چرا موقع حمام کردن آواز می‌خوانید

حتماً برای شما هم پیش آمده که زیر دوش حمام با سر و بدن کفی بزنید زیر آواز! البته اتفاق غیرعادی نیست، چون خیلی‌های دیگر مثل شما هستند که وقتی حمام می‌کنند به یک ستاره آواز تبدیل می‌شوند، حتی اگر صدای چندان خوشایندی نداشته باشند.
کد خبر: ۷۵۱۸۶۱
چرا موقع حمام کردن آواز می‌خوانید

آیا تا با حال به دلیل این رفتارتان فکر کرده‌اید؟ بعضی‌ها حتی اگر پول زیادی هم به آنها پیشنهاد شود، به هیچ وجه راضی نمی‌شوند که جلوی جمع آواز بخوانند. حالا دقیقاً همین آدم‌ها وقتی پایشان به حمام برسد، بدون ذره‌ای خجالت صدای شان به آسمان بلند می‌شود! شاید باور نکنید، اما یک توضیح علمی پشت این موضوع ساده وجود دارد.

اول بیایید ببینیم چرا در حمام این قدر راحت هستیم که حتی خجالتی‌ترین آدم‌‌ها هم می‌توانند بدون سرخ‌شدن و لکنت گرفتن با صدای بلند آواز بخوانند. فراموش نکنید این اتفاق بندرت در حالت ناراحتی صورت می‌گیرد. اگر غصه‌دار باشید همین قدر رغبت می‌کنید که چند خط از یک آهنگ غم‌انگیز را زیر لب زمزمه کنید.

برای خیلی از ما، حمام کردن تنها زمانی است که می‌توانیم خودمان تنهای تنها باشیم و کسی مزاحم‌مان نشود. آن وقت حمام به یک جای گرم، راحت و امن تبدیل می‌شود که در آن خبری از اضطراب و نگرانی نیست. در این حالت، مغز هورمون دوپامین را در خون رها می‌کند و در نتیجه پرانرژی‌تر می‌شوید.

دوش گرم گرفتن بقدری خوب است که اگر یک دهن آواز هم بخوانید بهتر خواهد شد، چون اکسیژن بیشتری وارد خون‌تان می‌شود و گردش خون بهتری خواهید داشت. گردش خون بهتر موجب شادابی جسم و روح می‌شود. به علاوه، موقع آواز خواندن مجبورید کمی عمیق‌تر نفس بکشید و به همین دلیل درست مثل زمانی که مدیتیشن انجام می‌دهید ذهن‌تان آرام‌تر خواهد شد. از طرفی، آواز خواندن فرصت فکرکردن را از شما می‌گیرد و دیگر نمی‌توانید در مشکلات و ناراحتی‌هایتان غرق شوید.

اما مهم‌تر از همه این که برای تمرین صدا حمام بهترین فضای منزل از نظر علم صداشناسی است، چون کاشی‌های حمام صدا را جذب نمی‌کند و باعث می‌شود همه صدا در محیط پخش شود. نکته دیگر این که کوچک بودن حمام کمک می‌کند تا زیر و بم صدا بلندتر و قدرتمندتر شنیده شود و در ضمن طنین بیشتری هم داشته باشد. خلاصه این که ساختار حمام ناخواسته کاری می‌کند صدای شما بهتر از آن چیزی که هست به نظر برسد و همین به خودی خود اعتماد به نفس‌تان را بالاتر خواهد برد!

پس می‌بینید آواز خواندن داخل حمام چندان هم بی‌فایده نیست. به هر دلیلی اگر این کار حال تان را بهتر می‌کند، در انجام آن تردید به خودتان راه ندهید و این بار که به حمام رفتید حتما یک کنسرت خصوصی برای خودتان تدارک ببینید!

Howstuffworks / مترجم: صدف دژآلود

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها