تحلیل

2 سال دشوار برای اوباما

انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا که به پیروزی جمهوریخواهان منجر شد، دو سال پایانی ریاست‌جمهوری باراک اوباما را با دشواری‌های زیادی روبه‌رو خواهد کرد.
کد خبر: ۷۳۵۱۶۹

به گزارش خبرگزاری فرانسه، شش سال بعد از این‌که اوباما با شعار «ما می‌توانیم» وارد کاخ سفید شد، حزب دموکرات روز گذشته شکستی را تجربه کرد که وی را وادار می‌سازد شعار دیگری برای دو سال پایانی ریاست‌جمهوری خود بیابد.

اوباما در دو سال آخر ریاست‌جمهوری خود از وعده‌هایی که پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2008 داد، بسیار دور خواهد شد. جمهوریخواهان در انتخابات اخیر توانستند کنترل مجلس سنا را به دست آورند و اکثریت خود را در مجلس نمایندگان تقویت کنند، به این ترتیب اکثریت کنگره به دست جمهوریخواهان افتاد.

در حالی که از این پس چشم‌های مردم آمریکا به انتخابات سال 2016 ریاست‌جمهوری دوخته شده است، اوباما با مشکل اعتبار داخلی روبه‌روست و باید به مردم این کشور نشان دهد هنوز طرح‌هایی در دست دارد که می‌تواند آنها را بخوبی انجام دهد.

البته اوباما تنها رئیس‌جمهوری نیست که در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره با این وضع روبه‌رو شده است. رونالد ریگان، بیل کلینتون و جورج بوش روسای جمهوری هستند که در دو سال آخر ریاست‌جمهوریشان کنگره به دست حزب رقیب افتاده بود.

میچ مک‌کانل، سناتور جمهوریخواه از ایالت کنتاکی که رهبر اکثریت مجلس سنا را از این پس به دست خواهد گرفت، گفت: ما باید در مورد مسائلی که مورد توافق طرفین است، همکاری کنیم. این دلیل که در آمریکا نظام دو حزبی داریم، به این معنا نیست که همه وقت خود را در کشمکش بگذرانیم.

با وجود این، جان بینر، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا با صدور بیانیه‌ای با لحن نسبتا خشن از اوباما خواست دو سال آخر ریاست‌جمهوری خود را با برداشتن گام‌های مسالمت‌آمیز طی کند. وی به اوباما علیه هر حمله تلافی‌جویانه برای مبارزه با کنگره در دست جمهوریخواهان هشدار داد.

داگلاس برینکلی صاحب کرسی تاریخ در دانشگاه رایس شهر هیوستون ایالت تگزاس پیش‌بینی می‌کند بیشتر لوایح دولت از این پس در کنگره تصویب نشود و این به معنای فلج کامل دولت خواهد بود. در این صورت، رئیس‌جمهور آمریکا احتمالا باید بیشتر از قدرت اجرایی خود برای پیشبرد سیاست‌هایش استفاده کند. وی گفت: روسای جمهوری آمریکا معمولا در اولین دوره ریاست جمهوری خود تمایلی به استفاده از قدرت اجرایی خود ندارند، زیرا هنوز احتمال دست یافتن به توافق با کنگره وجود دارد. اما اوباما از این پس بسیار آزادانه‌تر عمل می‌کند زیرا جمهوریخواهان گفته‌اند همکاری با دولت را تحت شرایط مد نظر خود می‌پذیرند.

بر اساس این گزارش به سختی می‌توان موضوعی اصلی را یافت که دولت اوباما و کنگره در دست جمهوریخواهان، بتوانند نقطه مشترکی در مورد آن بیابند.

احتمالا از اول ژانویه سال 2015 تا بیستم ژانویه 2017 که آخرین روز ریاست جمهوری اوباماست، وی از قدرت اجرایی خود بیشتر استفاده می‌کند.

تغییرات در روند قانونگذاری و تصمیم‌گیری آمریکا احتمالا چند هفته بعد و بر سر موضوع بشدت مناقشه‌برانگیز قوانین مهاجرت قابل مشاهده خواهد بود. اوباما گفته است پیش از پایان سال جاری در مورد قوانین مهاجرت تصمیم نهایی را می‌گیرد، دستورالعمل اجرایی اوباما شرایط را برای 11 میلیون مهاجر غیرقانونی آسان‌تر می‌کند.

منبع: ایرنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها