مسئول کمیته علمی موسسه تحقیقات، آموزش و درمان سرطان ایران گفت: از ۳۱ استان در کشور ۱۱ استان فاقد امکانات برای جوابگویی به نیازهای بیماران سرطان هستند و مردم این استان‌ها صدمات روحی، جسمی و مالی بسیاری برای آمدن به شهرهای بزرگ می‌بینند.
کد خبر: ۷۵۶۲۷۲
11 استان امکانات رسیدگی به سرطانی ها را ندارند

فرهاد سمیعی در نشست دومین همایش سرطان و پیشگیری گفت: کشور ما متأسفانه با وجود اینکه از نظر نیروی پزشک و متخصص سرآمد منطقه است در عرصه سرطان مرکز یا موسسه‌ای که به صورت مأموریت دار فعالیت کند همپای شأن علمی کشور وجود نداشته است.

وی افزود: ضعف در توزیع کافی و یکنواخت امکانات و نیروی متخصص در کشور وجود دارد به طوری که از 131 استان در کشور 11 استان فاقد امکانات برای جوابگویی به نیازها هستند و مردم این استان‌ها صدمات روحی، جسمی و مالی بسیاری برای آمدن به شهرهای بزرگ می‌بینند.

سمیعی ادامه داد: ارائه درمان به بیماران به امکانات و تجهیزات برای ارائه خدمات برمی‌گردد که باید بر اساس توزیع جمعیت باشد که ما از این بابت دچار کمبودهایی هستیم و با عدالت اجتماعی بر سلامت منافات دارد.

موسسه تحقیقات، آموزش و درمان سرطان ایران افزود: ما هم‌اکنون کمبود کمی از نظر نیروی انسانی داریم و کیفیت ارائه خدمات در عرصه سلامت در بهترین انواع وجود دارد اما به دلیل عدم توزیع امکانات دسترسی خوبی وجود ندارد.

وی ادامه داد: بسیاری از عوامل محیطی در ابتلا به سرطان موثر هستند اما در عین حال که پیشگیری قدم اول در کنترل سرطان است باید عزم جدی در سازمان‌های مرتبط وجود داشته باشد و سازمان‌های مرتبط نسبت به عواقب فعالیت‌های خود آگاهی داشته باشند. به عنوان مثال در تحقیقات آمده استارت یک هواپیما زمانی که زده می‌شود اکسیژن تولید شده توسط جنگل 10 هکتاری را می‌بلعد بنابراین سازمان‌های نظارتی باید تعاریف و تحقیقات ما را عملیاتی کنند.

سمیعی گفت: سازمان مبارزه با سرطان باید احیا شود این در حالی است که وزیر بهداشت تشکیل شورا و مجموعه‌ای را در این زمینه در وزارت بهداشت پیشنهاد داده و با تشکیل آن موافقت کرده و امیدواریم به سازمان مبارزه با سرطان تبدیل شود.

موسسه تحقیقات، آموزش و درمان سرطان ایران در رابطه با عدم اجرای برنامه جامع کنترل سرطان گفت: به توصیه سازمان جهانی بهداشت در سال 2004 برنامه کنترل سرطان به سران کشورها ابلاغ شد که این موضوع به کشور ما نیز آمد این برنامه در اولین قدم شامل پیشگیری، غربالگری و تشخیص، درمان، پیگیری و اصلاحات تشکیلی می‌شود که ما هنوز قدم اول را به خوبی برنداشته‌ایم.

وی گفت: جای تأسف دارد که در هتل پنج ستاره ما سرویس ارائه قلیان دایر شده است ما مدعی هستیم که برنامه جامع کنترل سرطان باید اجرا شود اما اگر به صورت دستور کار رسمی از سوی رئیس‌جمهور یا وزیر بهداشت به وزارتخانه‌ها ابلاغ نشود این برنامه تدوین نخواهد شد. ( فارس)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها