«استخدام منشی با حقوق مکفی، شرکت پخش لوازم خانگی» این عنوان آگهی استخدام شرکت لوازم خانگی‌ بود که روی تراکت تبلیغاتی دیده می‌شد. نه آدرسی و نه شماره خط ثابت و تنها چیزی که به چشم می‌خورد، شماره تلفن همراهی بود که زیر تراکت نوشته شده بود.
کد خبر: ۶۹۹۰۵۲
دام مرد شیطان‌صفت برای دختران جویای کار
در نگاه اول نکته عجیبی در تراکت به چشم نمی‌خورد و زمانی که دختر یا زن جوانی که جویای کار بود با شماره تماس می‌گرفت، خیلی زود به استخدام شرکت درمی‌آمد؛ شرکتی که مدیرعامل آن مرد شیطان صفتی بود که با ترفند استخدام منشی با حقوق بالا، زنان و دختران جوان را اغفال می‌کرد و مورد آزار و اذیت قرار می‌داد. این مرد از طعمه‌هایش به بهانه‌های مختلف کلاهبرداری می‌کرد و هر بار بعد از 20 روز فعالیت دفتر کارش را تخلیه می‌کرد و با اجاره دفتری دیگر به اعمال سیاه خود ادامه می‌داد.

ماجرا از دو هفته قبل و با شکایت دختری نوجوان به نام مریم آغاز شد. مریم همراه اعضای خانواده‌اش به دادسرای اردبیل رفت و از کلاهبرداری و اقدام به آزار و اذیت مدیر شرکت لوازم خانوادگی شکایت کرد. او به پلیس گفت: 17 سال دارم و تازه درسم تمام شده است. بعد از تعطیل شدن مدرسه، تصمیم گرفتم مشغول کار شوم. تا این‌که یک روز چشمم به آگهی استخدامی افتاد که روی آن نوشته شده بود به خانم منشی با حقوق مکفی و مزایا در شرکت پخش لوازم خانگی نیازمندیم و پایین آن شماره تلفن همراه نوشته شده بود. با همان شماره تلفن تماس گرفتم. مرد میانسالی تلفن را جواب داد و زمانی که درخواستم را شنید، از من خواست تا به دفتر شرکت بروم در این باره باهم صحبت کنیم. شرکت در شهرک صنعتی قرار داشت. مدیر شرکت مدارک لازم برای استخدام را از من گرفت و گفت استخدام هستی و از فردا می‌توانی در اینجا کارت را شروع کنی. حقوقی که قرار بود در اول کار به من پرداخت شود 800 هزار تومان بود و طبق قرار بعد از چند ماه این مبلغ اضافه می‌شد. آن مبلغ برای من که هیچ سابقه کاری نداشتم پول زیادی بود و من خوشحال از پیدا کردن کار از فردای آن روز راهی شرکت پخش لوازم خانگی شدم.

کلاهبرداری 5 میلیونی

دختر جوان ادامه داد: مدیر شرکت هر روز به صورت تلفنی چند دستگاه تلویزیون و لوازم خانگی خریداری می‌کرد و از فروشندگان می‌خواست با آوردن وسایل پول را در محل دریافت کنند. بعد از آوردن اجناس، او یکی از آنها را آزمایش می‌کرد و به بهانه‌ای به افرادی که وسایل را آورده بودند پول نقد پرداخت نمی‌کرد و به آنها چک می‌داد و می‌گفت اگر چک قبول نمی‌کنید، اجناس را ببرید. فروشندگان هم چک را قبول می‌کردند چون مرا در شرکت می‌دیدند و فکر می‌کردند؛ آنجا مرکز معتبری است. چند روز بعد از این‌که در آن شرکت استخدام شدم، مدیر شرکت به من گفت چکی به مبلغ پنج میلیون تومان دارد که باید آن را پاس کند. او برای پر کردن حسابش از من پول خواست. من هم از چند نفر پول قرض کردم و پنج میلیون تومان به او دادم اما همه چیز به اینجا ختم نشد تا این‌که دیروز وقتی سر کار رفتم، مدیر شرکت طوری رفتار کرد که احساس کردم او قصد دارد به من تعرض کند.حالا از این مرد به دلیل کلاهبرداری و قصد آزار و اذیت شکایت دارم.

دستور تحقیقات به دنبال شکایت دختر جوان صادر و مشخص شد چند زن و دختر جوان از این مدیر شرکت لوازم خانگی شکایت کرده‌اند. همه شاکیان از مرد میانسالی حرف می‌زدند که خود را مدیر شرکت معرفی کرده و دست به کلاهبرداری زده و چند نفر از آنان را نیز مورد آزار و اذیت قرار داده بود.

باتـــوجه به حساسیت موضوع به دستور بازپرس محمدی از شعبه اول دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان اردبیل گروهی از ماموران راهی دفتر شرکت شدند و از طریق دوربین‌های مداربسته، تصویر مرد میانسال را به دست آوردند. تصویر به دست آمده به شاکیان نشان داده شد و همه آنها اعلام کردند او همان کلاهبرداری است که آنها را مورد آزار و اذیت قرار داده است.

اغفال دختران جوان

در بررسی‌ها مشخص شد متهم به نام بیژن مدتی است سوله‌ای را به عنوان شرکت اجاره کرده و از آن برای سرقت لوازم خانگی و کلاهبرداری و اغفال زنان و دختران جوان استفاده می‌کند. این سوله تنها محلی نبود که متهم نقشه خود را در آنجا اجرا می‌کرد بلکه وی هر 20 روز یک بار محل کارش را تغییر می‌داد و با اجاره محلی جدید، جرایمش را پی می‌گرفت.به این ترتیب بیژن بازداشت و بازجویی شد. متهم که 50 سال دارد اما به مالباختگان خودش را سی ساله معرفی کرده بود، در این باره گفت: از یک سال قبل تصمیم گرفتم با این شیوه پولدار شوم. محل‌هایی را برای مدتی کوتاه اجاره می‌کردم. معمولا 20 روز تا یک ماه در آن محل می‌ماندم و تحت عنوان شرکت لوازم خانگی آگهی استخدام منشی می‌دادم.

دختران و زنان جوان نیز با پیشنهاد حقوق بالا از طرف من، مدارک‌شان را در اختیارم می‌گذاشتند و در شرکت مشغول به کار می‌شدند. بعد از مدتی به بهانه ازدواج و خواستگاری یا مشکلات مالی از آنها پول قرض می‌کردم اما این تمام ماجرا نبود، دختران و زنان جوانی را که به عنوان منشی استخدام کرده بودم، بعد از مدتی مورد آزار و اذیت قرار می‌دادم و برای آن که ردی از خود به جای نگذارم، محل شرکت را تغییر می‌دادم.

کلاهبرداری با چک جعلی

متهم میانسال ادامه داد: از طرفی تحت عنوان شرکت لوازم خانگی نیز کلاهبرداری می‌کردم. به این صورت که با نمایندگی‌های فروش لوازم خانگی تماس می‌گرفتم و کالا سفارش می‌دادم. زمانی که چند نفر وسایل را از نمایندگی به شرکت می‌آوردند، از آنها می‌خواستم یکی از وسایل مثلا تلویزیون را آزمایش کنند و بعد تحویل بدهند. آنها هم قبول می‌کردند و بعد از تست، با این بهانه که تمام پول‌های نقدم را برای پاس کردن چک پرداخت کرده‌ام، از آنها می‌خواستم هزینه وسایل را با چک پرداخت کنم. از آنجا که یکی از وسایل باز شده بود و از طرفی آنها با یک خانم منشی در دفتر مواجه می‌شدند، بناچار قبول می‌کردند اما نمی‌دانستند چک‌هایی که به آنها می‌دهم، با هویت جعلی است. من با مدرک دیگران حساب باز می‌کردم و دسته چک می‌گرفتم و با این چک‌ها لوازم خانگی می‌خریدم. فروشندگان لوازم خانگی بعد از حدود 20 روز، در موعد وصول چک به بانک می‌رفتند و متوجه اصل ماجرا می‌شدند. آنها سراغم می‌آمدند اما من چند روز قبل‌تر شرکت را تخلیه کرده و در دفتر دیگری مشغول به کار شده بودم. من تصمیم داشتم پس از آزار و اذیت آخرین منشی‌ام محل شرکت را تغییر بدهم که او زودتر متوجه نقشه شیطانی من شد و موضوع را به پلیس اطلاع داد. در ادامه بررسی‌ها مشخص شد پنج زن و دختر جوان به این شیوه مورد آزار و اذیت قرار گرفته‌اند و متهم علاوه بر این جرم دست به کلاهبرداری میلیارد ریالی زده است. محمدی، بازپرس شعبه اول دادسرای عمومی و انقلاب اردبیل در این رابطه می‌گوید: به‌دنبال اعتراف مرد میانسال، او با قرار بازداشت موقت روانه زندان شد. تحقیقات در این رابطه ادامه دارد و چنانچه افرادی به این شیوه مورد آزار و اذیت یا کلاهبرداری قرار گرفته‌اند، می‌توانند برای اعلام شکایت به شعبه اول بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان اردبیل مراجعه کنند.

مریم عفتی

نظر کارشناس

دختران جوان در معرض آسیب

کاظم بیرجندی، آسیب‌شناس اجتماعی

علم جرم‌شناسی به بحث بزه‌دیده‌شناسی توجه ویژه‌ای دارد.طبق بررسی‌های صورت گرفته ابتدا کودکان و سپس دختران نوجوان و جوان در معرض انواع جرایم و آسیب‌ها قرار دارند. این دو گروه از نظر قوای جسمانی توانایی محافظت از خود را ندارند، از طرفی فریب دادن آنها ساده‌تر از اغفال گروه‌های سنی دیگر است. بنابراین دختران جوان و نوجوان و همچنین خانواده‌های آنها باید توجه داشته باشند که مجرمان همیشه در کمین هستند و از غفلت، ناآگاهی و سهل‌انگاری آنها سوء‌استفاده می‌کنند به همین دلیل دختران باید قبل از برقراری هر رابطه‌ای چه شغلی و چه از نوع احساسی، موضوع را با خانواده خود در میان بگذارند و درباره طرف مقابل ابتدا کامل تحقیق کنند و سپس تصمیم بگیرند. (ضمیمه تپش)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
فاطمه 30ساله
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۲
۰
۰
امان از ساده لوحی زنان
محمد حسین
-
۲۰:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۶
به ساده لوحی زنان ربطی نداره بعد این قضیه آدم شرم میكنه جایی بگه یك ایرانی این كار را با ناموس وطنش كرده شهدا بخاطر زنان كشور خودشون شهید شدن ولی متاسفانه بیشتر جونایه كشورمون اینو یادشون رفته كه اگه ایرانیا غیرت نداشتن معلوم نبود كه الان مادرشون زن كدام عراقی میشد
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها