وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با به روز رسانی جنگنده‌ میراژ، این جنگنده‌ را برای نخستین بار به موشک‌های متعدد و سامانه سلاح بومی مجهز کرد.
کد خبر: ۷۴۵۱۰۷
تجهیز میراژهای ایرانی به موشک‌ کروز ۳۰۰کیلومتری + عکس

وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح موفق به ساخت یک سیستم موشک و سلاح ایرانی برای نصب روی جنگنده‌های میراژ نیروی هوایی ارتش شد.

میراژ، یک جنگنده تهاجمی و ساخت کشور فرانسه (شرکت داسو) است که قابلیت فراوانی در نبردهایی هوایی دارد.

در حال حاضر، 6 کشور از جمله فرانسه به‌ عنوان کشور سازنده و ایران و 4 کشور دیگر، به‌کار گیرندگان اصلی این جنگنده‌ها هستند.

اما در این میان، ایران به علت اینکه این جنگنده از نوع موشک‌های اگزوست (Exocet) به عنوان اصلی‌ترین موشک‌هایشان و البته چند نوع موشک دیگر روسی استفاده می‌کند و از طرفی، با توجه به تحریم تسلیحاتی ایران و عدم دستیابی کشورمان به این موشک‌ها، جنگنده‌های میراژ ایرانی تقریبا غیررزمی بوده و قابلیت اجرای ماموریت رزمی نداشتند.

یکی از مهمترین علت‌هایی که میراژ فقط از موشک‌های خاصی بهره می‌برد، رادارهای خاصی است که این جنگنده از آنها استفاده می‌کند.

میراژها، همانند تامکت‌ها (F14) از رادارهای خاصی که اطلاعات زیادی از آنها منتشر نشده، استفاده می‌کنند که باید موشک‌های قابل شلیک از روی جنگنده، حتما با این رادارها تطابق داشته باشند.

توضیح: جنگنده‌های اف 14 از رادارهای خاصی استفاده می‌کنند که باید حتما موشک‌هایی که قرار است از این جنگنده شلیک شوند، با رادارها تطابق داشته باشند، در غیر این صورت، امکان شلیک آن موشک برای خلبان فراهم نخواهد شد.

از این رو، دستیابی به موشکی که قابل تطبیق به رادارهای پیشرفته و حساس میراژ باشد، اندکی سخت بوده و همین امر موجب شده بود که میراژهای ایرانی با مشکل جدی مواجه شوند.

اما حالا با گذشت حدود 25 سال از جنگ تحمیلی و آخرین عملیات‌های میراژهای ایرانی، وزارت دفاع با اتکا به توان داخلی توانسته است یک سیستم سلاح موشکی جدید و بومی برای نصب روی جنگنده‌های میراژ بسازد و در کنار این اقدام، سامانه‌های دیگر این جنگنده را نیز به روز رسانی کند و این یعنی «کارِ بزرگ».

در همین زمینه، محمد اسلامی، معاون وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با تایید این خبر، گفت: میراژها نوسازی شده‌اند و در مدار عملیات قرار دارند و به سیستم سلاح ایرانی مجهز شده و آمادگی عملیات دارند.

وی افزود: سلاح‌هایی که قابل نصب روی میراژها هستند، بستگی به طرح ماموریتی که نهاجا برای آنها تعیین می‌کند، دارد.

انواع موشک‌های ما، مثلا کروزهایی که تا 300 کیلومتر برد دارند روی این هواپیماها نصب می‌شوند.

معاون وزیر دفاع افزود: در مجموع، بکارگیری موشک‌ها بستگی به این دارد که چه بُعد مسافتی را قرار است جنگنده طی کرده و چه طرح عملیاتی را قرار است جنگنده اجرا کند؛ این برد و طرح عملیاتی است که برد موشک‌های قابل نصب را تعیین می‌کند.

وی گفت: در حال حاضر سبد محصولی در اختیار داریم که نیروها می‌توانند بنابر نیاز، موشک‌ها را روی جنگنده نصب کرده و برای اجرای ماموریت اعزام شود.

اسلامی افزود: برنامه‌ای برای رونمایی نمونه به روز شده جنگنده میراژ، نیست و این کار، یک برنامه اجرایی است و به صورت روتین در حال انجام است.(تسنیم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها