ایران زمین

شیوع تنگی‌نفس در میان اهوازی‌ها

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز از درمان سرپایی مراجعان مبتلا به تنگی نفس در پی باران اخیر خبر داد.
کد خبر: ۷۳۰۱۲۸

ایرج نظری افزود: آمار مراجعانی که دوشنبه شب گذشته به دلیل تنگی نفس هنگام بارندگی به بیمارستان‌ها مراجعه کردند، بسیار محدود بود و قابل مقایسه با بیماران تنگی نفس در بارندگی‌های سال گذشته نیست.وی با بیان این‌که این مراجعه‌کنندگان از شهر اهواز بوده‌اند، افزود: علائم تنگی نفس در بیماران مراجعه‌کننده، به شدت علائم بیماران سال گذشته نبود. درمان این بیماران به صورت سرپایی انجام شد و از زمانی که بارندگی متوقف شده، مراجعه دیگری به دلیل تنگی نفس نداشته‌ایم.

نظری ادامه داد: هرچند حادثه سال گذشته گذرا بود، ولی به‌عنوان یک زنگ خطر ممکن است دوباره در خوزستان تکرار شود. بر این اساس، ضروری است شهروندان به منظور حفظ سلامت خود و کمک به مجموعه درمانی استان، نکات ایمنی را رعایت کنند./ ایسنا

ورود فاضلاب به رودخانه‌های خوزستان

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خوزستان نسبت به ادامه ورود فاضلاب خام به رودخانه‌های استان بویژه سرریز فاضلاب به رودخانه کارون هشدار داد.

احمدرضا لاهیجان‌زاده افزود: اکنون رودخانه‌های کارون و دز، آب آشامیدنی نزدیک به 4 میلیون نفر را تامین می‌کنند. افزون بر آن نیز تامین آب بخش عمده‌ای از محصولات کشاورزی کشور که در استان خوزستان تولید می‌شود، از طریق این رودخانه‌ها صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: با این شرایط، فاضلاب انسانی و خانگی بسیاری از روستاها با تعدادی از شهرهای بزرگ به صورت خام و تصفیه نشده وارد کارون و دز می‌شود. فاضلاب خام و تصفیه نشده حاوی انواع انگل‌ها، آلودگی‌های میکروبی، فلزات سنگین و ترکیبات آبی خطرناک است که این ترکیبات می‌تواند روی آب شرب و محصولات کشاورزی آثار سوء داشته باشد.

لاهیجان‌زاده افزود: همچنین برخی پتروشیمی‌های خوزستان، پساب خود را وارد رودخانه می‌کنند که موجب ایجاد آلودگی‌های زیست‌محیطی در منطقه شده است. برای جلوگیری از ادامه روند سرریز فاضلاب پتروشیمی‌ها به رودخانه‌های استان از طریق مراجع قضایی اقدام شده است.‌/ ‌ایسنا

درختان سیب شهرکرد به شکوفه نشست

در حالی که این روزها چهره بسیاری از مناطق کشور با بارش برف پاییزی سفیدپوش شده است، برخی درختان سیب اشکفتک شهرکرد در چهارمحال و بختیاری، این سفیدی را به شکل دیگری به نمایش گذاشته و با شکوفه دادن، جامه بهاری بر تن کرده است.درختان این شهر در حالی شکوفه داده که دمای هوا ی چند روز اخیر برخی شهرهای کشور و شهرکرد کاهش محسوسی یافته است. شکوفه دادن بی‌موقع این درختان تعجب شهروندان را به همراه داشته است.کارشناسان باغبانی چهارمحال و بختیاری تغییرات دمایی را دلیل شکوفه دادن نابهنگام درختان اعلام می‌کنند.گل‌دهی درخت در این مواقع، باعث تضعیف قدرت درخت شده و در ثمردهی بهاری درخت اثر منفی می‌گذارد./ ایرنا

تردد انفرادی از مرز مهران به عتبات همچنان ممنوع است

معاون هماهنگ‌کننده فرماندهی انتظامی استان ایلام گفت: تردد انفرادی زائران از مرز بین‌المللی مهران به عتبات عالیات در کشور عراق ممنوع است.

سرهنگ مهدی محمدکریمی با بیان این‌که تردد زائران به عتبات عالیات از مرز مهران فقط در قالب کاروان‌های مجاز سازمان حج و زیارت امکان‌پذیر است، تاکید کرد: تقاضا داریم مردم فقط در قالب کاروان‌های سازمان حج و زیارت برای سفر زیارتی بویژه در ماه‌های محرم و صفر به عتبات عالیات اقدام کنند.به گفته وی تدابیر لازم برای جلوگیری از تردد انفرادی در مرز بین‌المللی مهران اتخاذ شده است و به هیچ عنوان به این گونه مسافران اجازه خروج و ورود داده نمی‌شود.

معاون هماهنگ‌کننده فرماندهی انتظامی استان ایلام با اشاره به این‌که سال گذشته بیش از 500 هزار نفر در 16 روز از ماه‌های محرم و صفر از مرز مهران به کشور عراق تردد کردند، گفت: با توجه به نزدیک شدن ماه محرم باید در زمینه ورود و خروج، بهداشت، حمل و نقل و اسکان زائران عتبات عالیات در این مرز بین‌المللی برنامه‌ریزی شود تا مشکلی به وجود نیاید.

مرز بین‌المللی مهران در استان ایلام به عنوان امن‌ترین مرز کشور با عراق، تنها معبر رسمی برای تردد زائران عتبات عالیات به صورت کاروان‌های زیرپوشش سازمان حج و زیارت است.‌‌/‌‌ ایرنا

برگزاری جشن ثبت جهانی «شهر سوخته»

سرپرست میراث فرهنگی سیستان‌ و بلوچستان از برگزاری جشن ثبت جهانی «شهر سوخته» در این استان خبر داد و گفت: این جشن اول آبان‌ با حضور رئیس سازمان میراث فرهنگی و تعدادی از مسئولان یونسکو در زابل برگزار می‌شود.

شه‌بخش با بیان این‌که لوح یونسکو در این جشن در سایت تاریخی شهر سوخته پرده‌برداری می‌شود، افزود: این جشن ساعت 9 صبح فردا پنجشنبه، اول آبان‌ در سایت شهر سوخته و سپس تالار اجتماعات دانشگاه زابل برگزار می‌شود./ ایسنا

شکار کبک همچنان ادامه دارد

مرادی، رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست خرم‎آباد از ادامه شکار کبک در این شهرستان خبر داد و گفت: در پی گشت و کنترل سطح مناطق خرم‎آباد از سوی نیروهای اجرایی این اداره، در منطقه‎ای موسوم به خرسه‌شهر زاغه به چهار متخلف برخورد کردند که به شکار غیرمجاز کبک اقدام کرده بودند.

به گفته وی، متخلفان کبک وحشی را شکار و به شکل ماهرانه در کوله‌پشتی‎های خود جاسازی می‌کردند تا به خودروهای شخصی خود انتقال دهند که به است ماموران دستگیر و برای سیر مراحل قانونی به اداره حفاظت محیط‌زیست خرم‌آباد منتقل شدند.

کامران سپه‎وند، کارشناس حقوقی اداره کل حفاظت محیط‌زیست لرستان نیز در این‌باره گفت: در شش ماهه دوم امسال قصد داریم با افزایش اکیپ‎های گشت و کنترل با تخلفات زیست‌محیطی مناطق مقابله جدی کنیم/ ایسنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها