حیات وحش اشترانکوه در خطر

حیات وحش رشته کوه اشترانکوه استان لرستان این روزها با تعرض و تغییر کاربری اراضی از سوی جوامع محلی مورد تهدید قرار گرفته است.
کد خبر: ۶۹۴۹۸۰

اشترانکوه به لحاظ این‌که زیستگاه بسیاری از گونه‌های حیات وحش لرستان محسوب می‌شود، در فهرست 34 پناهگاه حیات وحش کشورمان قرار دارد و به این لحاظ یکی از بکرترین مناطق طبیعی در قلب رشته کوه زاگرس محسوب می‌شود.

پس از کابوس عبور جاده از درون این منطقه حفاظت شده، این روزها موضوع تعرض برخی ساکنان روستاهای منطقه به حریم این رشته کوه به دغدغه جدی دوستداران محیط زیست تبدیل شده است.رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ازنا در این باره به مهر گفت: تعرض به حریم پناهگاه حیات وحش به‌عنوان یکی از مناطق چهارگانه تحت حمایت محیط‌زیست، تخلف محسوب شده و با متخلفان برخورد جدی خواهد شد.

منصور درویشی با بیان این‌که برخی افراد سودجود به‌دلیل چشم‌انداز بکر و خاک مرغوب به حریم این منطقه حفاظت شده تعرض کرده‌اند، افزود: عمده این مشکل حوالی روستاهای کمندان، دره تخت و حاشیه‌های شمالی منطقه اشترانکوه دیده می‌شود.وی با بیان این‌که پیگیری پرونده تخلفات صورت گرفته در دستور کار محیط زیست قرار دارد، عنوان کرد: طی هفته گذشته با همکاری دادستان ازنا از مساحت سه هکتار منطقه حفاظت شده اشترانکوه رفع تعرض و خلع ید صورت گرفت.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ازنا با بیان این‌که متخلفان به تخریب، تجاوز و تصرف عدوانی به مساحت سه هکتار از منطقه اشترانکوه اقدام کرده بودند، افزود: تاکنون دو نفر از متخلفان دستگیر و به مراجع قضایی معرفی شدند.وی با بیان این‌که متاسفانه برخی سودجویان با فنس کشی در منطقه حفاظت شده، این اراضی ملی را به زمین‌های کشاورزی و باغ تبدیل می‌کنند، یادآور شد: تملک شخصی اراضی ملی تخلف است.

درویشی با بیان این‌که خوشبختانه دستگاه قضایی برای برخورد با این متخلفان پای کار آمده است، از مردم محلی و روستاهای منطقه خواست با رعایت قوانین و مقررات، از تعرض به حریم این منطقه حفاظت شده خودداری کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها