استاد دانشگاه ادیان:

کتاب‌های معارفی دانشگاه باید به شبهات روز جوانان پاسخ دهد

موسوی گیلانی در برنامه شب آسمانی گفت: بهتر است تا مؤلفین کتاب‌های معارفی از جامعه دانشجویان آماری تهیه کنند تا بتوانند بر مسائل روز تکیه کنند.
کد خبر: ۷۳۹۷۴۵
کتاب‌های معارفی دانشگاه باید به شبهات روز جوانان پاسخ دهد

به گزارش جام جم آنلاین سید رضی موسوی گیلانی در برنامه شب آسمانی شبکه قرآن و معارف سیما که این روزها به مناسبت هفته کتاب به بحث کتب علوم انسانی و اسلامی می ‌پردازد گفت: وقتی قید به اسلامی بودن به علوم انسانی اضافه می کنیم توقع داریم که پرسش‌هایمان در این حوزه نیز با پاسخ‌های اسلامی جواب داده شود بنابراین وقتی که بتوانیم در آثار مکتوب و غیرمکتوب خود پاسخ‌های اسلامی استخراج کنیم بی تردید علوم انسانی خواهیم داشت که رایحه‌ای اسلامی دارد.

وی ادامه داد: دانشجویان هر سال مطالبی و سؤالاتی برایشان پیش می‌آید که با سؤالات سال‌های پیش بسیار تفاوت دارد لذا باید تمامی کتب معارفی به خصوص معارف عمومی به گونه‌ای باشد که کاملا به روز بوده و این پرسش‌های جدید را نیز مد نظر قرار دهد.

موسوی گیلانی تأکید کرد: گاهی برخی مطالب کتاب‌ها به گونه‌ای است که انسان فکر می‌کند مؤلفین کتاب‌های دانشگاهی اصلا کتاب‌های معارفی دوره دبیرستان را ندید‌ه‌اند بد نیست که از یک نمونه جامعه آماری به دست آورند تا بتوانند بر مسائل نو تکیه داشته باشند.

این استاد دانشگاه ادیان افزود: یکی از موضوعات دیگر که باید بر آن توجه داشت این است که زمانی دانشجو می‌تواند با تعالیم دینی و معارفی ارتباط برقرار کند که شبهاتش پاسخ داده شود اگر به این سؤالات و پرسش‌هایش پاسخ داده نشود بدون شک در ذهن او گر‌ه‌هایی ایجاد خواهد شد.

وی اظهار داشت: در سیستم اموزشی ما یک موضوع حلقه مفقوده شده و آن هم رابطه استاد و دانشجویی از نوع سلوک آن است در گذشته گفته می‌ش که استاد مانند پدر است اما امروزه متأسفانه علم فقط دست‌آورد ذهنی شده و حرکت آموزش از عقل به سمت سلوک علمی را از دست داده‌ایم.

وی بیان داشت: ما در این مدت بعد از انقلاب شاهد اتفاقات خوبی در حوزه علوم انسانی بودیم و مطمئنا اگر این انقلاب صورت نمی گرفت این اتفاقات خوب نیز شکل نگرفته بود اما باز هم خلاهای زیادی باقی است که باید آن ها را حل کرد.دیگر دوران آن تمام شده که فردی مانند ابوعلی سینا بتواند هم حکیم و طبیب باشد، هم فیزیکدان باشد و هم منجم و فیلسوف. همه باید در یک حوزه خاص تخصص باشند.

موسوی گیلانی در پایان سخنانش گفت: در حوزه علوم انسانی نیز باید به این تخصصی شدن در هر حوزه توجه داشت اگر ما بتوانیم ثابت کنیم که آموزش دینی نیز مانند هر موضوع دیگر به تخصص نیاز دارد کار بسیار بزرگی انجام داده‌ایم.

در ادامه برنامه حجت‌الاسلام مرقاتی گفت:کتاب‌های معارف در دانشگاه‌ها باید به گونه‌ای باشد که مبانی اعتقادی افراد تقویت شود، حتی خوب است که برای هر رشته از جمله رشته‌های پزشکی کتاب‌های معارفی کمی تخصصی‌تر درباره مسائل دینی مربوط به آن رشته بحث و فصل داشته باشد.

وی با بیان این مطلب که گاهی در علوم انسانی حتی محافظه‌کاری‌ها مانع از دادن نظریه‌های جدید می‌شود بیان داشت: تنها کتاب نیز مشکل نیست بلکه باید نیروهایی تربیت شوند که بتوانند به پرسش‌های جدید مطرح شده به صورت اجتهادی پاسخ دهند، باید کتاب‌های علوم اسلامی نیز با روش‌های جدید و قالب‌های نو نوشته شود تا برای جوانان جذاب باشد.

وی اظهار داشت: ما در چرخه آموزش یه مثلث سه ضلعی داریم کتاب، استاد و دانشجو. قطعا نقش استاد حتی از کتاب نیز پررنگ‌تر است بنابراین تمامی دانشگاه‌ها باید به این موضوع دقت کنند که چه کسی را برای تدریس درسی مانند معارف انتخاب می‌کنند.

این استاد دانشگاه و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: باید کاری کرد تا کتاب‌های حوزه علوم انسانی و اسلامی نیز به روزتر شود و مهم ترین‌قسمت در این رابطه این است کتاب‌های برتر شناسایی شده و نقاط قوت و رمز موفقیت آن ها شناخته شود.

مرقاتی در پایان گفت: چه طور واعظ و فقیه خوب تربیت می کنیم باید تلاش کنیم که مؤلفان خوبی هم تربیت کنیم تا بتواند اندیشه ها را به خوبی تألیف کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
Vahid
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۷
۰
۰
به نظر بنده دروسی مانند اندیشه 1 و 2 و... چقدر در زندگی كنونی افراد امروز تأثیر دارند؟؟؟
به نظر بنده باید به جای چنین دروسی، درس های كاربردی و متناسب با نیاز جامعه تدریس شود. كتبی كه در آن در مورد نحوه آشنایی، نحوه ازدواج، آداب همسرداری، اقتصاد سالم و... بحث شود كه برای افراد و جامعه مفید باشند، نه اندیشه 1 و... كه مطالب بدیهی رو بیان می كنند.

نیازمندی ها