رئیس دفتر سیاسی حماس:

محاصره غزه باید پایان یابد

خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) شامگاه یکشنبه در گفت‌وگو با شبکه خبر به بررسی آخرین تحولات نوار غزه پرداخت. وی در این گفت‌وگو به مقاومت غزه، خواسته‌های مقاومت برای برقراری آتش‌بس پایدار، سکوت مجامع بین‌المللی، افشا شدن چهره واقعی رژیم صهیونیستی و کمک‌های ایران اشاره کرد و یادآور شد رژیم صهیونیستی تنها در صورتی که احساس خطر کند حاضر به مذاکره‌ای جدی خواهد بود.
کد خبر: ۷۰۹۶۸۱

به گزارش ایسنا، مشعل اظهار کرد: همان‌طور که می‌دانید ما حدود 50 روز است در معرض تجاوزات نظامیان صهیونیست قرار داریم. مقاومت فلسطین از ملت خود دفاع و دشمن را غافلگیر کرد.پس از موفقیت‌های مقاومت بود که شاهد مانور لفظی صهیونیست‌ها درباره آتش بس شدیم. در این مدت، مذاکرات غیر مستقیم در قاهره برای رسیدن به توافق در زمینه آتش بس برگزار شد اما تاکنون این تلاش‌ها موفق نبوده است زیرا دشمن صهیونیستی نمی‌خواهد به خواسته‌های مشروع مقاومت مردم فلسطین پاسخ درست دهد.

وی درمورد تفاوت جنگ کنونی غزه با جنگ‌های گذشته گفت: بدون شک این جنگ، متفاوت با جنگ‌های سابق و از جنگ‌های قبل طولانی‌تر است. همه گروه‌های نظامی مقاومت از قبیل گردان‌های قسام، سرایا القدس و همه جناح‌های نظامی جنبش‌های فلسطینی در این جنگ به طور قابل ملاحظه‌ای با یکدیگر هماهنگ‌ شده‌اند. همه این گروه‌ها در این جنگ ابتکارات جدیدی در ساخت تجهیزات نظامی، شلیک موشک، هدف‌گیری اهداف صهیونیست‌ها با کاربردهای مختلف نظامی به دست آورده‌اند. حتی نیروهای مقاومت در درگیری تن به تن با نظامیان صهیونیست که وارد غزه شدند ابتکاراتی از خود نشان داد.

توان مقاومت

خالد مشعل درباره توان مقاومت برای ادامه این مبارزه گفت: دراین جنگ ثابت شد که با ابتکارعمل، ایمان، اراده، صبر و ساخت تجهیزات و پیشرفته‌سازی این تجهیزات و ابتکار عمل در زمینه واکنش‌های غیرمنتظره می‌توان با امکانات ساده بر فناوری پیشرفته دشمن پیروز شد. موضوع مهم دیگر در این زمینه، امنیتی و اطلاعاتی است. در اختیار داشتن اطلاعات دقیق درباره مقاومت از سوی رژیم صهیونیستی، همواره از نقاط قوت این رژیم بوده است. بنابراین صهیونیست‌ها راحت می‌توانستند، ما را هدف قرار دهند، لکن مقاومت در مدت اخیر توانست، فلسطین را از جاسوسان پاکسازی کند. این یک پیروزی امنیتی بسیار مهمی برای مقاومت بود.

رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس درباره خواسته‌های مقاومت برای برقراری آتش‌بس نیز گفت: ما می‌خواهیم غزه آزاد باشد. غزه و کرانه باختری هرکدامشان بخشی از وطن فلسطین هستند. می‌خواهیم غزه بدون محاصره باشد. همه گذرگاه‌ها باز شوند. بندر و فرودگاه داشته باشیم. اینها مسائل جدیدی نیست. همان‌طور که می‌دانید ملت فلسطین و ساکنان غزه از سال 2006 از محاصره و گرسنگی رنج می‌برند. این محاصره سبب شده است، غزه بزرگ‌ترین زندان در تاریخ شود و بیش از یک میلیون و 800 هزار نفر در این مساحت کوچک و با فشردگی بسیار بالا زندگی کنند. غزه از ساده‌ترین حقوق زندگی و انسانی محروم شده است. با پایان این جنگ باید همه انواع محاصره اعمال شده علیه غزه به پایان برسد. ملت ما در غزه باید بدون تحمل گرسنگی و محاصره زندگی کند.

خالد مشعل در عین حال با تاکید بر این‌که مذاکره با رژیم صهیونیستی بی فایده است، افزود: این مذاکرات بدون برابری قوا و توان یکسان بوده است. ما درگذشته دیدیم که رژیم صهیونیستی جز با فشار مقاومت از جنوب لبنان عقب نشینی نکرد و از غزه جز با فشار مقاومت خارج نشد.بنابراین مذاکراتی که بدون اهرم فشار باشد، نتیجه‌ای نخواهد داشت. بله درست است. ما باید دشمن را مجبور کنیم که از موضع ضعف در پای میز مذاکره مجبور شود به ما امتیاز بدهد و در این حال است که مذاکره با دشمنان معنا پیدا می‌کند.

وی درمورد همکاری و هماهنگی گروه‌های فلسطینی نیز گفت: همانطور که در جنگ اخیر مشاهده کردید، همکاری گروه‌های فلسطینی با یکدیگر، در این میدان، دو شکل و حالت دارد. حالت اول، همکاری و هماهنگی در حوزه میدانی بود که در جنگ اخیر بین ما و گردان القسام و جنبش جهاد اسلامی و شاخه نظامی سرایا القدس و برادرانمان در جبهه ملی و دموکراتیک و نیز گردان‌های صلاح‌الدین و دیگر گروه‌های مقاومت در نوار غزه، به شکل خاصی انجام شد. شکل دیگر همکاری سیاسی است. همانطور که در مذاکرات غیرمستقیم بیان شد، ما با جنبش فتح و سازمان‌های آزادیبخش و جنبش جهاد اسلامی، موضعی واحد اتخاذ کردیم تا به حقوق و خواسته‌هایمان دست یابیم. اینها همکاری میدانی و سیاسی گروه‌های فلسطینی در داخل فلسطین است و اما درباره همکاری در خارج از فلسطین باید بگویم جنگ فلسطین، جنگ امت اسلام است، چرا که فلسطین و قدس و مسجد الاقصی، قلب امت اسلام است و رژیم صهیونیستی، تهدیدی برای همه امت اسلام به شمار می‌رود. بنابراین ما همیشه از تلاش‌ها و همکاری‌های همه گروه‌ها در جنگ فلسطین استقبال می‌کنیم. شما می‌دانید که ما از سالیان طولانی با حزب‌الله رابطه داشته و هنوز هم این روابط پا برجاست. در واقع هر یک از ما، در جبهه خود، به مقاومت در برابر این رژیم پرداخته است.

افشای چهره اسرائیل

وی سکوت در قبال جنایات صهیونیست‌ها را لکه ننگی برای غرب دانست و افزود: ابرقدرت‌ها و سازمان ملل، در این باره کوتاهی کردند و برابر جنایت‌های دشمن صهیونیستی سکوت کردند. جوامع غربی حتی هدف قرار گرفتن بیمارستان‌ها و انهدام خانه‌های مسکونی و نیز هولوکاستی که ارتش اشغالگر صهیونیست علیه فلسطینیان به راه انداخت را، ندیدند.

با این حال در سال‌های اخیر شاهد بودیم قبح و زشتی سیمای عملکرد رژیم صهیونیستی در اذهان عمومی جامعه بین‌الملل آشکار شده است. این امر ناشی از تشدید جنایات این رژیم و سیاست شهرک‌سازی و همچنین جهاد فلسطینیانی است که پیام شان را به صورت‌های مختلف، به گوش جهانیان رساندند. گرچه ما از جانبداری بسیاری از این سازمان‌های بین‌المللی رنج بردیم اما امروز، شاهد پیشرفت‌های مهمی در سطح بین‌المللی، نخبگان و دانشگاهیان هستیم که رژیم اسرائیل را از نظر اقتصادی و فرهنگی تحریم می‌کنند و امت عربی و اسلامی باید با هدایت این جنگ، در این زمینه در جهان الگو باشد. افکار عمومی جهان به این باور رسیده که سران صهیونیست باید به عنوان جنایتکاران جنگی مجازات شوند. ما از تشکیلات خودگردان فلسطین، خواستیم به کنوانسیون رم بپیوندد و اجازه دهد که سران رژیم صهیونیستی را به عنوان جنایتکار جنگی، به دادگاه جنایات بین‌المللی بکشاند.

وی درباره روابط جنبش حماس با ایران اسلامی نیز گفت: همان‌طور که می‌دانید ما از دهه 90 میلادی، روابط بسیار خوبی با جمهوری اسلامی ایران داریم و از کمک‌های مالی و نظامی ایران برخوردار بوده‌ایم و این امر در پیشرفت‌های مقاومت تاثیرگذار و از نظر ما بسیار عالی بوده است. البته در سال‌های اخیر، در برخی موارد اختلاف نظر‌هایی با تهران به وجود آمد که البته ربطی به مسأله فلسطین نداشت و بر روابط ما تاثیر گذاشت اما در نهایت ما به وحدت و اتحاد امت اسلام در جنگ فلسطین و بر ادامه روابط با همه امت اسلامی از جمله ایران، تاکید داریم.ما از ملت ایران به خاطر همه حمایت‌هایی که در گذشته از ما داشتند، قدردانی می‌کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها