کد خبر: ۶۹۶۶۸۶

1

نشاط و اشتیاق زایدالوصف شاعران برای حضور در برنامه دیدار با رهبر معظم انقلاب و شعرخوانی در این مجلس باشکوه و شاعرانه در قالب الفاظ نمی‌گنجد.

از حدود یک ماه مانده به مراسم، شاعران به شوق دیدار حضرت آقا، از سراسر کشور به تکاپو می‌افتند تا به نحوی راهی برای حضور در این مراسم پیدا کنند. سیل ایمیل‌ها، پیامک‌ها و تلفن‌ها به متولیان و مجریان مراسم، گویای این اشتیاق زایدالوصف و عطش سیری‌ناپذیر برای حضور در مراسم دیدار است. شاعرانی نیز که به هر علت توفیق حضور در این دیدار را پیدا نمی‌کنند، از شاعران دعوت شده به مراسم التماس دعا دارند که حتما سلامشان را به حضرت آقا برسانند‌.

امسال نیز جمعی از شاعران پیشکسوت و جوان، مهمان سفره مهربانی رهبر معظم انقلاب بودند، به صرف نان و خرما و شعر و براستی «چه مبارک سحری بود و چه فرخنده شبی!»

2

بعد از اقامه نماز جماعت و جمع‌کردن سفره افطاری، سفره شعر پهن می‌شود. شاعران پیشکسوت بیشتر مشتاق شنیدن‌اند و شاعران جوان، بیشتر طالب شعرخوانی و دیده شدن.

در دیدار امسال نیز حضور شاعران پیشکسوت چشمگیر است؛ شاعران و استادان بزرگواری همچون حمید سبزواری، موسوی گرمارودی، محمدجواد محبت، کیومرث عباسی(قصری)، عباس براتی‌پور، یوسفعلی میرشکاک، حسین اسرافیلی و سیمیندخت وحیدی.

علیرضا قزوه مدیریت جلسه را به عهده می‌گیرد، با سلام و عرض خیرمقدم به مدعوین و با کسب اجازه از رهبر‌معظم‌انقلاب. او در طلیعه برنامه به این نکته اشاره می‌کند که امسال قرار است برنامه را با شعرخوانی شاعران پیشکسوت فارسی زبان سایر کشورها آغاز کنیم؛ شاعرانی از کشورهای هند، تاجیکستان، پاکستان و افغانستان.

3

نوبت عاشقی فرا می‌رسد و شاعران ـ وارثان آب و خرد و روشنی ـ با اشتیاقی غیرقابل وصف دل‌سروده‌های خود را با حنجره عشق سر می‌دهند. رهبر فرزانه انقلاب نیز بعد از شنیدن هر شعر با عباراتی چون طیب‌الله انفاسکم، خیلی‌خوب، آفرین، دست شما درد نکند و... شاعران را می‌نوازند و تشویق می‌کنند. گاهی نیز با مطایبه و شوخ‌طبعی، نکات ظریفی را در باره شعرهای قرائت شده عنوان می‌کنند که سخت به دل می‌نشیند. برای مثال وقتی مومن قناعت از تاجیکستان شعری را با مطلع زیر قرائت می‌کند:

از خلیج فارس می‌آید نسیم فارسی

ابر در شیراز می‌بارد چو سیم فارسی

رهبر معظم انقلاب در تعریف از شعر می‌گویند: دست شما درد نکند، به یاد آقای قزوه آوردید که بگوید «خلیج فارس !».

4

بعد از پایان برنامه شعرخوانی، رهبر معظم انقلاب قبل از ایراد سخنرانی، از چند شاعر حاضر در جلسه شخصاً برای شعرخوانی دعوت می‌کنند. شاعرانی همچون زکریا اخلاقی، مرتضی امیری اسفندقه، دکتر حداد عادل و آیت‌الله محمدی گلپایگانی.

این که رهبر فرزانه انقلاب با بزرگواری تمام، بخشی از وقت خویش را به شعرخوانی تعدادی دیگر از شاعران حاضر در جلسه اختصاص می‌دهند، مبین ادب‌پروری و شعردوستی ایشان است. ای کاش سایر مسئولان فرهنگی نیز از سیره عملی رهبر فرزانه انقلاب، تکریم و تجلیل شایسته از اصحاب شعر و ادب را بیاموزند؛ مسئولانی که گاهی بیش از یک سوم وقت همایش‌های ادبی و فرهنگی را به سخنرانی خویش اختصاص می‌دهند و بعد از ایراد سخنرانی نیز جلسه را ترک می‌کنند!

5

و اما بعد... برنامه دیدار امسال شاعران با رهبر معظم انقلاب از ویژگی‌هایی برخوردار بود که آن را از برنامه دیدار سال‌های گذشته تا حدودی متمایز می‌کرد. شعرخوانی 22 شاعر جدید و غیر تکراری ـ به جز یکی دو مورد ـ با رعایت وقت و نظمی قابل ستایش از ویژگی‌های شاخص برنامه امسال بود که رضایت خاطر شاعران شرکت‌کننده در برنامه را به همراه داشت‌.

حضور شاعران نام‌آور و بزرگی از کشورهای هند، پاکستان، تاجیکستان و افغانستان نیز وجه تمایز دیگر برنامه امسال بود که می‌توان از آن به عنوان یک ابتکارعمل قابل تقدیر یاد کرد.

حضور صبورانه شاعران پیشکسوت نیز ـ بدون آن که شعری بخوانند ـ از دیگر وجوه تمایز برنامه امسال بود. این حضور صبورانه برای شنیدن شعر شاعران جوان و تشویق آنها، سنت حسنه‌ای است که باید در برنامه سال‌های آینده نیز تقویت شود.

یقینا شاعران جوان نیز قدرشناس این حضور ارزشمند خواهند بود و از این فرصت مغتنم برای ارتقای دانش و بینش ادبی خود بهره خواهند برد و حرمت استادان و بزرگان را پاس خواهند داشت. اینچنین باد!

رضا اسماعیلی / جام​جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها