است

اعتبار معاینه فنی خودروهای شخصی یکساله شد

دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور از دوره یکساله معاینه فنی برای انواع وسایل نقلیه شخصی و دولتی سبک و موتورسیکلت خبرداد و گفت: این دوره زمانی برای وسایل نقلیه سنگین شش ماهه خواهد بود که از سوی معاون اول رئیس‌جمهور ابلاغ شد.
کد خبر: ۷۵۷۷۳۵

مهدی یدی‌همدانی در گفت‌وگو با ایسنا افزود: دوره زمانی معاینه فنی برای انواع وسایل نقلیه عمومی سبک و سنگین اعم از درون‌شهری و برون‌شهری با عمر ده سال یا کمتر، شش ماهه و برای عمر بیشتر از ده سال، سه ماهه خواهد بود؛ در حقیقت برای خودروهایی که سن بیشتری دارند، دوره‌های معاینه فنی کوتاه‌تر شده است.

وی عنوان کرد: دوره زمانی معاینه فنی انواع وسایل نقلیه فوریت‌های پزشکی و امدادی مانند آمبولانس، آتش‌نشانی و امداد خودروها اعم از سبک، سنگین و موتور سیکلت شش‌ماهه خواهد بود.

همدانی ادامه داد: در مورد خودروهایی که از سوخت سی.ان.جی استفاده می‌کنند نیز در ماده (6) آیین‌نامه پیش‌بینی شده است تا چنانچه در بحث مخزن مشکلی داشته باشند، معاینه فنی برای آنها صادر نشود. همچنین انواع وسایل نقلیه دارای سوخت سی.ان.جی سبک با پلاک شخصی و دولتی هر سه سال بازرسی چشمی را انجام دهند. این دوره زمانی برای وسایل نقلیه سبک با پلاک عمومی هر دو سال بازرسی چشمی خواهد بود.

وی تاکید کرد: وسایل نقلیه دارای سوخت سی.ان.جی سنگین با هر نوع پلاکی باید هر دو سال بازرسی چشمی انجام دهند. دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور با اشاره به وجود ابهامات و مشکلات در فرآیند معاینه فنی و نارسایی‌هایی که در آیین‌نامه قبلی مصوب سال 1382 وجود داشت، عنوان کرد: وزارت کشور با برگزاری جلسات کارشناسی متعدد و همفکری وزارت راه و شهرسازی، سازمان حفاظت محیط‌زیست، سازمان ملی استاندارد و شهرداری‌های کشور، آیین‌نامه جدیدی در تیر امسال برای تصویب به دولت ارسال کرد و پس از انجام بحث‌های کارشناسی در جلسه نوزدهم آذر این پیشنهاد به تصویب هیات وزیران رسید و در چهاردهم دی نیز از سوی معاون اول رئیس‌جمهور ابلاغ شد.

به گفته این مقام مسئول، برخی تعابیر مربوط به معاینه فنی اصلاح شده و ساختار معاینه فنی در سطح ملی، استانی و شهری به‌صورت کامل تعریف شده است؛ در صورتی که در آیین‌نامه قبلی ابهامات زیادی در این تعاریف و ساختارها وجود داشت.

کنترل معاینه فنی خودروها مکانیزه می‌شود

همدانی با اشاره به راه‌اندازی سامانه ملی یکپارچه معاینه فنی تا خرداد سال آینده به عنوان یکی دیگر از بندهای ماده (یک) این مصوبه گفت: این سامانه به صورت آنلاین و برخط در اختیار تمام مراکز معاینه فنی خودروی کشور قرار می‌گیرد. در فرآیندهای سامانه هیچ اقدامی با دخالت نیروی انسانی انجام نمی‌شود و از لحظه ورود خودرو به مرکز تا زمان خروج، تمام اطلاعات به صورت مکانیزه ثبت می‌شود.

وی تاکید کرد: نتایج تمام آزمایش‌ها و اعتبار زمانی معاینه فنی هر خودرو در این سامانه ثبت می‌شود و پلیس هم به این اطلاعات دسترسی خواهد داشت. در این مصوبه آمده است هر آزمایش که در مراکز معاینه فنی انجام می‌شود، باید یک مهندس مکانیک دارای مدرک کارشناسی آنها را تائید کند.

به گفته این مقام مسئول، وزارت کشور، شهرداری‌ها و وزارت راه در یک همکاری مشترک تا خرداد سال 1394 سامانه ملی یکپارچه معاینه فنی در کشور راه‌اندازی می‌کنند و پس از راه‌اندازی این سامانه، فقط معاینه فنی معتبر خواهد بود که از طریق سامانه صادر شده و هر معاینه فنی بعد از خرداد 94 خارج از این سامانه صادر شود وجاهت قانونی ندارد و پلیس راهنمایی و رانندگی با خودروهایی که برگه معاینه فنی از مراکز دریافت نکرده‌اند، برخورد قانونی می‌کند. وی تاکید کرد: پیش‌بینی شده در آینده بتوانیم از طریق دوربین‌های موجود در سطح شهر برای ثبت تخلفات معاینه فنی هم استفاده کنیم و کنترل معاینه فنی خودروها مکانیزه انجام شود. در حقیقت این کنترل علاوه بر افسران پلیس توسط دوربین‌های ثبت تخلف نیز صورت می‌گیرد.

همدانی درباره نحوه عملیاتی شدن کنترل مکانیزه معاینه فنی خودروها اظهار کرد: تمامی مراکز و پلیس راهنمایی و رانندگی به سامانه ملی یکپارچه معاینه فنی متصل می‌شوند و اطلاعات بین پلیس و مراکز معاینه فنی مبادله می‌شود؛ به‌طوری‌که پس از خروج خودرو از این مراکز، اطلاعات معاینه فنی در سامانه ثبت می‌شود؛ به این ترتیب خودرو در هر نقطه‌ای از کشور معاینه فنی گرفته باشد، اطلاعات در سامانه ثبت شده و در تمام نقاط کشور این معاینه فنی معتبر خواهد بود.

وضع معاینه فنی خودروهای قدیمی

دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور تاکید کرد: در آیین‌نامه جدید پیش‌بینی شده مراکزی که گواهی معاینه فنی خلاف واقع یا جعلی صادر می‌کنند؛ شهرداری‌ها و سازمان راهداری موظف هستند با قید فوریت این مراکز را به مراجع قضایی معرفی کنند و هر برگه معاینه فنی که به‌صورت غیرواقع صادر شود، به عنوان جعل سند با آن برخورد می‌شود.

وی ابراز امیدواری کرد بخشی از مشکلات معاینه فنی با این آیین‌نامه مرتفع شود و با همکاری تمامی دستگاه‌ها موضوع معاینه فنی در قالب این آیین‌نامه ساماندهی شود. همدانی تاکید کرد: تصویب‌نامه جدید جایگزین تصویب‌نامه‌ای شد که در سال 1382 در مورد موضوع معاینه فنی به تصویب رسیده بود و از لحظه ابلاغ برای همه دستگاه‌ها لازم‌الاجراست.

چه زمانی آیین‌نامه جدید اجرایی می‌شود؟

کمال‌الدین پیرموذن، عضو کمیسیون صنایع مجلس به جام‌جم توضیح می‌دهد که شورای عالی ترافیک بدون تصویب مجلس، این اختیار را ندارد که قانونی جدید درباره معاینه فنی خودروها اجرا کند. این نماینده مجلس اظهار امیدواری می‌کند که نمایندگان بتوانند تا پایان سال 93، بحث کم شدن زمان معاینه فنی را به‌صورت طرح یا لایحه بررسی و تصویب کنند.به گفته پیرموذن، بیشتر نمایندگان هم بر دو ساله یا سه ساله شدن زمان معاینه فنی خودروها، اجماع نظر دارند، اما از سوی دیگر، دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور به جام‌جم می‌گوید که این آیین‌نامه جدید، در واقع اطلاحیه آیین‌نامه‌ای است که در سال 82 تصویب شده و اصلاح آن، نیاز به تصویب مجلس ندارد.

به گفته یدی‌همدانی، این آیین‌نامه از لحظه ابلاغ دولت، لازم‌الاجراست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها