مهرناز. الف هستم و از زنجان تماس می‌گیرم​. دختر دوازده‌ ساله‌ای دارم که با شرمندگی و خجالت بسیار چند روز پیش به من گفت دچار خارش مقعد است. خیلی نگران شدم. از درمان‌های خانگی برای رفع مشکل او کمک گرفتم، اما فایده‌ای نداشت. می‌خواستم بدانم اولا دلیل خارش مقعد چیست و ثانیا چطور می‌توان این مشکل را برطرف کرد؟
کد خبر: ۷۲۰۴۳۴

دکتر اصغر صفرزاده/ متخصص داخلی ـ گوارش

خارش مقعد به شش دلیل ممکن است اتفاق بیفتد. بسیاری از افراد به دلیل همین خجالتی که به آن اشاره کردید این موضوع را مطرح نمی‌کنند و همین مساله ممکن است مشکلات دیگری برای آنها پدید بیاورد.

1 ـ نخستین دلیل آن ممکن است کرمک باشد. این مشکل در بین کودکان بسیار رایج است. کرمک نوعی انگل پوستی است که تخم‌های خود را اطراف پوست مقعد می‌ریزد. این مساله باعث ایجاد خارش می‌شود؛ بنابراین باید وضع فرزند شما را از این نظر بررسی کرد.

2 ـ هموروئید یا بواسیر دلیل دیگری برای بروز خارش مقعد است. گرچه این مشکل بیشتر در بزرگسالان دیده می‌شود و بیماری خاص کودکان نیست، بد نیست از این جهت نیز وضع فرزندتان را آزمایش کنید. این مشکل پس از تشخیص با کمک درمان‌های مختلف برطرف خواهد شد. اگر فرزند شما دچار این مشکل باشد، پس از درمان باید برای جلوگیری از بروز مشکل خارش، پس از اجابت مزاج، با دستمال نرم مقعد را خشک کند.

3 ـ یبوست از دیگر دلایل ایجاد خارش است. دلیل آن نیز التهاب پوست مقعد بر اثر خروج مدفوع سفت و خشک است. اگر فرزندتان دچار یبوست است باید با تغییر الگوی غذایی او مشکل را برطرف کنید. یکی از بهترین راهکارها، مصرف مواد غذایی فیبردار است. مصرف روزانه انواع میوه فیبردار مانند هندوانه، هلو، انجیر، خیار، گلابی، پرتقال، نارنگی و... خوردن سالاد کاهو و کلم همراه غذا یا سبزی ممکن است مشکل یبوست فرزندتان را برطرف کند. اگر با مصرف این خوراکی‌ها مشکل برطرف نشد، با مراجعه به متخصص، درمان دارویی را آغاز کنید.

4 ـ لباس تنگ از دیگر عوامل ایجاد خارش مقعد است. پوشیدن لباس زیر تنگ و غیراستاندارد از نظر ساختار و جنس پارچه و شلوارهای تنگ ممکن است زمینه‌ساز خارش مقعد شود.

پوشیدن لباس زیر یا شلوارها با پارچه ابریشمی، نایلونی یا حتی نخی که درصد نایلون آن بیشتر باشد یا لباس‌هایی که به اسم لباس‌های زیر نانو به فروش می‌رسند، همگی ممکن است عاملی برای بروز مشکلات دستگاه تناسلی و مقعد باشند. بهترین لباس‌ها انواع صددرصد نخی و شلوارها با اندازه استاندارد از نظر ساختار و اندازه است.

5 ـ عفونت قارچی گرچه بیشتر در بین زنان و البته تا حدی هم مردان شایع است، دختران نیز از این مشکل در امان نیستند. اگر مشکل خارش مقعد ناشی از قارچ باشد، باید پس از طی دوره درمان در تمیز نگه داشتن بدن نیز دقت کرد. لباس زیر باید جدا از بقیه لباس‌ها و ترجیحا با دست شسته و در آفتاب خشک شود. پیش از استفاده نیز بهتر است اتو شود. مرطوب‌بودن لباس زیر نیز زمینه را برای ایجاد قارچ مهیا می‌کند؛ بنابراین پس از هر بار اجابت مزاج حتما با استفاده از دستمال نرم خودتان را خشک کنید.

6 ـ موهای زیر پوستی از دیگر عوامل ایجاد خارش است. برای بررسی این مساله به متخصص مراجعه کنید. درصورتی که علت خارش این مساله باشد با استفاده از درمان مناسب مشکل برطرف خواهد شد.

در بعضی ورزشکاران حرفه‌ای نیز ممکن است خارش مقعد دیده شود، اما شما به این نکته اشاره نکرده‌اید که فرزند شما به‌صورت حرفه‌ای ورزش می‌کند یا نه. البته بیشتر مردان به این مشکل دچار می‌شوند. مساله خارش ورزشکاران که ناشی از نوعی عفونت قارچی پوستی است نیز در مورد دختر شما مطرح نیست.

طیبه. ل هستم. از آبادان تماس می‌گیرم ​. 52 سال دارم. دچار اضافه‌وزن نیستم، اما وزنم هم متعادل نیست. چند روز پیش دچار درد شدید پا شدم، به طوری که چند بار پایم گرفت. این مساله درست بعد از چند ساعت نشستن و مطالعه‌کردن اتفاق افتاد. پزشک معتقد است علت این مساله بی‌تحرکی من است. آیا این درد ممکن است ناشی از این مساله باشد؟

دکتر عبدالرحمان رستمیان/ روماتولوژیست

در شرح‌حال توضیح نداده‌اید که بتازگی دچار ضربه یا کوفتگی در ناحیه پا شده‌اید یا نه. بنابراین یکی از دلایل این مساله، یعنی درد گرفتن ناگهانی عضلات یا استخوان‌های بدن، ممکن است کم یا بی‌تحرکی باشد. آمارها نشان می​د‌هد حدود نیمی از زنان بالای 50 سال کم‌تحرک یا بی‌تحرک هستند و با افزایش سن این قضیه تشدید می‌شود، اما به این دلیل که سن شما در محدوده سن ابتلا به پوکی استخوان است، بهتر است حتما به متخصص مراجعه کنید و علت را از این نظر نیز بررسی کنید، اما توصیه می‌کنم روزانه حداقل ده دقیقه تحرک بدنی داشته باشید.

برای این کار کافی است در همان اتاقی که هستید، راه بروید. برای برداشتن اشیا و انجام کارهای سبک در منزل خودتان اقدام کنید. اگر از نظر بدنی وضع مناسبی دارید، می‌توانید هر روز کمی در سایه ـ آفتاب پیاده‌روی کنید. این کار هم ویتامین D مورد نیاز بدن شما را تامین می‌کند و هم از بی‌تحرکی که یکی از دلایل درد استخوان‌هاست، می‌کاهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها