همزمان با شب ولادت کریم اهل‌بیت، امام حسن مجتبی(ع) و به سنت ماضی، امشب شاعران مهمان ضیافت افطار رهبر معظم انقلاب می‌شوند، اما این ضیافت و شب شعر تفاوت ویژه‌ای با سال‌های گذشته دارد و آن هم حضور و شعرخوانی شاعران پارسی زبان از چند کشور است.
کد خبر: ۶۹۴۶۰۲
افطار شاعرانه در محضر غزل انقلاب

به گزارش جام‌جم، همه‌ساله در ماه مبارک رمضان شاهد حضور و شعرخوانی شاعران جوان و پیشکسوت در محضر رهبر انقلاب هستیم و آنها روزه خود را در کنار ایشان افطار می‌کنند، محفلی که ناصر فیض شاعر و طنزپرداز جنس آن را به هیچ عنوان حکومتی نمی‌داند و می‌گوید: این، یک نشست ادبی صرف است و با توجه به تمام تلاش‌هایی که کرده‌اند تا این دیدار را یک دیدار سیاسی جلوه دهند، اما موفق نشده‌اند.

شاعر کتاب فیض‌بوک ادامه می‌دهد: میزبان این نشست یک ادیب به تمام معناست، انسانی که به سه زبان تسلط دارد و ایشان در جریان شعرخوانی‌ها همواره نکات اخلاقی و فنی مهمی را مطرح می‌کنند.

اسماعیل امینی، دیگر چهره‌ای است که معمولا در این دیدار حضور دارد. او هم درباره این شب شعر و رویکردهایش این‌گونه توضیح می‌دهد: ارتباط رهبر انقلاب با شعرا اصلا رابطه‌ای میان دربار و شعرا نیست، اگر رهبر انقلاب در منصب کنونی هم نبودند به‌ سبب ارتباطی که با شعر دارند باز هم شعرا به این دیدار می‌رفتند.

او با تاکید بر این‌که رهبری از دیرباز با شعرا در ارتباط بودند و زمان آن به قبل از پیروزی انقلاب بازمی‌گردد، می‌افزاید: در ابتدا این جلسات به شکل محدود برگزار می‌شد، ولی بعدها با توجه به تاثیری که این جلسه در شعر داشت تصمیم گرفته شد عمومی‌تر برگزار و در رسانه‌ها منعکس شود.

این شاعر و استاد دانشگاه به حساسیت رهبری بر زبان فارسی و پاسداشت آن به عنوان یکی از ارکان هویت ملی اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: دیدار رهبر انقلاب با شعرا این برکت را دارد که اگر شعرا غلط‌ها و اشتباه‌های دستوری داشته باشند لااقل با اشتباهات خود آشنا می‌شوند.

رهبری با تمام مشغولیت خود بشدت به این موضوع حساس هستند و وقت می‌گذارند و تنها کسی هستند که این توجه را نسبت به شعر و شعرا دارند.

نقش این دیدار و تاثیرگذاری آن در شعر امروز نکته‌ای است که ناصر فیض هم بر آن تاکید می‌کند و می‌گوید: تمام تلاش این جلسه این است که ویترینی از یک سال شعر کشور عرضه شود. تنوع اشعار خوانده شده در این جلسه نمایانگر فضای حاکم بر جلسه است و دیگر آن که این جلسه به باز شدن فضا و مشخص شدن خط‌قرمزها بسیار کمک می‌کند. به عنوان مثال در سال‌های گذشته یکی از شعرا در این جلسه ابراز داشت دو شعر دارم که یکی مدح شماست که درجا حضرت آقا فرمودند شعر دوم را بخوانید و شعر دوم آن شاعر بسیار انتقادی بود که باز حضرت آقا با چاشنی طنز فرمودند این شعر هم که درباره ما بود. اما دیدار امسال شعرا با رهبر انقلاب در شرایطی برگزار می‌شود که این دیدار تفاوت جدی با سال‌های گذشته دارد، آن‌طور که علیرضا قزوه در جایگاه کسی که مدیریت شعرخوانی این جلسه را برعهده دارد، پیش از این تشریح کرده است، امشب علاوه بر شاعران جوان و پیشکسوت ایران، پارسی‌زبانانی از افغانستان، تاجیکستان، هندوستان، پاکستان و روسیه در این شب شعر حضور خواهند داشت.

به گفته قزوه، از روز یکشنبه هم قرار است همایش سه‌روزه پارسی‌زبانان با هدف تقویت زبان پارسی و تعامل بیشتر بین شاعران کشورهای پارسی‌زبان به میزبانی اصفهان و تهران برگزار شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها