در آزمایشگاهی در هند فرستنده پیام دو واژه معمول در احوالپرسی را برای سه نفر در کشور فرانسه فرستاد. در این آزمایش با استفاده از مغز و با اتصال دستگاه ثبت‌کننده امواج مغزی (EEG) روی سر شخص، حروف کلمات به صورت کدهای دوتایی آمده و سپس ترکیب و تفسیر شدند.
کد خبر: ۷۱۸۲۷۸
ارسال پیغام از یک مغز به مغزی دیگر

زمانی که شخص به حرکت دست یا پای خود فکر می‌کرد تغییرات امواج مغزی روی صفحه نمایش نشان داده می‌شد و فرد باید به کمک این تصاویر حروف کدگذاری شده با اعداد یک و صفر را به طور مناسب مرتب می‌کرد. در واقع فکر کردن فرد به پا برابر با «صفر» و فکر کردن به دست برابر با «یک» بود. به این ترتیب این رشته دودویی از طریق کامپیوتر به آزمایشگاهی در فرانسه فرستاده شد.

در این آزمایشگاه سه نفر دیگر حضور داشتند که از طریق تحریک الکتریکی قشر دیداری مغز پیغام‌های ارسالی را دریافت می‌کردند. هر بار با ارسال اعداد صفر و یک مغز افراد با میزان متفاوتی از پالس الکترومغناطیسی تحریک می‌شد. این امر باعث می‌شد تا افراد فلشی از نور را در دید محیطی خود مشاهده کنند و عدم وجود این نور ناگهانی به معنای صفر بود. سپس با کنار هم قرار دادن صفر و یک‌های دریافتی و برگرداندن آنها به کلمه پیام اصلی را دریافت می‌کردند.

محققان با استفاده از تکنولوژی‌های عصبی ازجمله محرک الکترومغناطیسی و دستگاه ثبت امواج مغز موفق شدند بدون نوشتن و حرف زدن به طور مستقیم افکار شخصی را به اشخاص دیگر منتقل کنند. آنها معتقدند که این دستاورد اولین گام مهم در تکمیل روش‌های ارتباطاتی قدیمی است. در آزمایش دیگری که مدتی پیش در واشنگتن به انجام رسیده بود، فرستنده پیغام مغزی توانسته بود گیرنده را به حرکت دادن دست خود وادارد. همچنین در یک آزمایش دیگر، دانشمندان دانشگاه ساوتهمپتون توانسته بودند یک پیغام دودویی را از طریق ثبت داده‌های ارسالی به یک رایانه بین مغز دو نفر جابجا کنند. آزمایش اخیر نخستین مطالعه موفق در زمینه ارسال یک پیغام از مغزی به مغز دیگر است.

منبع: Gizmag / مترجم: ندا ابوطالبی راد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها