تلاش برای به زمین نشاندن یک ساختمان 14 طبقه

سودای اسپیس‌ ایکس

عملکرد شرکت‌های خصوصی فضایی، هر روز بدتر از دیروز

باور کنید انفجار راکت آنتارس شش ثانیه پس از پرتاب در بامداد چهارشنبه هفته گذشته و به خاکستر تبدیل شدن 200 میلیون دلار تجهیزات علمی، دلیل کافی برای به گوشه رینگ بردن صلاحیت شرکت‌های خصوصی در پذیرفتن مسئولیت خطیرترین أموریت‌های فضایی بود! اما وقتی بخت یار نباشد این طور می‌شود که جمعه شب و در فاصله‌ای کمتر از سه شبانه‌روز از حادثه قبلی، فضاپیمای اسپیس‌شیپ‌2 که محصول شرکت ویرجین گلکتیک است، طی یک پرواز آزمایشی به فاصله اندکی پس از احتراق سوخت منفجر می‌شود.
کد خبر: ۷۳۴۲۷۴
عملکرد شرکت‌های خصوصی فضایی، هر روز بدتر از دیروز

این حادثه در حالی رخ داد که جهان هنوز از شوک انفجار راکت آنتارس بیرون نیامده بود. حالا با انتشار تصاویر قطعات تکه‌پاره و پخش شده فضاپیمای اسپیس‌شیپ 2 در بیابان موهاوی ایالات متحده به همراه بر جا ماندن یک کشته و یک زخمی در نتیجه حادثه اخیر، کارشناسان فضایی هر دو حادثه بامداد چهارشنبه و جمعه‌شب را از زوایای مختلف فنی و مدیریتی مورد بررسی قرار می‌دهند.

آنها همزمان با تلاش برای پی بردن به علت اصلی این دو ناکامی پیاپی در عرصه فضایی، نگران سرنوشت مأموریت‌های بلندپروازانه فضایی در سال‌های پیش رو هستند.

قسمت غم‌انگیز حادثه انفجار اسپیس شیپ 2 کشته شدن کمک خلبان بود. شاهدان عینی روایت می‌کنند که اندکی بعد از وقوع حادثه توانسته بودند چتری را در آسمان ببینند که در واقع چتری بود که خلبان در شرایط اضطراری از آن برای بیرون پریدن از هواپیما یا فضاپیما استفاده می‌کند.

با این حال به علت نامعلومی کمک خلبان موفق به انجام این کار نشد و در جریان انفجار و سقوط جان سپرد.

اسپیس‌شیپ 2 فضاپیمای زیرمداری است که بر قلمدوش یک فضاپیمای مادر تا ارتفاع 15 کیلومتری از سطح زمین بالا برده می‌شود.

در اینجا از فضاپیمای مادر جدا می‌شود و پس از هشت ثانیه با احتراق سوخت به سرعت بالاتر از سرعت صوت می‌رسد.

سپس حدود 70 ثانیه بعد سرعت فضاپیما به قدری زیاد می‌شود که برای ادامه مسیر لزوما به احتراق سوخت نیاز ندارد و در اینجا از ارتفاع صد کیلومتری به عنوان مرز درنظر گرفته شده برای آغاز محدوده فضا گذر می‌کند اما به‌دور زمین به طور کامل نمی‌چرخد و به زمین بر‌می‌گردد.

هدف اصلی از ساخت و طراحی چنین فضاپیمایی، رونق گردشگری فضایی و کوتاه کردن زمان سفر در مسافرت‌های هوایی طولانی‌مدت از طریق سفر با فضاپیمایی زیرمداری با بلیتی به قیمت 250 هزار دلار است.

این ایده آن قدر جذاب بوده که خالق آن ریچارد برانسون که از کارآفرینان خوشنام محسوب می‌شود، ده سال پیش با اجرایی کردن مرحله نخست آن موفق شد جایزه 10 میلیون دلاری «انصاری ایکس پرایز» را از آن خود کند.

قرار بود ایده چنین پروازهایی تا سال 2012 عملی شود، اما چندی پیش اعلام شد که این پروازهای فضایی از سال 2015 آغاز خواهد شد.

با این حال بروز این حادثه در پنجاه‌ودومین پرواز فضاپیمای زیرمداری اسپیس‌شیپ 2موجب شد تا آینده چگونگی استفاده از این فناوری تا روشن شدن علت بروز این حادثه در هاله‌ای از ابهام قرار گیرد.

کاظم کوکرم ‌- دبیرگروه دانش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها