نقد و بررسی یادداشت‌های محرمانه کنسولگری انگلستان در سیستان و قاینات

هجدهمین نشست خانه نقد کتاب به نقد و بررسی یادداشت‌های محرمانه کنسولگری انگلستان در سیستان و قاینات اختصاص دارد.
کد خبر: ۷۴۳۶۹۹
نقد و بررسی یادداشت‌های محرمانه کنسولگری انگلستان در سیستان و قاینات

این نشست با حضور محمود فاضلی بیرجندی، کاوه بیات، مجید تفرشی و حبیب‌الله اسماعیلی برگزار می‌شود.

نشست فوق روز چهار شنبه 12 آذر 1393از ساعت16- 18 در خانه نقد کتاب برگزار خواهد شد.

«یادداشت‌های محرمانه کنسولگری انگلستان در سیستان و قاینات» ترجمه محمود فاضلی بیرجندی به اهتمام دکتر محمود رفیعی از سوی نشر هیرمند منتشر شده است.

مجموعه‌ی اسناد این کتاب بخشی است از مکاتبات محرمانه‌ هفتگی کنسول انگلستان در سیستان و قاینات در سال‌های جنگ اول بین‌الملل که برای حکومت هند انگلیس فرستاده است.

این کتاب مجموعه‌ای از اسناد محرمانه هفتگی کنسول انگلستان در برهه زمانی سال‌های جنگ اول بین‌الملل است؛ برهه‌هایی که چنان که باید و شاید اطلاعاتی درباره آن مکتوب و مدون نشده است.

مجموعه اسناد این کتاب بخش‌هایی است از مکاتبات محرمانه هفتگی کنسول انگلستان در سیستان و قاینات، در سال‌های جنگ اول بین‌الملل، (1295 تا 1297 خورشیدی) که برای حکومت انگلیس فرستاده می‌شده است. این اسناد از زمره بخش‌های مکاتبات و مستندات وزارت امور خارجه انگلستان است که از طبقه‌بندی خارج شده است.

این سندها نکته‌های فراوانی را درباره جنبه‌هایی از اوضاع و احوال سرزمینی دربردارد که به نام امارت قاینات و سیستان شناخته می‌شده است. از طرفی می‌دانیم که آنچه در خلال سال‌های دو جنگ بین‌الملل بر این سرزمین گذشته هنوز، چنان که باید، مکتوب و مدون نشده و در معرض آگاهی عمومی قرار نگرفته است. به این لحاظ این سندها، اگر چه مربوط به دوره کوتاهی کمتر از سه سال می‌شود، و اگر چه مرتب و مسلسل نیست و برخی افتادگی‌ها دارد، کمکی است به روشن‌شدن بخشی از مجهولات آن دوره که پر از انواع تحول و تلاطم بوده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها