فناوری‌های​جدید، نهاد خانواده را نشانه​گرفته‌اند (8)

وقتی ادب در وایبر ​گم می‌شود

فناوری‌های روز ارتباطی و دسترسی آسان و بدون هزینه به آنها، نهاد خانواده را نشانه گرفته‌اند

خانواده در گرداب وایبر

فناوری‌های جدید، زندگی امروز ما را آسان کرده است و بی‌تردید انسان‌های قرن بیست‌ویکم حتما از آدم‌های قرون گذشته خوشبخت ‌تر بوده‌اند که به چنین فناوری‌هایی دست یافته اند. کافی است اراده کنیم و در چشم برهم‌زدنی با خانواده‌هایمان از هزاران فرسنگ‌ دورتر ‌ صحبت کنیم و تصویرشان را ببینیم و با آنها گپ بزنیم. کافی است در طرفه‌العینی با دوستانمان در وایبر و واتس‌آپ و ... سخن بگوییم و از حال و روزشان باخبر شویم. ازدواج یا تولد فرزندشان را تبریک بگوییم، از خرید خانه و خودرویشان خوشحال و احتمالا از شنیدن مشکلاتشان دلگیر شویم.
کد خبر: ۷۱۴۵۷۶

همه اینها خوب است و امکاناتی است که ابزارهای جدید برای زندگی شیرین‌تر به ما ارزانی می‌کند ،اما همین فناوری‌های خوب همچون چاقویی دو لبه است که گاه به جان زندگی و خانواده‌مان می‌افتد. امروز دسترسی سهل و آسان به ابزارهایی چون وایبر روی تلفن‌های همراه، نهاد خانواده را نشانه گرفته است و چون گردابی سهمگین ناخواسته ما را در خود می‌کشد.

بسیاری از زنان و مردان از طریق همین نرم‌افزارهای نوین به جای سخن گفتن با اعضای خانواده، با دوستان و آشنایان وایبری خود حرف می‌زنند و طلاق عاطفی آسمان زندگی آنها را ابری‌ کرده است.

چه بسیار زنان و مردانی که از همین طریق با آشنایی آسان و فوری و حتی تصادفی با غریبه‌ها ، هستی خانواده را نابود کرده و تن به خیانت و بی‌وفایی داده‌اند.

امروزه آسیب‌های ناشی ازفناوری‌های جدید موجب از هم پاشیدگی خانواده‌ها شده است. باور ندارید، کافی است سری به راهرو دادگاه‌های خانواده بزنید تا با خیل بی‌شمار افرادی مواجه شوید که به همین دلیل دادخواست جدایی داده‌اند.

خیانت، بی‌وفایی و طلاق عاطفی تنها مشکلات ناشی از این فناوری‌ها و عضویت در شبکه‌های اجتماعی نیست. این ابزارها اعتیادآور است، همچون شیشه و کراک که وقتی به آن مبتلا شدیم، نمی‌توانیم براحتی از شرش خلاص شویم. وایبر وقت و زمان را برایمان می‌کشد و ما لحظه‌ای چــشم می‌گــشاییم که به دلیل حضور بی‌حد و مرز و اعتیادگونه در وایبر و ... حتی فراموش کرده‌ایم احوال پدر و مادر بیمارمان را بپرسیم. باور کنید این واقعیت تلخ این روزهای بسیاری از ماست.

خیانت همسران، بی‌توجهی و بی‌مسئولیتی در قبال خانواده، حضور غریبه‌ها در حریم خصوصی زندگی، چشم و همچشمی، انتشار اخبار دروغ و شایعات بی‌اساس که نگرانی و ترس را در جانمان می‌ریزد، دوست‌یابی‌های خطرناک نوجوانان، ازدواج‌های بی‌پایه و اساس و ... از آسیب‌هایی است که به دلیل نبود فرهنگ استفاده صحیح و قانونمندانه از ابزارهای جدید فناوری بر ما و خانواده وارد می‌شود.

ما هر هفته در ضمیمه خانوادگی چاردیواری یکی از این آسیب‌ها را واکاوی می‌کنیم و نسبت به آن هشدار می‌دهیم، این هفته به وایبر به عنوان سارق جدید زمان نگاهی افکنده‌ایم.

ضمن این که تاکید می‌کنیم این نوشتارها به‌معنای نفی همه امکانات مثبتی نیست که ابزارهای نوین ارتباطی به ما عرضه می‌کنند، همه این ابزارها خوب است، مشروط به این که ما از آنها خوب بهره بگیریم. گزارش «وایبر، سارق جدید زمان» را در ضمیمه این هفته چاردیواری بخوانیدو دیگر موضوعات را هفته‌های بعد دنبال کنید.

زهرا عرب / معاون سردبیر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها