نعمت‌زاده دستور بازنویسی رژیم تجاری ایران را صادر کرد

الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی در ۴ سال آینده

تشکیل کارگروه ویژه برای الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی

رئیس سازمان توسعه تجارت از تشکیل کارگروه‌های ویژه برای الحاق به سازمان تجارت جهانی (WTO) خبر داد و گفت: تمام سازمان‌ها و نهادهای مرتبط باید آمادگی لازم را برای پیوستن به سازمان تجارت جهانی کسب کنند تا به محض رفع شدن موانع سیاسی، فرآیند الحاق از سر گرفته شود.
کد خبر: ۷۰۳۳۷۳

به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه تجارت، ولی‌الله افخمی‌راد در نخستین نشست کمیته هماهنگی معاونان وزرا در امور سازمان تجارت جهانی (WTO)، تشکیل کارگروه‌های ویژه برای بحث و بررسی و افزایش آمادگی در سازمان‌ها و نهادهای مرتبط با سازمان تجارت جهانی را ضرورتی انکارنشدنی دانست و افزود: در این مسیر باید گفته‌ها را به عمل تبدیل کنیم و ضروری است هر سازمان و نهادی در حیطه وظایف مشخص شده خود حرکت کند تا با کسب آمادگی‌های لازم، فرآیند الحاق تسریع شود. وی از عزم دولت یازدهم در ساماندهی فرآیند الحاق به سازمان تجارت جهانی خبرداد و اظهار کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت با اتخاذ رویکرد نتیجه گرا اهداف عملیاتی قابل حصولی را برای عضویت در سازمان تجارت جهانی در دستور کار قرار داده است.

افخمی‌راد در تشریح ارتباط سازمان توسعه تجارت و WTO گفت: ساز و کار تنظیم تعرفه‌ها و ابلاغ آن به گمرک، برگزاری کمیسیون ماده یک، ارتباط تجاری با کشورهای خارجی، عضویت در پیمان‌های بین‌المللی، انعقاد تفاهم‌نامه با کشورهای مختلف و مواردی از این قبیل، از جمله ابزارها و امکانات سازمان توسعه تجارت است که ارتباط تنگاتنگی با عضویت در سازمان تجارت جهانی دارد. وی در تبیین برنامه‌های سازمان توسعه تجارت برای پیوستن به سازمان تجارت جهانی تصریح کرد: کاهش طبقات تعرفه‌ای از جمله مهم‌ترین برنامه‌های سازمان توسعه تجارت است چراکه با ایجاد سازوکار منطقی در تعیین تعرفه‌ها و کاهش طبقات آن، فضای رقابتی در کشور به وجود می آید و این فضا، تولیدکنندگان را وادار می‌کند محصولات خود را در رقابت با کالاهای خارجی با کیفیت بالاتری ارائه دهند و این در جهتالحاق به WTO است.

رئیس سازمان توسعه تجارت، ایجاد فضای رقابتی در صنایع و فعال‌سازی بخش خصوصی را از جمله ضرورت‌های مهم در این مسیر دانست و افزود: برای پیوستن به سازمان تجارت جهانی باید صنایع کشور با شرایط جدید منطبق شود و آسیب‌پذیری خود را کاهش دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها