محمد مؤمنی، سخنگوی دولت اردن اعلام کرد که جنگنده اردنی پس از اینکه از سوی موشک‌های زمین به هوا هدف قرار گرفت، سرنگون شد. خلبان این هواپیمای اردنی به دست داعش اسیر شد در حالی که برخی منابع خبری از باج خواهی داعش از اردن خبر داده‌اند.
کد خبر: ۷۵۲۹۵۶
درس‌های خلبان اردنی برای حامیان داعش

مسئله‌ای که اکنون چالش‌های سیاسی و امنیتی بسیاری برای اردن به همراه داشته است. هر چند که ارتش آمریکا اعلام کرد که شواهد نشان می‌دهد داعش هواپیمای جنگی اردن را در شهر رقه ساقط نکرده و صرفاً خلبان اردنی را به اسارت گرفته اما همین اقدام داعش و باج‌خواهی آن از اردن نکات قابل توجهی را در خود دارد. پیش از هر چیز یک مسئله مهم مطرح می‌شود و آن اینکه اردن در طول نزدیک به چهار سال اخیر در قالب همکاری با آمریکا حمایت‌های بسیاری از گروه‌های تروریستی از جمله داعش و النصره علیه سوریه و عراق داشته‌ چنانکه از یک سو از میزبانی آوارگان این کشورها خودداری کرده و از سوی دیگر مرزهای این کشور به پایگاهی برای گروه‌های تروریستی مبدل شده است.

اقدام داعش در به اسارت گرفتن خلبان اردنی یک اصل را آشکار می‌سازد و آن اینکه گروه‌های تروریستی که دست پرورده آمریکا و انگلیس هستند در نهایت به حامیان خود نیز رحم نخواهند کرد و آتشی را که غرب با این گروه‌ها برافروخته دامن همه کشورها را خواهد گرفت. مسئله خلبان اردنی نشان می‌دهد که کشورهایی مانند اردن، عربستان، ترکیه، قطر و... که با وعده‌های آمریکا به حمایت از تروریسم در منطقه پرداختند اکنون خود گرفتار جنایات این تروریست‌ها شده‌اند و اگر به روند گذشته ادامه دهند نه تنها دستاوردی نخواهند داشت بلکه با چالشهای بیشتری مواجه می‌شوند. نکته دیگر آن است که تهدید منافع متحدان آمریکا این پیام را برای آمریکا و کشورهای غربی دارد که تهدید تروریسم کم کم گریبان آنها را نیز خواهد گرفت.

مجموع این امور بیانگر یک کلید واژه است و آن اینکه ادعای ظاهری مقابله با تروریسم و یا تشکیل ائتلافی مانند ائتلاف آمریکا و متحدانش که در ماه‌های اخیر هیچ اقدامی علیه تروریسم صورت نداده و حتی برای داعش سلاح ارسال کرده‌اند نمی تواند کمکی به تامین امنیت کشورها نماید و در نهایت این کشورها جز رویکرد به مبارزان واقعی با تروریسم یعنی جبهه مقاومت با محوریت سوریه و عراق به عنوان پیشگامان این عرصه گزینه‌ای نخواهند داشت. بویژه کشورهای منطقه باید این امر را دریافته باشند که همراهی با سیاست‌های آمریکا جز بحران و مشکلات داخلی و منطقه‌ای دستاوردی برای این کشورها ندارد چنانکه اکنون اردن تاوان اعتماد به آمریکا در حمایت از گروه‌های تروریستی را می‌دهد. تروریست‌هایی که اکنون به حامیان اردنی خود خیانت کرده و با به اسارت گرفتن خلبان این کشور چالشهای بسیاری برای سران آن نزد مردم اردن و افکار عمومی جهان ایجاد کرده‌اند.

قاسم غفوری - جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها