انارهای فردوس امسال سفید از آب درآمدند

شهرستان فردوس به عنوان قطب تولید انار خراسان جنوبی که آوازه یاقوت های سرخ آن در بسیاری از کشورهای جهان شنیده می شود، امسال یاقوت های سرخ آن دانه سفید از آب در آمده اند.
کد خبر: ۷۳۹۰۳۵
انارهای فردوس امسال سفید از آب درآمدند
انار از محصولاتی است که سازگاری با شرایط آب و هوایی خراسان جنوبی دارد و مهم ترین رقم کاشت شده آن از نوع شیشه کپ که در شهرستان فردوس کاشت می شود از مهم ترین ارقام انار صادراتی کشور بوده است.
در سال های گذشته بیش از 80درصد انار فردوس به خارج صادر می شود که عموماً کشورهای کره ، اسپانیا، ژاپن وکشورهای خلیج فارس متقاضی انار این شهرستان بوده اند اما امروز کشاورزان این خطه از کویر در زمینه آفتها نبود مکان برای نگهداری و فروش محصول خود با مشکل مواجه هستند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در خصوص تولید انار استان گفت: چهار هزار و 568 هکتار از اراضی استان زیر کشت محصول انار است.
هاشم ولی‌پورمطلق پیش از این در جمع خبرنگاران با بیان اینکه سال گذشته 36 هزار و 818 تن انار از باغات استان برداشت شده است، گفت: این میزان برداشت انار 1104 میلیارد ریال برای استان ارزش ریالی داشته است.
وی ادامه داد: سه هزار و615 هکتار از اراضی انار بارور و 953 هکتار غیربارور بوده و 9 هزار و 500 خانوار از بهره‌برداران این محصول در استان هستند.
ولی‌پورمطلق از پیش‌بینی برداشت 38 هزار و 641 تن انار در استان در سال‌جاری خبر داد و افزود: بیشترین سطح زیر کشت انار مربوط به شهرستان فردوس با دو هزار و 180 هکتار بوده و پیش‌بینی می‌شود 24 هزار و 587 تن انار در این شهرستان تولید شود.
وی ارقام انار استان را شامل شیشه کپ، زاغ یزدی، شیرین پوست سفید، شیرین پوست قرمز و ملس بزدی برشمرد.
کاهش 35 درصدی تولید انار در فردوس
مدیرجهاد کشاورزی فردوس از پیش‌بینی برداشت بیش از 20 هزار تن انار در فردوس خبر داد و گفت: دو هزار و 150 هکتار از اراضی این شهرستان زیرکشت انار است.
علیرضا مهمیز به کاهش 35 درصدی تولید انار در فردوس اشاره کرد و گفت: سرمازدگی بهاره و بهمن‌ماه گذشته و همچنین آفتاب سوختگی در تابستان بر روند تولید تاثیرگذار بوده و سبب افت تولید و کیفیت انار شده است.
وی همچنین به مشکل دانه سفیدی انار این شهرستان اشاره کرد و گفت: این مشکل سبب شده تا استقبال کمتری از انار فردوس صورت گیرد که از مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی خواستاریم در راستای رفع این مشکل به باغداران شهرستان کمک کنند.
مهمیز انار را محصولی با نیاز آبی فراوان دانست و گفت: کمبود آب یکی از مشکلات مهم در بخش کشاورزی به ویژه تولید انار است که البته می‌توان با روش‌ های نوین تا حدی این مشکل را مرتفع کرد.
کرم گلوگاه مهمترین آفت انار فردوس
مدیرجهاد کشاورزی فردوس با بیان اینکه کرم گلوگاه مهمترین آفت انار در فردوس است، افزود: کشاورزان باید این موضوع را جدی گرفته و با این مهم به مبارزه تلفیقی بپردازند.
مهمیز بر جمع‌آوری همگانی و در طول فصل از گل‌دهی تا پایان برداشت تاکید کرد و افزود: اگر انارهای دارای آفت توسط کشاورزان در نسل اول مهار شود قطعا میزان خسارت‌های وارده کمتر خواهد بود.
وی تصریح کرد: برای مقابله با کرم گلوگاه انار مرکز انسکتاریوم حفظ نباتات در این شهرستان فعال و در زمینه پرورش زنبور 'تریکوگراما ' اقدام می‌کند.
مهمیز در خصوص ارائه تسهیلات خرید انار گفت: متاسفانه به دلیل نرخ سود بالای تسهیلات ارائه شده به خریداران انار استقبال چندانی از این تسهیلات نشده است.
وی همچنین بیان کرد: مشکلات نگهداری نیز عاملی بر حراج دسترنج باغداران بوده که اغلب کشاورزان ساخت یک سوله کوچک در محل باغ را به صرفه ندانسته و به فروش زودهنگام محصول می‌پردازند.
مهمیز عنوان کرد: در این راستا اگر باغداران در محل باغ نسبت به ایجاد فضایی کوچک برای نگهداری اقدام کنند تا حدی از مشکلات رفع خواهد شد.
وی در خصوص فروش ارزان انار در شهرستان فردوس نیز گفت: انار فردوس با رنج قیمتی بین هزار تا دو هزار تومان به فروش رسیده که البته این رقم قیمت واقعی فروش محصول انار نیست.
به گفته وی شتاب کشاورز برای فروش محصول و نبود خریدار مناسب سبب شکست قیمت شده و باغداران مزد واقعی دسترنج خود را نمی گیرند.
وی در خصوص صادرات انار فردوس نیز گفت: در حال حاضر انار شهرستان به پاکستان ارسال و برای هندوستان نیز در حال بارگیری است.
مشکلات باغداران انار در فردوس
یکی از باغداران فردوسی کمبود آب، نبود بازار مناسب فروش، کمی صادرات به کشورهای دیگر و ... را از مشکلات موجود دانست و گفت: بی‌آبی و گرمای شدید تابستان همراه با تمدید رطوبت از مشکلات مهم تولید انار در فردوس است.
معراجی آبیاری تحت فشار را راه‌حلی برای خروج از کم آبی دانست و افزود: هرچند امسال پای واسطه‌ها به شهرستان کمتر باز شده اما همچنان مشکلات خرید انار وجود دارد و علی‌رغم وجود شرکت‌‌ها تعاونی خرید انار تاکنون اقدام مهمی در این راستا انجام نشده است.
وی از کاهش صادرات خبر داد و گفت: صادرات این محصول نسبت به قبل کاهش داشته و بیشتر خرید انجام شده برای مصرف داخلی بوده است.
کاهش 30 درصدی انارهای فردوس به علت سرمازدگی
یکی دیگر از باغداران فردوسی نیز به دو سرمای بهمن ماه و بهاره اشاره کرد و گفت: بین 30 تا 35 درصد کاهش تولید انار امسال نسبت به سال گذشته در شهرستان فردوس بابت سرمازدگی بوده است.
غلامرضا هراث منابع آبی کم را تنشی بزرگ در آبیاری محصول انار دانست و افزود: 15 سال خشکسالی و همچنین خرده مالکی سبب شده تا روش‌های نوین آبیاری در این شهرستان با استقبال کمتری همراه و این مهم در تولید انار تاثیرگذار بوده است.
وی بیان کرد: متاسفانه به دلیل خرده مالکی آبیاری سنتی همچنان اجرا و امکان تحقق طرح‌های نوین کشاورزی از جمله آبیاری تحت فشار کمتر فراهم شده است.
یاقوت های سرخی که امسال سفید از آب درآمدند
هراث از مشاهده دانه سفیدی در انار این شهرستان خبر داد و گفت: مشاهده دانه سفیدی در برخی از باغات انار شهرستان سبب شده تا این محصول نسبت به قبل از خریداران کمتری برخوردار باشد.
وی بیان کرد: بعد از سرمازدگی چند دهه اخیر در این شهرستان علیرغم آبیاری مناسب مشکل دانه سفیدی در انار فردوس مشاهده شد که رفع این امر نیازمند ورود مراکز تحقیقاتی است.
هراث از مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی خواست تا با ورود به این قضیه در راستای رفع مشکل اقدام کنند تا زحمت کشاورزان بیهوده به هدر نرود.
وی نبود مکان مناسب نگهداری محصول، همزمانی برداشت انار با برداشت زعفران، نبود نیروی کار و ... را از دیگر مشکلات موجود دانست و ادامه داد: نبود مکان نگهداری انار سبب شده تا کشاورزان به دلیل جلوگیری از سرمازدگی محصول را به هر قیمتی شده به خریداران بفروشند.
وی بیان کرد: وجود نیروی کار کم نیز سبب شده تا کشاورز خود نسبت به جمع آوری و انبار و نگهداری محصول اقدام که این نگهداری با توجه به سرمای هوا مشکلاتی را به دنبال دارد.
این باغدار فردوسی بیان کرد: نگهداری در شرایط کنونی توسط کشاورز سبب شد تا بر اثر سرمای هفته گذشته در این شهرستان 10 تا 15 درصد انارهای جمع آوری شده ترکیده و خسارت به کشاورزان وارد شود.
هراث از کشاورزان خواست تا با ایجاد مکانی کوچک در محل باغات خود از فروش سریع انار جلوگیری کنند.
وی همچنین کرم گلوگاه انار را از مهمترین آفات انار دانست و افزود: انار فردوس محصولی ارگانیک بوده و بدون هیچ گونه سم پاشی تولید می‌شود لذا کشاورزان باید برای مبارزه با این آفت نسبت به جمع آوری و معدوم کردن انارهای دارای آفت اقدام کنند.
هراث بیان کرد: اگر با روند فعلی کرم گلوگاه در باغات انار ادامه یابد قطعا در آینده با کاهش 40 درصدی تولید انار روبرو خواهیم بود.
وی بر تولید انار کیفی تاکید کرد و گفت: شرکت‌های تعاونی خرید انار نیز در حال حاضر نسبت به خرید انار کیفی اقدام کرده که این امر تا حدی سبب دلگرمی کشاورزان شده است.
کاهش صادرات
هراث با بیان اینکه در حال حاضر تنها نیمی از انارهای شهرستان از درختان جمع آوری شده است، از نبود خریدار واقعی انار خبر داد و گفت: متاسفانه رغبتی برای خرید انار مانند سال‌های گذشته وجود ندارد.
وی کاهش یا عدم صادات انار به کشورهای دیگر در سال‌های گذشته را دال بر این ادعا دانست و گفت: امسال خریداران انار با دست باز به خرید نیامده و تنها در حد نیاز داخل انار خریداری می‌کنند.
هراث با بیان اینکه کمی صادرات در گذشته سبب کاهش رغبت خریداران انار شده است، گفت: شاید بتوان گفت در سال‌های گذشته در این برهه از زمان بیش از 80 درصد انار شهرستان به فروش رسیده بود اما امسال تنها نیمی از انارها از درخت جمع‌آوری شده است.
این کشاورز فردوسی در خصوص قیمت انار نیز بیان کرد: علی‌رغم تورم موجود انار با قیمت پایین تر از دو هزار تومان از کشاورز خریداری می‌شود که این نرخ قیمت واقعی انار نیست. (مهر)
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها