لاریجانی در همایش نفت و نیرو:

30 میلیارد دلار سلاح در دست داعش است

رئیس مجلس شورای اسلامی خطاب به غرب گفت: اگر می‌خواهید داعش را از بین ببرید نباید چند سال به آن کمک می‌کردید و اکنون نیز راه از میان برداشتن آنها بمباران نیست؛ ما حرف خود را روراست می‌زنیم و بعضی کشورها در ظاهر چیزی می‌گویند و پنهانی به داعش کمک می‌کنند لذا با ما راحت‌تر می‌شود حرف زد چون پای حرف‌مان هستیم و امروز برخی تحلیلگران غربی به این نکته اشاره می‌کنند.
کد خبر: ۷۱۰۴۶۶
بمباران هوایی راه از بین بردن داعش نیست

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در اختتامیه دهمین همایش بین‌المللی انرژی در سالن همایش‌های پژوهشگاه نیرو که امروز چهارشنبه 5 شهریورماه برگزار شد تاکید کرد: این هیاهویی که اکنون غرب در جریان مبارزه با داعش به راه انداخته‌اند اشتباه است چرا که با بمباران هوایی نمیتوان تروریسم را که در داخل خانه‌ها مخفی شده از بین برد.

لاریجانی به نظر ناصحانه ایران در حوادث منطقه اشاره کرد و با یادآوری اینکه غربی‌ها هر جا به حرف ما گوش ندادند هزینه پرداخت کردند، گفت: آنها با هزاران میلیارد دلار هزینه و با دادن 6 هزار کشته از عراق خارج شده و اکنون خجالت زده هستند.

وی یادآور شد: آنها سال 2001 که برای مبارزه با تروریسم و مواد مخدر به افغانستان و عراق لشکر کشیدند نتوانستند هیچ کدام را کاهش دهند و تولید مواد مخدر از 200 تن در سال به 8هزار تن رسید و تروریسم هم که چه فضاحتی شده است.

وی دموکراسی و رهبری هوشمند در ایران را مسئله مهم دیگر کشورمان خواند و از آن به عنوان عامل ثبات یاد کرد و گفت: اختلاف رای نباید به مشاجرات تبدیل شود تا سایش ایجاد کند و شلوغ کردن فضای سیاسی سبب کاهش نگاه به این مزیت مهم می‌شود.

رئیس قوه مقننه تقویت پایه‌های دموکراسی ایران پس از انقلاب را یادآور شد و با تاکید بر اینکه امروز کسی نمی‌تواند در ایران دیکتاتوری کند، تصریح کرد: امنیت پایدار امروز جهان علیرغم همه مشکلات به خاطر همین دموکراسی است و تردیدی نیست در این سال‌ها آمریکایی‌ها هر چه توانستند از کودتا، تحمیل جنگ و به هم ریختن از داخل را علیه کشور ما انجام دادند و اکنون به درک درست‌تری از جمهوری اسلامی ایران رسیده‌اند.

وی در ادامه به آمار 364 میلیارد بشکه ذخایر هیدروکربونیک در سال 91 اشاره و اظهار کرد: 43 درصد این ذخایر نفت و 57 درصد آن گاز است که از این میان 111 میلیارد بشکه در خشکی و بقیه آن در آب است که سرمایه ارزشمند است و باید از آن درست استفاده کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی از سواحل طولانی که اکثر منابع انرژی ما در آنها نهفته است به عنوان ویژگی مهم ایران یاد کرد و با اشاره به اینکه برای انتقال منابع انرژی از سواحل منابع مالی کمتری لازم است، گفت: 39 درصد جمعیت جهان در 100 کیلومتری ساحل‌ها و 25 درصد در نزدیکی سواحل ساکنند و مجموعه جمعیت استان‌های ساحلی جنوب کشور ما 11 درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهد که افزایش این تعداد را از طریق سرمایه‌گذاری می‌طلبد.

وی به حجم بالای نیروی انسانی جوان و جویای کار در کشور اشاره کرد و با یادآوری این نکته که در طول یک قرن گذشته بیشتر رویکرد به استفاده از تکنولوژی دیگران داشته‌ایم، گفت: اگر حجم نیروی تربیت شده و تحصیل کرده بعد از انقلاب را مورد توجه قرار دهیم باید پارادایم خود را تغییر دهیم.

لاریجانی بر عهده گرفتن بخشی از پروژه پارس جنوبی توسط شرکت‌های داخلی را مایه افتخار خواند و با اشاره به اینکه از میان 180 فعالیت صنعتی در دنیا 130 رشته آن اکنون در ایران وجود دارد بیان کرد: بنابراین توجه‌ها به مطالعات علمی کم نبوده است و اگر رویکرد شرکت نفت به استفاده از توان داخلی بود چه میزان از این استعداد‌ها به کار گرفته می‌‌شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی راه خروج از رکود را تغییر پارادایم به سمت داخل خواند و با تاکید بر بهره‌گیری از نیروهای داخلی برای تولید کالاهای لازم برای تولید نفت گفت: ظرفیت معادن ما مزیت دیگر کشورمان است که ما به علت نفتی بودن کمتر به آنها توجه کرده‌ایم؛ گاهی شرکت‌های نیمه دولتی دست روی معادن مهم کشور می‌گذارند اما نه خود روی آنها کار می‌کنند و نه اجازه می‌دهند بخش خصوصی از آنها بهره‌برداری کنند.(فارس)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها