دبیرکل خانه کشاورز گفت: دولت برای کوتاه‌کردن دست دلالان باید با ایجاد بازار‌های موازی، انحصار بازار صنایع غذایی کشور که در اختیار 500 نفر است، بشکند.
کد خبر: ۷۴۶۵۸۰
کلانتری: بازار صنایع غذایی در انحصار 500 نفر است

عیسی کلانتری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در حال حاضر انحصار بازار صنایع غذایی کشور در اختیار 500 نفر است و وزارت جهاد کشاورزی که متاسفانه یا خوشبختانه مسئول ساماندهی بازار محصولات کشاورزی است، باید برای تنظیم این بازار به نفع تولید‌کننده یا مصرف‌کننده برنامه خود را ارائه دهد.

وی افزود: در این شرایط مصرف‌کننده بیشتر از تولید‌کننده متضرر شده است، چرا که می‌بینیم بازار کشور از تولیدات کشاورزی داخلی یا خارجی مملو است، اما مصرفی وجود ندارد و این نشان می‌دهد که جامعه قدرت خرید و مصرف را با این قیمت‌ها ندارد و این نشان می‌دهد تولید‌کننده و مصرف‌کننده به‌دست واسطه‌ها در حال قربانی‌شدن است.

وزیراسبق کشاورزی تصریح کرد: با توجه به این‌که سهم بخش کشاورزی از تولید ناخالص داخلی حدود 11 درصد یعنی حدود 50 میلیارد دلار است و گردش مالی صنایع غذایی کشور با توجه به واردات و صادرات بسیار بیشتر از این رقم است، وزارت جهاد کشاورزی برای شکستن انحصار این بازار باید بازار‌های موازی را با سرمایه‌گذاری و ورود سیستم بانکی و کشاورزان در مقابل این بازار ایجاد کند. گرچه ایجاد این بازار موازی حداقل به یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد، اما در مقابل، تورم کاهش می‌یابد و مردم به ویژه اقشار کم‌درآمد می‌توانند از این محصولات استفاده کنند.

کلانتری گفت: در همه کشور‌های دنیا انحصار بازار شکسته شده و بازار‌های رقابتی و موازی‌کاری بسیاری وجود دارد، اما برای این کار در ایران به سرمایه‌گذاری کلان و تقویت تشکل‌های کشاورزی برای ورود به مراحل اجرایی این طرح نیاز است تا رقابت سالم در این بازار ایجاد شود و این در حالی است که متاسفانه عمده واسطه‌ها و خرده‌فروشان در کشور در حق مردم اجحاف می‌کنند.

وی تاکید کرد: برای ضایع‌ نشدن تولیدات کشاورزی و صنایع غذایی باید با ایجاد بازار‌های موازی تورم و قیمت‌ها را برای مردم کاهش داد، زیرا در شرایطی که قدرت رقابت صادراتی برای محصولات کشاورزی وجود ندارد باید این تولیدات در داخل مصرف شود و اگر نشود منابع را فقط برای تولید آنها هدر داده‌ایم.

پس دولت باید تلاش کند قدرت خرید و مصرف مواد غذایی در کشور برای چهار دهک اول تقویت شود که این کار با یارانه دادن امکان‌پذیر نیست، بلکه باید قیمت‌ها کاهش پیدا کند، زیرا اگر یارانه 30 هزار تومانی هم در اختیار مردم قرار گیرد باید 200 هزار تومان دیگر نیز به خرید مایحتاج‌شان علاوه بر یارانه اختصاص یافته، اضافه کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها