معاون اول رئیس‌جمهور:

مردم کمبود آب را باور کنند

معاون اول رئیس‌جمهور با اعلام این‌که آب سدهای لتیان و لار چند روز دیگر تمام می‌شود و مردم باور کنند که مشکل داریم، گفت: میزان صرفه‌جویی آب در حدی نیست که بتوانیم پاییز را به‌خوبی سپری کنیم.
کد خبر: ۷۱۹۲۱۸

به گزارش تسنیم، اسحاق جهانگیری در جریان بازدید از سدها و سامانه‌های آب تهران اظهار کرد: امروزه دغدغه آب برای شهر تهران به‌دلیل خشکسالی به‌وجود آمده و جزو نگرانی‌های اصلی ماست که پایتخت ده‌میلیونی در تامین آب با محدودیت مواجه شده که باید راهکاری برای رفع این دغدغه پیدا کنیم.

وی با بیان این‌که وضع سد لار و سد لتیان نگران‌کننده است، گفت: سد لار و لتیان برای چند روز تهران بیشتر آب ندارند و این اجحاف در حق مردمی که خوب مصرف می‌کنند، است. عده‌ای به‌گونه‌های مختلف آب را هدر می‌دهند و مثلا فضای سبز داخل خانه را با آب شرب آبیاری می‌کنند؛ بنابراین درخواست جدی ما از مردم این است که صرفه‌جویی کنند تا از پاییز به‌خوبی عبور کنیم.

جهانگیری افزود: با وجود درخواست‌های متعدد، هنوز میزان صرفه‌جویی در حدی نیست که پاییز را به‌خوبی سپری کنیم و در این زمینه اگر مردم به‌صورت جدی به صرفه‌جویی روی نیاورند، ابتدا قطع مقطعی آب را مدنظر قرار می‌دهیم و سپس وارد فاز جریمه می‌شویم.

وی تصریح کرد: از وزارت نیرو نیز انتظار این است که نظارت جدی‌تری اعمال کند که در پاییز مردم تهران به مشکل نیفتند و انتقال آب از سد ماملو به تهران که چند ماه دیگر قرار بود انجام شود با توجه به اولویت‌ها، به‌گونه‌ای مدیریت شد که زودتر اتفاق بیفتد. جهانگیری با اشاره به این‌که با افزایش جمعیت و افزایش ترافیک و با فعالیت کارخانه‌ها در اطراف پایتخت، محیط‌زیست تهران نیز دچار مشکل شده، گفت: باید راه‌حلی پیدا کرد که بار جمعیتی جدیدی به تهران تحمیل نشود و شورای عالی معماری و شهرسازی نباید اجازه دهد به‌سادگی زمین‌های اطراف شهر تهران تغییر کاربری داده مسکونی شوند.

15 اقدام فوری برای خروج از بحران آب

در همین حال، وزیر نیرو با تاکید بر این‌که در شورای عالی آب 15 طرح جدید برای بازگشت کشور به شرایط مناسب در بخش آب تصویب شده است، گفت: ذخایر آب پشت دریاچه‌های سدها افت کرده و کشور در بحران آب قرار دارد.

به گزارش مهر، حمید چیت‌چیان افزود: یکی از مصوبات شورای عالی آب در این باره این بود که از سال آینده بخش عمده‌ای از اعتبارات وزارت نیرو به بخش آب‌های زیرزمینی اختصاص داده شود. نصب کنتورهای هوشمند، برقی کردن چاه‌های آب، بستن چاه‌های غیرمجاز و جلوگیری از برداشت آب بیشتر از پروانه، از دیگر مصوبات این نشست بود.

وی ادامه داد: بیشتر همت مدیران بخش آب برای مدیریت آب‌های سطحی بوده و از منابع آب زیرزمینی غفلت شده، حال آن که 54 درصد آب از منابع زیرزمینی تامین می‌شود.

از سوی دیگر، مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب‌ کشور از پیشنهاد جریمه مشترکین پر مصرف خبر داد و گفت: بر اساس پیشنهاد ما جرایمی برای مشترکینی که بیش از 20 متر مکعب (20 هزار لیتر) آب در هر دوره مصرف می‌کنند در نظر گرفته خواهد شد.

به گزارش ایسنا، حمیدرضا جانباز در حاشیه دیدار معاون اول رئیس‌جمهور از سدهای تهران افزود: در نظر گرفتن جریمه به معنای چند برابر شدن قیمت آب نیست، بلکه جریمه برای کسانی در نظر گرفته می‌شود که بی‌رویه آب مصرف می‌کنند.

وی با درخواست از مردم بویژه ساکنان شرق تهران برای صرفه جویی 20 تا 25 درصدی در مصرف آب کشور تصریح کرد: با وجود تمام اطلاع‌رسانی‌ها، فقط 5 درصد صرفه‌جویی در مصرف آب صورت گرفت. اما ان‌شاءالله مردم همکاری و همیاری می‌کنند و با صرفه‌جویی که دارند پاییز را پشت سر می‌گذاریم.

وی اظهار داشت: جریمه مشترکان پرمصرف در جلسه امروز هیات دولت مطرح می شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها