وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که مسکن مهر کل اقتصاد ایران را از ریل خودش خارج کرد، گفت: باید از این تجربه درس عبرت بگیریم تا دیگر کسی به خودش جرات ندهد این‌گونه با سرنوشت یک ملت بازی کند.
کد خبر: ۷۴۹۷۲۰

به گزارش تسنیم، عباس‌ آخوندی دیروز در بیست و سومین جشنواره پژوهش و فناوری دانشگاه تهران اظهار کرد: داستان مسکن مهر کل اقتصاد ایران را از ریل خودش خارج کرد و یک تمرکز وحشتناک را در شهری بزرگ ایجاد کرد.

وی تصریح کرد: این مساله تاکنون به‌عنوان پروژه تحقیقاتی در چند دانشگاه مورد توجه قرار گرفته است؟ بخش‌های مختلف آن اعم از حوزه ساخت، حوزه معماری، پایداری، حمل و نقل و پرورش و آموزش آن در کدام دانشگاه‌ها به‌عنوان مسأله مورد توجه بوده است؟

وزیر راه و شهرسازی با بیان این که «آرزوی من این است که این مسائل، مسأله دانشگاه شوند» ادامه داد: اگر این مسائل مسأله دانشگاه نشوند دانشگاه‌ها در حوزه سیاست باقی می‌مانند. ما وقتی می‌توانیم از مسکن مهر به‌عنوان یک عبرت و تجربه درس بگیریم که آن را در دانشگاه تبیین کنیم، تا دیگر کسی به خودش جرات ندهد این‌گونه با سرنوشت یک ملت بازی کند و چیزی حدود بیش از 50 هزار میلیارد تومان به نظام بانکی کشور تحمیل کند.

وی افزود: اگر دانشگاه در این‌گونه موارد به صحنه نیاید، جامعه یادگیرنده شکل نمی‌گیرد و بدون حضور دانشگاه‌ها در این عرصه، حرف‌های سیاستگذاران و سیاستمداران حرف‌های اجرایی می‌شود که ارزش علمی ندارد و سخنان و تصمیمات آنها وقتی دارای ارزش می‌شود که دانشگاه آن را با برخورد علمی نهادینه کند.

وزیر راه و شهرسازی همچنین از برنامه و نیاز ساخت سالانه یک میلیون مسکن خبر داد و گفت: 9000 مسکن مهر در حال فروش اقساطی است و هرگونه افزایش قیمت مسکن مهر مربوط به دستورالعمل‌های پیشین است.

وی درباره مسکن مهر شهر تهران هم افزود: 400 هزار مسکن مهر در تهران ساخته شده و این موضوع در حالی است که پایتخت با تراکم جمعیتی بسیار زیادی مواجه است.

آخوندی ادامه داد: تصور ابتدایی این بود که با اضافه شدن مسکن‌های مهر قیمت زمین کاهش خواهد یافت، اما شاهد 9 برابر شدن قیمت زمین و شش برابر قیمت مسکن در چند سال گذشته هستیم.وی تصریح کرد: بانک مرکزی در حال گسترش دادن ایجاد صندوق پس‌انداز مسکن و ساختمان در همه بانک‌هاست که البته باید در شورای پول و اعتبار تصویب شود.آخوندی با بیان این‌که باید اجازه تاسیس صندوق پس‌انداز مسکن در تمام بانک‌ها داده شود، افزود: بانک مسکن هم در حال گسترش صندوق پس‌انداز مسکن و ساختمان است.

کمبود 645 هزار واحد مسکن در مناطق شهری

وزیر راه و شهرسازی همچنین اعلام کرد: هم‌اکنون بخش مسکن شهری 645 هزار واحد مسکونی کسری دارد و در نقاط روستایی نیز 517 هزار واحد کمبود داریم.

آخوندی گفت: از 16 میلیون خانوار حاضر در شهرها، تعداد زیادی فاقد مسکن هستند و باید برای آن نیز چاره‌اندیشی شود.وی افزود: متاسفانه بحث مسکن به شکل گسترده‌ای با حوزه سیاست گره خورده و این گره‌خوردگی باعث شده است که بسیاری از متفکران و اندیشمندان از این حوزه کناره‌گیری کنند.آخوندی ادامه داد: بحث اصلی حوزه مسکن آن است که باید شرایطی ایجاد شود که شهرها و مسکن‌ها قابلیت زندگی داشته باشند.

وزیر راه و شهرسازی درباره سهم مسکن از سرمایه ثابت و اشتغال کشور نیز گفت: سهم مسکن از سرمایه ثابت 30 درصد و سهم آن از اشتغال نیز 12 درصد است. همچنین میانگین بلندمدت سهم مسکن از تسهیلات بانکی 25 و سهم مسکن از کل گردش نقدینگی کشور 30 درصد است.آخوندی با بیان این‌که سهم مسکن از بودجه خانوار یک سوم است، گفت: بزرگ‌ترین دستاورد در یک زندگی شهری برای یک خانوار خانه‌دار شدن است.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر این‌که تا سال 1405 جمعیت ایران رشد قابل توجهی پیدا خواهد کرد، افزود: جمعیت ایران تا سال 1405 از 75 میلیون به 87 میلیون خواهد رسید و تعداد خانوارها نیز 40 درصد رشد خواهد کرد.

رشد ۲۰ درصدی معاملات مسکن

در همین حال رئیس اتحادیه کشوری مشاوران املاک گفت : حجم معاملات مسکن و املاک در شش ماهه دوم سال سیر صعودی داشته است و میزان معاملات در آبان نسبت به مدت مشابه پارسال ۲۰ درصد رشد نشان می‌دهد.

حسام عقبایی در مصاحبه با واحد مرکزی خبر افزود: در شهر تهران در آبان پارسال ده هزار و 493 قرارداد خرید و فروش بسته شده که آبان سال جاری به 12 هزار و 234 قرارداد رسیده است.وی اظهار کرد: همچنین در 18 روز از آذر 92 در شهر تهران 8442 قرارداد خرید و فروش داشتیم که در 18 روز‌ آذر امسال به 9603 قرارداد رسیده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها