نمایشگاه بین‌المللی پوستر «نلسون ماندلا،‌ پرنده آزادی» به مدت یک هفته گشایش یافت

ماندلا در خانه هنرمندان

نمایشگاه بین‌المللی پوستر «نلسون ماندلا، پرنده آزادی» در نخستین سالروز درگذشت نلسون ماندلا با معرفی برگزیدگان در خانه هنرمندان ایران افتتاح شد.
کد خبر: ۷۴۶۴۷۸

به گزارش مهر، نمایشگاه بین‌المللی پوستر یادبود نلسون ماندلا با عنوان «نلسون ماندلا، پرنده آزادی»، جمعه‌شب طی مراسمی با حضور گری لوئیس، نماینده سازمان ملل در ایران، ولی‌الله محمدی نصرآبادی، مدیرکل عربی - ‌آفریقایی وزارت امورخارجه، احمد سمائی، کنسول اول سفارت آفریقای جنوبی، مجید سرسنگی، مدیرعامل خانه هنرمندان ایران، ابراهیم حقیقی، طراح گرافیک پیشکسوت و مهمانانی از سفارتخانه‌های فرانسه و لیبریا در تالار استاد جلیل شهناز خانه هنرمندان ایران افتتاح شد.

در این مراسم سرسنگی سخنان خود را با خواندن شعری با مضمون بخشش از فریدون مشیری آغاز کرد و در ادامه باتشکر از حضور مهمانان گفت: ما در خانه هنرمندان ایران در کنار کارهای ملی که انجام می‌دهیم نگاهی هم به وقایع و رخدادهای بین‌المللی داریم. طی سه سال گذشته نمایشگاه پوستر زلزله ژاپن را برگزار کردیم، پس از آن با موضوع قحطی در سومالی نمایشگاه پوستر دیگری برگزار کردیم و امسال هم نمایشگاه پوستر نلسون ماندلا، پرنده آزادی را برگزار می‌کنیم که به این مرد بزرگ و این سیاستمدار رئوف و مهربان بین‌المللی اختصاص دارد.

او ادامه داد: در مجموع 422 اثر از 342 طراح گرافیک از 22 کشور به این مسابقه ارسال شد. کشورهایی مانند آلمان، ترکیه، اکوادور، ایتالیا، دانمارک، ژاپن، فرانسه، سوئیس، کانادا، آمریکا، مقدونیه، کره‌جنوبی، مجارستان، مکزیک، پرو، انگلستان، ونزوئلا، هلند، اسپانیا، آرژانتین، بولیوی و ایران در این رخداد شرکت کردند. بعد از داوری 76 پوستر از 63 هنرمند به نمایشگاه راه پیدا کرد، از این میان هشت هنرمند به عنوان هنرمندان شاخص انتخاب شدند و در نهایت سه اثر به عنوان آثار برگزیده این مسابقه اعلام شد.

سخنران بعدی این مراسم گری لوئیس، نماینده سازمان ملل در ایران بود که سخنانش را با جملاتی به زبان فارسی آغاز کرد و در ادامه گفت :آنچه که همه را تحت‌تاثیر قرار می‌داد و می‌توانستند ماندلا را ببینند این بود که چطور کسی که 27 سال در زندان به‌سر ‌برد و تحت فشارهای مختلف قرار ‌گرفت، ‌توانست نسبت به کسانی که آن فشارها را بر او اعمال کردند، روشی همراه با رأفت و بخشش داشته باشد.

در ادامه ولی‌الله محمدی نصرآبادی مدیرکل عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: ماندلا یکی از ماندگارترین چهره‌های تاریخ بشری است که حیات پرافتخار خود را صرف ارتقای صلح و آزادی و عزت نوع بشر کرد. او می‌دانست که برای چه هدف بزرگی مبارزه می‌کند.

ابراهیم حقیقی، هنرمند پیشکسوت عرصه گرافیک ایران هم، به عنوان آخرین سخنران گفت: یکی از آموزه‌هایی که از ماندلا باید یاد بگیریم این است که زمین متعلق به همه آدم‌هاست.ابراهیم حقیقی ادامه داد: دست‌کم به عنوان یک آدم ایرانی خاورمیانه‌ای، سال‌هاست که شاهد جنگ‌های متمادی در اطرافمان هستیم. پس از این‌که خودمان از جنگ تحمیلی عبور کردیم، افغانستان و عراق هم شاهد ناآرامی‌هایی بوده است که کودکان همخون ما را مدام تهدید می‌کند. آنجاست که این ستاره‌های کم‌سو حتی در قالب نمایشگاه هم وقتی که در جهت رفتارها و تبلیغ‌های انسانی است، امیدوارکننده است و آنجاست که گرافیک و هنر می‌تواند راهنمایی در این تاریکی‌ها باشد.

در ادامه برگزاری این مراسم عمران عبدالهی، بهنام رئیسیان، ریحانه علایی، فرناز دمنابی و الهه عبیات از ایران تجلیل شدند و آربر کولونجا (از مقدونیه)، بزک اسمیت (از آمریکا) و ژرومه ربیر دسویکس (از فرانسه) به عنوان برگزیدگان نهایی، نشان خانه هنرمندان ایران را دریافت کردند.

پس از پایان مراسم افتتاحیه رسمی، نمایشگاه بین‌المللی پوستر «نلسون ماندلا، پرنده آزادی» افتتاح شد. علاقه‌مندان برای دیدن آثار این نمایشگاه می‌توانند تا بیست و یکم آذر همه روزه از ساعت ۱۳ تا ۲۰ به نشانی خیابان آیت‌الله طالقانی، خانه هنرمندان ایران، نگارخانه‌های بهار و تابستان مراجعه کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها