معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور از خرید توافقی محصول برنجکاران شمالی با هدف حمایت از این بخش خبر داد.
کد خبر: ۷۱۵۸۴۸

به گزارش واحد مرکزی خبر، محمدباقر نوبخت در پایان نشستی که با موضوع خرید توافقی برنج استان‌های شمالی با حضور وزرای جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت و مدیران مرتبط برگزار شد، گفت: در پی گزارش استانداران استان‌های شمالی از جمله مازندران و گیلان در خصوص بازار راکد فروش محصول برنج کشاورزان همزمان با برداشت و اجبار کشاورزان به فروش محصولاتشان به قیمت نازل به واسطه‌ها، هیات دولت ماموریتی را به این معاونت برای خرید توافقی برنج از کشاورزان واگذار کرد که در جلسه فوق‌العاده عصر امروز خرید توافقی برنج از شالیکاران شمال کشور تصویب شد.

وی تأکید کرد ، خرید توافقی برنج از کشاورزان به​گونه‌ای ساماندهی شود که برنجی که به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد با قیمت بالا نباشد و هم کشاورزان مجبور به فروش محصولشان با قیمت پایین به واسطه‌ها نشوند.

نوبخت افزود: مقرر شد سازمان تعاون روستایی به خرید توافقی برنج از کشاورزان اقدام کند و شرکت بازرگانی دولتی نیز از عرضه برنج وارداتی در بازار خودداری کند.تا زمانی که برنج داخلی در بازار عرضه می‌شود، برنج وارداتی توزیع نخواهد شد.معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور گفت: با این تصمیم محصول کشاورزان با قیمت توافقی خریداری و حاصل دسترنج آنها از طریق دولت به فروش می‌رسد.

نوبخت با بیان این‌که دولت با حمایت از بخش کشاورزی در کنار کشاورزان خواهد بود، افزود: همه دستگاه‌های دولتی از این تاریخ و همزمان با عرضه برنج داخلی در بازار، باید خرید برنج وارداتی را متوقف کنند و با دستور وزرا همه نیازهای داخلی دستگاه​های دولتی باید از محصول برنج داخلی خریداری شود و برنج را به​طور مستقیم به​دست مصرف کنندگان برسانیم و واسطه گری در این بخش کم شود.

در همین حال، وزیر جهاد کشاورزی نیز دراین باره گفت: ساز و کار خرید توافقی برنج استان‌های شمالی کشور به‌زودی ابلاغ می‌شود تا سازمان تعاون روستایی در این استان‌ها خرید از کشاورزان را آغاز کند.

محمود حجتی با تأکید بر نگرانی کشاورزان در باره توزیع برنج خارجی در فصل برداشت افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت ساز و کار مناسبی را برای رفع این نگرانی کشاورزان پیش‌بینی کرده است.وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز اظهار کرد: دستگاه‌های دولتی از جمله شرکت بازرگانی دولتی از ابتدای دولت تدبیر و امید اقدام به واردات برنج نکرده‌اند.

محمدرضا نعمت‌زاده افزود: در گذشته تعرفه واردات برنج خارجی 10 درصد بود که از ابتدای سال این تعرفه به 22 درصد رسید و در فصل برداشت تعرفه واردات برنج به 40 درصد افزایش یافته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها