امروز 18 آبان 1393 خورشیدی برابر با 15 محرم 1436 هجری و 9 نوامبر 2014 میلادی است. رویدادهای مهمی که در چنین روزی در تاریخ رخ داده، بدین شرح است:
کد خبر: ۷۳۶۲۸۶
18 آبان، اعدام "سیدحسین امامی" عضو جمعیت فدائیان اسلام

هجری شمسی

18 آبان 1298

نایب حسین کاشی که سالیان دراز به راهزنی و قتل و غارت در نواحی کاشان مشغول بود اعدام شد

18 آبان 1323

کابینه محمد ساعد که در 27 اسفند 1322 تشکیل شده بود، به کار خود پایان داد.

18 آبان 1328

سحرگاه امروز حکم اعدام حسین امامی به دلیل ترور عبدالحسین هژیر به اجرا درآمد.

18 آبان 1365

کریم کشاورز نویسنده و مترجم معاصر درگذشت. او به زبان های روسی، ترکی، انگلیسی، فرانسوی و عربی مسلط بود و تحصیلاتش را در تهران به پایان رساند. ترجمه کتاب های اسلام در ایران اثر پطروشفسکی، نهضت سربداران، ترکستان نامه اثر بارتولد از آثار کریم کشاورز است.

18 آبان 1388

مهدی سحابی،مترجم مشهور درگذشت. وی نقاش، مجسمه‌ساز، نویسنده، عکاس و مترجم ایرانی بود. او در ایران بیش‌تر به‌خاطر ترجمه مجموعه «در جست‌وجوی زمان از دست رفته» نوشته مارسل پروست شناخته شده ‌است.

هجری قمری

15 محرم 335

ابراهیم بن سنان حرانی از پزشکان مسلمان در بغداد متولد شد. او علاوه بر طبابت در الهیات، ریاضیات و هندسه هم تبحر داشت. حرانی در 333 به عنوان ناظر اطبا انتخاب شد. تعریف طب و فوائد آن، و زبده الحکم از آثار ابراهیم بن سنان حرانی است.

15 محرم 1185

درویش عبدالمجید طالقانی از خوشنویسان برجسته ایرانی درگذشت. او از اهالی طالقان بود اما بیشتر عمر را در اصفهان سپری کرد. وی ابتدا خط نستعلیق می نوشت اما بعدها خط شکسته را برگزید و در کتابت این خط سرآمد عصر خود بود. از آثار کتابت این هنرمند در خط شکسته به جز نسخه ای از کلیات سعدی و چند اثر خطی پراکنده اثری به جا نمانده است. درویش عبدالمجید طالقانی ذوق سرشاری در سرودن شعر داشت و دیوان خوش با تحلص مجید از او باقیست. وی در تخت فولاد اصفهان به خاک سپرده شد.

میلادی

9 نوامبر 1989

دیوار برلین که میان دو بخش شرقی و غربی کشور آلمان ایجاد شده بود، گشوده شد. پس از آن دولت آلمان شرقی به اتباع خود اجازه تردد به آلمان غربی داد. این دیوار چهل سال میان جمهوری دموکراتیک آلمان و دولت آلمان شرقی برپا بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها