جام جم نوا: شهرام ناظری، خواننده صاحب نام موسیقی سنتی ایرانی، در حاشیه یک مراسم نسبت به تقلید و سرقت آثار دیگران توسط برخی جوانان که تازه وارد حوزه موسیقی شده‌اند، انتقاد کرد.
کد خبر: ۶۹۴۹۲۹
اعتراض ناظری به وقاحت بعضی موزیسین‌های جوان!

مراسم اولین سالگرد درگذشت زنده‌یاد احمد ابراهیمی خواننده صاحب نام موسیقی ایرانی با حضور تعدادی از هنرمندان و علاقه مندان در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد که طی این مراسم شهرام ناظری به تقلید در حوزه موسیقی توسط برخی جوانان و سرقت آثار دیگران توسط برخی از افرادی که تازه وارد حوزه موسیقی شده‌اند، انتقاد کرد.
شهرام ناظری خواننده موسیقی حماسی کشورمان و از دوستان نزدیک ابراهیمی در این مراسم با اشاره به فعالیت برخی از هنرمندانی نسل نوی فرهنگ و هنر کشورمان تصریح کرد: متاسفانه نسل جدید وقیح است این نسل سرقت می‌کند و به دزدی از فکر دیگران مشغول است . این روند برای هنر خوب نیست چرا که استمرار همین فضاست که باعث می شود اثر هنری خوب به وجود نیاید.

وقتی هنرمندی فوت می‌کند راجع ‌به او صحبت می‌کنند

وی در تجلیل از مقام هنری ابراهیمی گفت: همیشه معتقدم که ای کاش پیش از اینکه هنرمندان از دست ما بروند به آن‌ها نزدیک شویم و در قالب مراسمی چون گردهمایی یا بزرگداشت از آن‌ها تقدیر کنیم. اما متاسفانه این روندی که به آن اشاره کردم در کشور ما وجود ندارد و معمولا در جامعه ما بیشتر وقتی هنرمندی فوت می‌کند راجع ‌به او صحبت می‌کنند، او را عزیز می کنند در حالیکه تا وقتی زنده است برای او هیچ ارزشی قائل نیستند مگر اینکه آن شخص از سیاست خاصی برخوردار باشد.

این خواننده موسیقی حماسی کشورمان ادامه داد: خاطرم هست وقتی استاد فرامرز پایور در قید حیات بود از گوشه و کنار صحبت ها و تهمت هایی به او می زدند که آنچنان مطلوب نبود اما وقتی این استاد گرانقدر موسیقی ایرانی دار فانی را وداع گفت لقب هایی را به وی نسبت دادند که واقعا در شان این استاد نیست. این نوع برخوردها و رفتارها واقعا تاسف برانگیز است البته باید حق داد چرا که در این جامعه چیزی به ما یاد ندادند و در آن سوی میدان رسانه ها نیز نکته ای را آموزش نمی دهند.

جوانانی که در خدمت تقلید هستند

شوالیه آواز ایران به مهجوریت آواز ایرانی هم اشاره کرد و گفت: این روزها جوانانی را می بینیم که کاملا در خدمت تقلید هستند و البته که گناهی هم ندارند چون چیزی را به آنها یاد ندادند که بخواهیم از آنها توقع داشته باشیم.

ناظری در بخش دیگری از صحبتهای خود با اشاره به حضور تاثیر گذار استاد ابراهیمی در جریان اشاعه و گسترش آواز ایرانی تصریح کرد: از تسلط او بر آواز و ادبیات و از مرام درویشانه او همه می‌دانند، من او را از صمیم قلب دوست داشتم. او این از خصوصیات نسل قدیم است که همه دلپذیر بودند اما نسل هر چه به جلو می‌آید فضا بدتر می‌شود.

متاسفانه نسل امروز وقیح است

وی با انتقاد دوباره از شرایط این سالهای موسیقی ایرانی توضیح داد: متاسفانه نسل امروز وقیح است و آثار دیگران را سرقت می‌کند. من این موضوع را به وضوح دیده ام هر فردی چهار جلسه ردیف موسیقی یاد گرفته است و احساس می کند صدایی دارد طوری خود را در جامعه معرفی می کند که گویی از علی اکبر شهنازی بالاتر و برتر است.

حمیدرضا نوربخش مدیر عامل خانه موسیقی هم در این مراسم با گرامیداشت یاد و خاطره احمد ابراهیمی تصریح کرد:آشنایی من با استاد احمد ابراهیمی به حضور در منزل استاد محمدموسوی بازمی گردد . این هنرمند در منزلش نوایی را برای پخش گذاشت که صدای زیبا و خسته بود. صدایی که واقعا در من تاثیر گذاشت و من آنجا بود که با صدای دلنشین استاد ابراهیمی آشنا شدم.

احمد ابراهیمی دریایی از فضیلت و انسانیت بود

این خواننده گفت: وقتی بعد از مدت ها به محضر استاد ابراهیمی رسیدم به معنا و مفهوم واقعی کلمه با دریایی از فضیلت و انسانیت روبه رو شدم که تا آن روز در کمتر کسی دیده بودم. این هنرمند یک شخصیت چند وجهی بود که نه فقط یک خواننده بلکه موسیقیدان و ادیبی بود که با اشرافی که بر آواز و ردیف های آوازی داشت باید او را جزو ردیف دانان موسیقی ایرانی هم بشناسیم. در حوزه اشراف این هنرمند در حوزه ادبیات هم باید به این نکته اشاره کنم که خوانندگان به طور معمول با ادبیات دو گونه برخورد می کنند . دسته اول هنرمندانی که شعررا صرفا ابزار کار خود می‌دانند و دسته دوم هنرمندانی که شعر دل‌مشغولی آن‌ها است، یعنی خواننده مثل یک ادیب می‌ماند و این مقوله را خوب می‌شناسد.و این همان صفتی بود که استاد ابراهیمی از آن برخوردار بود.

مدیر عامل خانه موسیقی با اشاره به انزوای آواز ایرانی تصریح کرد: من بار دیگر می خواهم درباره مقوله آواز هشدار دیگری بدهم. ما باید به این مطلب توجه کنیم آواز ایرانی منزوی شده است و وضع موجود آواز بسیار آشفته و نابهنجارتراز حدی است که تصور می کنیم در حالی که جوهره موسیقی ایران از و آواز محسوب می‌شود اما چه شده است که امروز حوصله شنیدن آواز کم شده است. ما باید بدانیم ساز و آواز بخش مهمی از میراث معنوی ماست و ما نباید این وظیفه مهم را از خود ساقط کنیم.

ساعت سازی که هنرمند بود

حسن ناهید نوازنده پیشکسوت نی و همراهان استاد ابراهیمی هم در این مراسم بیان کرد: زنده یاد ابراهیمی در ساعت سازی هم حضور قدرتمندی داشت و من هم اکنون از او دو ساعت مچی به یادگار دارم که دریافت آن خاطره ای شیرین را برایم رقم زد. من در این چند سالی که در خدمت این هنرمند ارزشمند موسیقی بود با خصوصیات اخلاقی او آشنا بودم و می دیدم که همیشه آرام و مودب و مهربان بود.

اجرای یک قطعه موسیقایی با هنرمندی علیرضا قربانی و داریوش پیرنیاکان، اجرای قطعه « آتش در نیستان» به خوانندگی شهرام ناظری از جمله برنامه های اجرا شده در مراسم سالروز درگذشت احمد ابراهیمی بود. (خبرگزاری مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها