زباله سوز کهریزک؛ بهترین هدیه ای که مدیریت شهری می توانست برای جبران زحماتی که سالیان دراز مردم جنوب شهر بابت انتقال زباله ها به محل زندگی شان متحمل شده اند، به آنها بدهد، سال هاست که اسیر اما و اگر و امروز و فردا شده است.
کد خبر: ۶۹۷۹۴۴
زباله سوز کهریزک ، وعده ای که محقق نشد

مرداد ماه سال 90 بود شهردار تهران در جشن پایان دفن غیربهداشتی زباله، کلنگ احداث اولین مرکز زباله سوز پایتخت در کهریزک را به زمین زد و وعده افتتاح این مرکز تا پایان سال 91 و تبدیل کهریزک به پارک جنگلی را داد. زباله سوزی که قرار بود نقطه پایانی بر 4 دهه مشکل دفن زباله در تهران و ضایعات ناشی از آن از جمله تولید گاز متان باشد و با سوزاندن روزانه 200 تن زباله، سه مگابایت برق در ساعت تولید کند.

این نیروگاه زباله سوز با همکاری شهرداری تهران و از طریق فاینانس یک شرکت ایرانی در حال احداث است. اردیبهشت سال جاری نیز مدیرعامل سازمان انرژی های نو ایران از بهره برداری از زباله سوز کهریزک در تابستان سال جاری خبر داد و گفت: این زباله سوز در مرحله مونتاژ تجهیزات قرار دارد.

یوسف آرمودلی همچنین اعلام کرد که وزارت نیرو از نیروگاه های زباله سوز حمایت می کند و برق تولیدی آنها را به نرخ برق تولیدی نیروگاه های تجدیدپذیر، یعنی به ازای هر کیلووات ساعت 440 تومان خریداری می کند. این در حالی است که چندی پیش رئیس کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران اعلام کرد وزارت نیرو و مسئولان برق منطقه ای حاضر به خریداری برق تولید شده از زباله های تهران نیستند. البته محمد حقانی این مطلب را درباره کارخانه تولید برق از زباله تلو مطرح کرده بود، اما با توجه به اینکه زباله سوز کهریزک هنوز راه اندازی نشده، این نگرانی وجود دارد که این اتفاق درباره برق تولیدی این نیروگاه نیز رخ بدهد.

در همین راستا، حقانی در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی فارس درباره فعالیت زباله سوز کهریزک گفت: یکی دو ماه پیش از زباله سوز کهریزک بازدید داشتم. اما این زباله سوز برای ورود برق به سیستم هنوز آماده نیست. البته تا زمانی که سازمان حفاظت محیط زیست تهران تولید برق و گاز از زباله را تایید نکند، شهرداری اجازه بهره برداری از این زباله سوزها را ندارد.

همچنین رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران نیز در گفت و گو با خبرنگار فارس از پیشرفت فیزیکی 90 درصدی نیروگاه زباله سوز کهریزک خبر داد و گفت: منتظر اتمام کار و بهره برداری از این پروژه هستیم.

رحمت الله حافظی درباره خرید برق تولیدی این نیروگاه توسط وزارت نیرو گفت: برای وزارت نیرو فرقی ندارد که برق توسط نیروگاه های گازی تولید شده باشد یا نیروگاه زباله سوز. اما مشکلاتی در بهره برداری از این زباله سوز وجود دارد.

با این اوصاف و با گذشت یک ماه از تابستان، فصلی که وعده بهره برداری از نیروگاه زباله سوز کهریزک در آن داده شده بود، باید منتظر بمانیم و ببینیم آیا در دو ماه باقیمانده از فصل گرما، نیروگاه کهریزک بالاخره پس از دو سال تاخیر، تولید برق از زباله را شروع می کند یا خیر و آیا مسئولان وزارت نیرو به وعده های خود درباره حمایت از نیروگاه های زباله سوز عمل می کنند. ( فارس)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها