مقامات ارشد وزارت خارجه آمریکا به ‌علت نگرانی از تاثیرپذیری مذاکرات هسته‌ای با ایران، انتشار اسناد اقدامات مخفیانه این کشور در دهه ۱۹۵۰ میلادی در ایران را به تعویق انداختند.
کد خبر: ۷۵۰۹۵۵

به گزارش تسنیم و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی فدراسیون دانشمندان آمریکایی، اسناد مناقشه‌برانگیز مرتبط با تاریخ ایران که بخشی از سلسله اسناد روابط خارجی ایالات متحده است، از تابستان گذشته آماده انتشار شده بود، اما براساس صورتجلسه نشست کمیته مشورتی مستندسازی تاریخ دیپلماتیک وزارت خارجه آمریکا در هشتم سپتامبر که هفته جاری در وبگاه این وزارتخانه منتشر شد، مقامات ارشد وزارت خارجه آمریکا تصمیم گرفتند تا انتشار این اسناد را به‌ علت مذاکرات جاری با ایران به تاخیر بیندازند.دکتر استفن راندولف، مورخ وزارت خارجه آمریکا روز گذشته تائید کرد که وضع مجموعه اسناد ایران «همانند آنچه در سپتامبر بود، باقی می‌ماند» و هیچ تاریخ انتشاری برای آن تعیین نشده است. این موضوع همچنین طی نشست هفته جاری این کمیته مشورتی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به ‌نوشته این وبگاه،‌ جلوگیری از انتشار این اسناد تاریخی، برای دهه‌ها موجب ناامیدی شده بود؛ دست‌کم از زمانی که این وزارتخانه اسناد بدنام ۱۹۸۹ در مورد سیاست آمریکا در قبال ایران را که هیچ اشاره‌ای به اقدامات مخفیانه سیا نکرده بود، منتشر کرده بود.اما این اقدام اخیر، تائیدی دوباره بر مخفی نگه‌داشتن مقدار قابل توجهی از اسناد دیگری است که حتی ممکن است تاریخ آن به پیش از قطع رابطه با کوبا بازگردد.

مخفی باقی‌ماندن اسناد آمریکا در مورد کودتای ۱۹۵۳ نه‌تنها از نظر تاریخی واجد اهمیت است؛ بلکه مانع تحرک دو کشور شده و سیر وقایع و رخدادهای کنونی را تغییر می‌دهد.

پروفسور ریچاد ایمرمن، استاد تاریخ دانشگاه تمپل و رئیس کمیته مشورتی تاریخ وزارت خارجه آمریکا در این رابطه گفت: «منطق (این اقدام)، آنچنان که من درک کرده‌ام، این است که انتشار این مجموعه اسناد می‌تواند احساسات ضدآمریکایی را در ایران تشدید و در نتیجه آینده پیش‌رو مذاکرات هسته‌ای برای دستیابی به یک توافق را تضعیف کند.»وی گفت: «من هشدار وزارت خارجه را درک می‌کنم، اما با این موضع موافق نیستم. نه‌تنها اقدامات مخفیانه ۱۹۵۳ یک راز افشا شده است، بلکه انگیزه گروگانگیری سال ۱۹۷۹ بوده است. هرچه آمریکا این اسناد را برای مدت بیشتری نگه دارد، شرایط وخیم‌تر می‌شود.»سازمان سیا پیش از این در سایت رسمی خود به انجام کودتا علیه محمد مصدق اعتراف کرده و به صورت واضح در ارائه فعالیت خود با عنوان «کودتا با همکاری سازمان سیا» اشاره می‌کند. تاکنون دو رئیس‌جمهور آمریکا؛ بیل کلینتون و باراک اوباما به نقش‌آفرینی این کشور در کودتای ۲۸ مرداد اشاره کرده‌اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها