دبیرکل سازمان ملل متحد با اشاره به اینکه در انتظار دیدار رئیس جمهور روحانی و وزیر خارجه ظریف در مدت اقامتشان در نیویورک است گفت: همانطوریکه در گذشته نیز بارها گفته ام وقتی که موضوع به صلح و امنیت و هماهنگی در منطقه مربوط باشد، ایران بازیگر و کشور مهمی در منطقه است.
کد خبر: ۷۱۸۰۸۰
ایران نقش مهمی در ایجاد صلح و امنیت منطقه دارد

به گزارش واحد مرکزی خبر از نیویورک، بان کی مون در نشست خبری خود با خبرنگاران مستقر در سازمان ملل متحد در پاسخ به سئوالی تاکید کرد: بسیار مهم است که ایران به موضوع اتمی خود در مذاکرات با گروه 5+1 هر چه زودتر رسیدگی و در بسیاری از موضوعات مربوط به درگیری ها در منطقه به طور سازنده همکاری کند.

وی افزود: همواره آماده گفتگو و مشاوره با رهبریت ایران هستم و از دمیستورا نماینده ویژه خود در سوریه نیز درخواست کردم با رهبریت ایران مذاکراتی داشته باشد و وی به زودی به ایران سفر خواهد کرد.

بان کی مون همچنین درباره نشست شصت و نهم مجمع عمومی گفت: بیش از صد و چهل رئیس دولت، رهبران جامعه مدنی و روسای دیگر نهادهای تاثیر گذار جهانی در نشست های عالیرتبه شرکت خواهند کرد.

وی افزود: همه با هم به خشونت های وحشتناک در سوریه، عراق و مناطقی که درگیری ها و شکست حکومت زمینه موثری برای گروه های افراطی فراهم کرده است، رسیدگی خواهیم کرد.

وی از اتحاد بین المللی در اقدام علیه تهدیدات جدی در قبال صلح و امنیت جهانی و منطقه ای استقبال کرد. بان کی مون گفت: وضعیت در اوکراین و اطراف آن همچنان ملتهب است و نظم در لیبی در حال از هم گسیختگی است، با توجه به عواقب پس از جنگ فاجعه بار دیگری که در غزه رخ داد، اسرائیل و فلسطینی ها بیش از هر زمان دیگری قطبی تر به نظر می آیند.

وی افزود: پیشرفت های بوکو حرام در نیجریه هر روز به طرز هشدار دهنده ای رو به رشد است، در سوریه و عراق شاهد شکل گیری سازمان های تروریستی هستیم که نه تنها حملاتی را انجام می دهند بلکه نواحی بیشتری را از کنترل دولت خارج کرده و در اختیار گرفته اند.

بان کی مون گفت: جهان با بحران های متعهدی مواجه است که هر کدام ابعاد خود را داشته و نیاز به رسیدگی خاص خودش را دارد ولی همه آنها نمایانگر حملات وحشیانه علیه غیرنظامیان از جمله کودکان هستند.

وی با اشاره به اینکه در همه این بحران ها ابعاد فرقه ای، قومی و قبیله ای خطرناکی وجود دارد، گفت : تقسیمات شدیدی در واکنش به آنها میان جامعه بین المللی دیده می شود. وی افزود: چهارشنبه هفته آینده در سخنرانی خود رهبران جهان را به وحدت و رعایت کرامت انسانی، حاکمیت قانون و اصول منشور سازمان ملل فرا می خوانم. دبیرکل سازمان ملل در بخش دیگری از سخنانش به نگرانی بزرگ درباره بیماری ابولا در غرب آفریقا اشاره کرد و گفت: شورای امنیت پنجشنبه نشستی اضطراری در این باره برگزار خواهد کرد، مدیرکل سازمان بهداشت جهانی و من نیز مطالبی را در شورا درباره طرح اقدام بین المللی برای توقف تهدیدات این بیماری عنوان خواهیم کرد.

وی افزود: هفته آینده نیز مجمع عمومی نشست عالیرتبه ای درباره نیازهای کشورهایی که ابولا در آنها شایع شده است، برگزار خواهد کرد.

بان کی مون تاکید کرد: نمی توانیم اجازه دهیم ممنوعیت در سفر یا حمل و نقل، سرعت ما را کم کند، ما باید مبتلایان به ابولا را قرنطینه کنیم نه کشوری را که برای مقابله با آن در جدال است.

وی افزود: ابولا فقط یک بحران سلامتی نیست و پیامدهای شدید انساندوستانه، اقتصادی و اجتماعی داشته است که می تواند بسیار فراتر از کشورهایی که در آنها رخ داده انتشار یابد، ابولا بحرانی استثنایی است که نیاز به واکنش جهانی استثنایی دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها