عدلیه

مدارک جعلی

پاسخ چهار پرسش مطرح شده از سوی خوانندگان گرامی در زیر آمده است. مخاطبان می‌توانند پرسش‌های خود را با ارسال پیامک به شماره 300011224 مطرح کنند. پاسخ پرسش‌ها فقط در همین ستون درج می‌شود و امکان پاسخ‌دهی به شیوه‌های دیگر وجود ندارد.
کد خبر: ۷۱۳۰۰۸

مدارک جعلی

شخصی سوال کرده است: «آیا کسی که عالما و عامدا با ارائه مدارک جعلی و سراسر کذب قصد فریب دادگاه را داشته باشد، مجرم است و قانونگذار برای چنین افرادی مجازاتی در نظر گرفته است؟» در پاسخ باید گفت هر گونه اقدام به جعل اسناد رسمی یا عادی که به قصد سوء انجام شده باشد، یا استفاده عامدانه از اسناد مجعول، ممنوع و جرم بوده و افراد متخلف و مجرم به مجازات مقرر در قانون و جبران خسارت وارده، محکوم خواهند شد اما نوع و میزان مجازات اشخاص جاعل و اشخاصی که از اسناد مجعول استفاده کرده‌اند، متفاوت است که در این خصوص می‌توانید به قانون مجازات اسلامی مراجعه کنید. ضمنا اگر طرف مقابل شما براساس اسناد جعلی موفق به گرفتن حکم قضایی علیه شما شده باشد، چنانچه بتوانید جعلی‌بودن اسناد مذکور را ثابت کنید، می‌توانید از طریق اعاده دادرسی و طرق قانونی دیگر حکم صادره علیه خودتان را تغییر دهید.

طلاق غیابی

خواننده دیگری پرسیده است: «خانمی که حکم الزام به تمکین او را گرفته‌ایم و شکایت نفقه‌اش نیز رد شده‌ است، از شهری دیگر برای نفقه و طلاق غیابی اقدام و شوهرش را به دروغ مجهول‌المکان اعلام کرده است. آیا می‌شود طلاق را باطل و شهودی را که به دادگاه رفته بودند به دلیل شهادت دروغ مجازات کرد؟»

اول این که شما می‌توانید با ارائه احکام و اسنادی که در اختیار دارید، به آرای غیابی صادره اعتراض و واخواهی و مطابق با مقررات جاری، حکم طلاق غیابی را نقض کنید دوم این که چنانچه ثابت شود شهود مورد نظر، به دروغ شهادت داده‌اند به مجازات قانونی ادای شهادت کذب، محکوم خواهند شد.

قاتل زندانی

یکی از مخاطبان گفته است: «شخصی شش سال قبل مرتکب قتل و به قصاص محکوم شده است، اما اولیای دم نه حکم را اجرا می‌کنند و نه رضایت می‌دهند. حال چه می‌توان کرد؟»

در این خصوص مطابق مقررات جدید آیین دادرسی کیفری، تمهیداتی اندیشیده شده است، اما با توجه به این‌که بتازگی اجرای قانون جدید آیین دادرسی کیفری تا تابستان سال آینده به تعویق افتاده است، باید تا آن زمان صبور باشید.

سرقت از دوست

یکی دیگر از خوانندگان پرسیده است: «چندی پیش از فروشگاه مواد غذایی دوستم دزدی کردم. با دوربین مدار بسته مرا دیدند و جنسی را که برداشته بودم، برگرداندم، اما من هم یک امانتی نزد او داشتم که ارزش ریالی آن دو برابر کالایی بود که برداشتم. الان دوستم تهدیدم کرده امانتی را به من نمی‌دهد، قانون چه می‌گوید و چه کار کنم؟»

با توجه به کلیت سوال شما و این که به دلیل ابهامات موجود در سوال، امکان پاسخگویی جامع و کامل وجود ندارد و صرفا به این نکته بسنده می‌شود که شایسته است برای هر گونه احقاق حق و مبارزه با ظلم و ستم به مراجع قضایی صالح مراجعه و از هرگونه اقدام خودسرانه پرهیز کنید تا مسئولیت‌های مدنی یا کیفری ناشی از اقدامات موصوف، گریبانگیر شما نشود.

به هر حال به شما توصیه می‌شود با توجه به پیچیدگی موضوع و جلوگیری از ضرر بیشتر، مشکل خود را با یکی از وکلای دادگستری مطرح کنید و از خدمات حقوقی آنها بهره‌مند شوید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها