آزمایش داروی جدید در لیبریا

درمان ابولا کشف شد

هشدار سازمان بهداشت جهانی برای پیشگیری

ابولا؛ مرگی ترسناک بیخ گوش همه

نیمی از کسانی که به ابولا مبتلا می شوند جان شان را از دست می دهند. این جزئی از هشدار سازمان جهانی است درباره بیماری که حالا تهدیدی برای همه مردم جهان محسوب می​شود.
کد خبر: ۷۰۳۴۹۶
ابولا؛ مرگی ترسناک بیخ گوش همه

سازمان بهداشت جهانی دیروز هشدار داد که شیوع ابولا در غرب قاره آفریقا، فقط دردسر آفریقایی ها نیست و خطری هولناک است بیخ گوش همه کشورهای دنیا چون سرعت انتقالش زیاد است و احتمال همه گیر شدنش در سراسر جهان دور از ذهن نیست.

ابولا بیماری ویروسی همراه با تب و خونریزی شدید است که ظهورش در ماه اسفند سال گذشته در گینه بود و سپس به سرعت به کشورهای سیرالئون، لیبی و نیجریه رسید، اما این اولین بار نیست که این بیماری ، در آفریقا شایع می شود. نخستین گزارش از شیوع ابولا در این قاره حدود 38 سال پیش بود و از آن زمان تا امروز ، هر از گاه ، ناگهان آشکار شده است و جان شمار زیادی از مردم را گرفته است.

نگرانی سازمان بهداشت جهانی از همه گیر شدن ابولا در سراسر دنیا باعث شده است این سازمان از کسانی که ارتباط نزدیکی با مبتلایان با ابولا دارند بخواهد از سفرهای بین المللی، بپرهیزند تا ویروس این بیماری به دیگر نقاط منتقل نشود.

علاوه بر این در فرودگاه های بسیاری از کشورهای دنیا، برای رصد وضعیت سلامت مسافران، تدابیری ویژه در نظر گرفته شده است و خیلی از کشورها ، به مسافرانی که از آفریقا می آیند و تب دارند اجازه ورود نمی دهند که البته در کشور ما هیچ کدام از این ها رعایت نمی شود شاید به این خاطر که هنوز پرواز مستقیمی به کشورهای آفریقایی درگیر بیماری نداریم اما باید توجه داشت که بسیاری از مسافران، با استفاده از فرودگاه های کشورهای واسطه همچون قطر می توانند بین ایران و کشورهای آفریقایی رفت و آمد کنند.

آمارهای اعلام شده از سوی کشورهای آفریقایی گویای آن است که تاکنون حدود 1000 نفر جانشان را با این بیماری از دست داده اند که البته این رقم به سرعت در حال افزایش است.

سازمان بهداشت جهانی از همه کشورهای دنیا خواسته است برای مبارزه با ابولا، دست به دست هم دهند چرا که آفریقایی ها توانایی مبارزه با آن را ندارند.

به گزارش این سازمان اولین نشانه های ابولا شبیه به آنفلوانزاست و بیمار گمان می کند علت تب، خستگی، سردرد، گلودرد و دردهای عضلانی اش باید احتمالا آنفلوانزا باشد اما پس از مدت کوتاهی به این نشانه ها، استفراغ، اسهال و بی اشتهایی و سپس اشکال در بلع ، درد شدید در سینه، مشکل در تنفس اضافه می شود.

سیر بیماری پیش رونده است و بهتر شدن ندارد و سرانجام ، خونریزی اندام های داخلی آغاز می شود که کبودی هایی نیز روی پوست بر جا می گذارد و دست آخر بیمار با افت شدید فشار، به کما می رود و می میرد.

از آنجا که ابولا هنوز هیچ درمان مشخص یا واکسنی ندارد پیشگیری از ابتلا به آن بسیار مهم است. سازمان بهداشت جهانی در این راستا از مردم خواسته از دست دادن ، روبوسی کردن و قرار گرفتن در معرض هر ماده خروجی از بدن بیمار مانند نفسش وقتی که سرفه می کند ، خونش ، بزاقش و ادرار یا مدفوعش خودداری کنند.

البته باید به این نکته توجه داشت که چون ابولا در آغاز ، نشانه های خفیفی دارد که فرد با آنها احساس خطر نمی کند بهتر آن است به طور کلی از تماس نزدیک با کسانی که از کشورهای آفریقایی بر می گردند خودداری شود تا زمانی که مطمئن شوید آنها بیمار نیستند.

همچنین در بیانیه سازمان بهداشت جهانی به مردم توصیه شده است که اگر به مراکز درمانی و بیمارستان مراجعه می کنند حتماً پس از پایان کار، دست ها را با شوینده های الکل دار ضد عفونی کنند و سپس بشویند.

مریم یوشی زاده – خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها