همزمان با پایان گفت‌وگوهای سه‌جانبه ظریف، کری و اشتون

اعضای 1+5 به مذاکرات وین پیوستند

مذاکرات هسته‌ای وین که قرار بود با پایان مذاکرات سه‌‌جانبه ظریف، کری و اشتون روز گذشته به کار خود خاتمه دهد، با هدف حضور دیگر اعضای 1+5، یک روز دیگر تمدید شد تا امیدواری‌ها به پیشرفت مذاکرات بیشتر شود.
کد خبر: ۷۲۸۰۰۷

پیش از برگزاری مذاکره تیم هسته‌ای ایران با 1+5، دیروز مذاکرات سه‌جانبه محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و جان کری
وزیر خارجه آمریکا در هتل کوبورگ برگزار شد؛ گفت‌وگوهایی که به‌منظور هموارسازی راه دستیابی به توافق نهایی صورت پذیرفت.به گزارش ایرنا، نشست سه‌جانبه دیروز دیرتر از زمان اعلام شده برگزار شد که دلیل آن انجام دیدار پیش‌بینی نشده کاترین اشتون و جان کری اعلام شد.

این گفت‌وگوها در حالی در دومین روز مذاکرات وین برگزار شد که در نخستین روز این دور از مذاکرات هسته‌ای، دو دور مذاکره سه‌جانبه در سطح معاونان ظریف، اشتون و کری و دو دور مذاکرات در سطح کارشناسی بین ایران و آمریکا برگزار شد و سیدعباس عراقچی و مجید تخت‌روانچی معاونان ظریف، ویلیام برنز قائم‌مقام و وندی شرمن معاون وزیر خارجه آمریکا و هلگا اشمید معاون کاترین اشتون طی دو نوبت صبح و عصر به گفت‌وگو پرداختند.

مایکل مان، سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، پس از دیدار سه‌شنبه شب کاترین اشتون با
وزیر امور خارجه کشورمان، در حساب توییتری خود نوشت که گفت‌وگوهای انجام شده میان آنها سودمند بوده است.

کری: توافق دور از دسترس نیست

وزیر امور خارجه آمریکا هم پس از ورود به وین اعلام کرد که امکان رسیدن به توافق جامع هسته‌ای تا سوم آذر امسال وجود دارد و رسیدن به این توافق دور از دسترس نیست. کری با اشاره به این‌که اختلافات اساسی هنوز پابرجاست، گفت: با این حال رسیدن به توافق دور از دسترس نیست.

پیش از وی ماری هارف، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پیامی توییتری، بازگشت به وین برای ازسرگیری مذاکرات هسته‌ای را اقدامی مثبت ارزیابی کرد. سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه هم که درباره این دور از مذاکرات با کری و فابیوس دیدار کرده بود، درباره حل موضوع هسته‌ای ایران ابراز خوشبینی کرد.

به گزارش مهر، وی با اعلام این‌که احتمال رسیدن به یک «راهحل میانه» در این موضوع وجود دارد، افزود: اگر تا سوم آذر به توافقی با ایران نرسیم تراژدی نیز رخ نمی‌دهد.

تمدید مذاکرات وین بنا به درخواست تهران

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان هم با بیان این‌که اختلافات قابل‌توجهی وجود دارد، اما این به آن معنا نیست که این اختلافات غیرقابل حل و فصل است، عنوان کرد: این خواست ایران بود که علاوه بر مذاکرات با خانم اشتون و نماینده آمریکا، یک بار هم مذاکره با همه اعضای گروه 1+5 داشته باشیم، به این دلیل روز پنجشنبه(امروز) هم به مدت مذاکرات افزوده شد و این نشان‌دهنده اراده سیاسی در همه طرف‌هاست. بنابراین، مذاکرات ایران با همه اعضای گروه 1+5 به برنامه کاری تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان اضافه شد.

وزیر خارجه کشورمان همچنین صبح دیروز در دفتر نمایندگی ایران در وین با همتای اتریشی خود دیدار و درباره مسائل دوجانبه، بین‌المللی و منطقه‌ای نیز رایزنی کرد. ظریف پس از آن نیز در تماس تلفنی با همتای ایتالیایی خود، فدریکا موگرینی و جانشین کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، درباره موضوعات هسته‌ای، تحولات منطقه و گروهک تروریستی داعش به گفت‌وگو پرداخت.

گمانه‌زنی‌ها درباره تمدید دوباره ضرب‌الاجل

هر چند هنوز روشن نیست چه پیشنهادهایی در مذاکرات وین در حال بررسی است، اما برخی رسانه‌ها این گمانه را مطرح کرده‌اند که ممکن است گفت‌وگوهای هسته‌ای
بار دیگر تمدید شود.

در همین راستا آسوشیتدپرس با اشاره به وجود اختلافات در مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5، تمدید مذاکرات هسته‌ای پس از مهلت تعیین‌شده در نوامبر آینده را امکان‌پذیر دانست.به گزارش ایرنا، این خبرگزاری آمریکایی نوشت: دو طرف ممکن است چاره‌ای بجز تمدید مذاکرات نداشته باشند.

با وجود این جنیفر ساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا ضمن رد این گمانه‌زنی‌ها، گفت که زمان لازم برای دستیابی به یک توافق با ایران را داریم و فعلا به تمدید مذاکرات فکر نمی‌کنیم. همچنین باشگاه خبرنگاران گزارش داده که یک مقام ارشد آمریکایی اعلام کرد، مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 بر ضرب‌الاجل سوم آذر متمرکز است.

وی به خبرنگاران گفت: ما درباره تمدید این تاریخ صحبت نمی‌کنیم. کارشناسان می‌گویند از لحاظ فنی، این کار می‌تواند انجام شود، اما تصمیم‌های سیاسی باید گرفته شود.

گفته می‌شود اکنون ایران و 1+5 درباره مسأله غنی‌سازی و تعداد سانتریفیوژها، موضوع اراک، فردو و نحوه لغو تحریم‌ها و دوره زمانی توافق جامع به گفت‌وگو می‌پردازند.

هاشمی‌رفسنجانی: غربی‌ها فرصت‌سوزی نکنند

اما همزمان با گفت‌وگوهای هسته‌ای وین، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار با سفیر سوئیس با اشاره به بهانه‌تراشی‌های سیاسی و کارشکنی‌های لابی‌های صهیونیستی در مذاکرات هسته‌ای، به غربی‌ها توصیه کرد که فرصت‌سوزی نکنند.وی در دیدار جولیو هاس با یادآوری مذاکرات هسته‌ای بین ایران و کشورهای 1+5 گفت: اگر مسئولان غربی نتوانند مشکلات خود را در زمان دولتی که محصول تفکرات نیروهای فرهیخته کشور است، حل کنند، چه جوابی به افکار عمومی خود خواهند داد؟!

لاریجانی: مذاکرات هسته‌ای روبه جلوست

همچنین رئیس مجلس که برای شرکت در مجمع بین‌المجالس جهانی به ژنو سفر کرده بود، دیروز در یک نشست خبری تاکید کرد: توافق در موضوع هسته‌ای به نفع همه است و این توافق ظرفیت کمک به ایجاد ثبات در منطقه را دارد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، علی لاریجانی گفت: من مسیر مذاکرات را از نزدیک مشاهده می‌کنم و این مسیر را روبه جلو می‌دانم. اکنون در مورد تعداد سانتریفیوژها اختلاف‌نظرهایی وجود دارد که فکر می‌کنم رفتار چانه‌زنی برای این مذاکرات مفید نیست و مشکلی را حل نخواهد کرد.وی با بیان این‌که اظهارنظر گروه 1+5 مبنی بر این‌که ایران به سمت سلاح هسته‌ای می‌رود، با شفاف‌سازی حل خواهد شد نه تعداد سانتریفیوژها، تصریح کرد: برای حل برخی اختلاف‌نظرهای دیگر نیز باید طی مذاکرات افکار به هم نزدیک شود.

لاریجانی همچنین به سی.‌ان‌.ان گفت که توافق هسته‌ای به شرط جدیت دوطرف امکان‌پذیر است و موضوعات باقیمانده می‌تواند تا مهلت بیست و چهارم نوامبر (سوم آذر) حل شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها