پاییز زمستانی در نیمی از استان​های کشور

در حالی که فصل پاییز هنوز به نیمه نرسیده، بارش برف و کاهش دما بسیاری از ساکنان نقاط سردسیر کشور را غافلگیر کرد، به گونه‌ای که بسیاری از راه‌های ارتباطی روستایی مسدود و مدارس تعطیل شد.
کد خبر: ۷۲۹۸۴۲

استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، زنجان، گیلان و مازندران بیش از دیگر استان‌ها تحت تاثیر این شرایط جوی قرار داشته است. این تغییرات جوی و کاهش شدید دما در شرایطی رخ داده است که در مدارس و ادارات این استان هنوز سیستم‌های گرمایش راه‌اندازی نشده بود. از سوی دیگر هر ساله در استان‌های سردسیر اواسط آبان بارش شدید برف رخ می‌دهد.

شهرستان مشگین‌شهر استان اردبیل بیش از دیگر شهرستان‌های کشور شاهد بارش برف بوده است به طوری که برق این شهرستان بر اثر سقوط درختان روی سیم‌های برق، قطع شده و ده‌ها خانوار عشایری در حال کوچ در ارتفاعات کوه سبلان نیز در محاصره برف قرار گرفتند.

سیامک مظلومی، دبیر ستاد مدیریت بحران مشگین شهر در این باره گفت: بسیاری از خانوارهای عشایر که آماده کوچ زمستانی بودند، به دنبال بارش برف و بسته شدن مسیرها در میان برف و سرما گرفتار شده‌اند و برای نجات آنها نیاز به اعزام بالگرد است.

ارتفاع برف در سطح شهر مشگین‌شهر به 20 سانتی‌متر رسیده و این میزان در مناطق کوهستانی از 50 سانتی‌متر نیز فراتر رفته است.

اداره آموزش و پرورش مشگین‌شهر با توجه به مشکلات پیش آمده ناشی از بارش برف، تمامی مدارس در همه مقاطع تحصیلی این شهرستان را تعطیل اعلام کرد.

بارش برف و باران که از دو روز گذشته بر اثر کاهش دما و ورود جبهه هوای سرد نیمی از استان‌های کشور را در برگرفته، افزون بر بسته شدن معابر وراه‌های ارتباطی سبب تعطیلی مدارس برخی شهرها نیز شده است.

همچنین قطع برق موجب شده است اکثر نانوایی‌های این شهرستان موفق به پخت نان نشوند.

امیرعباس جعفری، مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان غربی نیز با اشاره به آبگرفتگی برخی معابر در شهرستان‌ها و روستا‌های مختلف استان گفت: روند بارندگی در آذربایجان غربی متفاوت است به طوری که در برخی شهرها، بارندگی قطع شده ولی در برخی دیگر نظیر ارومیه با بارش باران و برف همراه است.

وی افزود: در راه‌های مواصلاتی استان نظیر اشنویه و پیرانشهر برف شدیدی باریده است و با این حال تردد در جاده‌های آذربایجان غربی ادامه دارد ولی در مسیرهای کوهستانی نظیر گردنه قوشچی با کندی پیش می‌رود.

آموزش و پرورش آذربایجان غربی نیز مدارس نوبت صبح را تعطیل اعلام کرد و علت آن را ایجاد ترافیک در سطح معابر شهری دانست.

رئیس اداره راه و شهرسازی اشنویه نیز گفت: ارتفاع برف در محور اشنویه به ارومیه در جنوب آذربایجان غربی به بیش از 10 سانتی‌متر رسیده است.

کریم عبدالله‌پور در گفت‌وگو با ایرنا افزود: بارش شدید برف و باران زمینه کندی تردد خودروها در محورهای مواصلاتی این شهرستان را فراهم کرده است. حتی بارش برف و باران در محور اشنویه در برخی نقاط بویژه در گردنه خورشید با رانش کوه همراه بوده است که گروه‌های راهداری هم اینک در حال پاکسازی این مناطق هستند.

وی گفت: ارتفاع برف در برخی مناطق روستایی این شهرستان ازجمله دشت بیل نیز به 15 سانتی‌متر رسیده است. رئیس اداره راه و شهرسازی اشنویه با بیان این که بارش برف و باران امروز نیز همچنان ادامه خواهد داشت، از تمامی رانندگانی که قصد تردد در محورهای مواصلاتی این شهرستان را دارند، خواست تا خودروی خود را به امکانات ایمنی مجهز و با احتیاط رانندگی کنند.

بارش برف همچنین راه 53 روستای شهرستان سلماس را مسدود کرد. حیدر اسماعیل‌زاده، بخشدار بخش کوهسار سلماس آذربایجان غربی در این باره گفت: ارتفاع برف در مناطق کوهستانی این بخش به بیش از 35 سانتی‌متر رسیده و گروه‌های راهداری اداره راه و شهرسازی سلماس اقدامات لازم را برای بازگشایی راه‌های مسدود شده آغاز کرده‌اند. بخش کوهسار سلماس دارای 83 روستاست که بیشتر آنها در نوار مرزی با کشور ترکیه واقع شده است.

باران و آبگرفتگی خیابان‌های مازندران

بارش شدید باران که از یکشنبه شب گذشته در برخی شهرهای استان مازندران نظیر نوشهر و چالوس آغاز شده، علاوه بر آبگرفتگی معابر و خیابان‌ها سبب تعطیلی مدارس تمام مقاطع تحصیلی این دو شهر شده است همچنین سیلاب به برخی منازل مسکونی در شهرستان‌های نوشهر و چالوس در غرب این استان راه یافته و موجب بروز خساراتی شده است که نیروهای امدادی برای تخلیه آب از منازل وارد عمل شده‌اند. حتی بارندگی شدید سبب ریزش آوار و مرگ یک نفر در عباس‌آباد شد.

مدیرکل مدیریت بحران مازندران در این باره گفت: بر اثر بارش شدید باران، دیوار یک ساختمان قدیمی دچار آبگرفتگی و آوار شد و سه کارگر ساختمان که داخل آن در حال استراحت بودند، دچار حادثه شدند به طوری که یکی از آنها جان باخت و دو نفر دیگر نجات یافتند.

زرودی افزود: بارندگی شدید دیشب، باعث طغیان رودخانه‌های نوشهر و چالوس شد و پنج روستای پنجکول، مزگاء، چلندر، دزدک و بهجت آباد نوشهر در محاصره سیل قرار گرفتند. مناطق بخش مرکزی چالوس نیز دچار آبگرفتگی معابر و منازل مسکونی حاشیه رودخانه‌ها و نهرها شده است.

رانش زمین در کیلومتر نخست قطعه چهارم آزادراه تهران ـ شمال (چالوس به سمت مرزن‌آباد) نیزاین مسیر را مسدود کرد و اکنون عملیات پاکسازی در حال انجام است.

فرماندار شهرستان چالوس در این باره گفت: تداوم بارندگی شدید در منطقه که از یکشنبه شب آغاز شده سبب رانش حاشیه آزادراه شده است.

محمدناصر زندی افزود: این رانش در مسیر شمال به جنوب باعث بسته شدن آزادراه تهران ـ شمال شده و اکنون نیروها برای بازگشایی ضلع غربی آن مشغول فعالیت هستند. مسیر جنوب به شمال آزاد راه باز است و مسافران در این مسیر در حال تردد هستند، اما مسافرانی که قصد تردد از سوی چالوس به مرزن‌آباد را دارند، از جاده قدیم استفاده می‌کنند.

رضا کاوه، رئیس اداره راه و شهرسازی چالوس نیز با اشاره به بارندگی در جاده کندوان گفت: تردد در محور کندوان روان و به صورت عادی در جریان است. بارش شدید برف در محور ارتباطی اسالم در استان گیلان به خلخال در استان اردبیل نیز، تردد وسایل نقلیه را در این محور با اختلال مواجه کرده است.

تندباد شدید در مهران

بر اثر تغییرات آب و هوایی، تندباد شدید با سرعت 76 کیلومتر بر ساعت شهرستان مرزی مهران در استان ایلام را درنوردید.

ورود سامانه ناپایدار که در اکثر مناطق مهران حاکم شده، به اختلال در رفت و آمد روزانه مردم و شکستن شاخ و برگ درختان در معابر شهر منجر شده است. همچنین این تند باد دید افقی را در مهران کاهش داده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها