روز گذشته اخبار متفاوتی درباره احتمال زخمی شدن ابوبکر البغدادی رهبر داعش در رسانه‌ها مخابره شد

95 درصد استان دیالی در‌ کنترل ارتش عراق

منابع عراقی می‌گویند نیروهای امنیتی این کشور موفق شده‌اند ضمن به هلاکت رساندن تعداد بیشتری از فرماندهان و نیروهای وابسته به گروه تروریستی داعش دست‌کم 95 درصد از استان دیالی را پاکسازی کنند. استان دیالی واقع در شمال شرق عراق و مرکز آن بعقوبه است.
کد خبر: ۶۹۲۲۷۷

این در حالی است که روز گذشته خبرهای تائید نشده‌ای از هلاکت یا زخمی شدن ابوبکر بغدادی، رهبر گروه داعش نیز در سایت‌های خبری منتشر شد.

به گزارش مهر و به نقل از پایگاه العهد، منابع امنیتی در عراق اعلام کردند: محمد جندیل الجنابی، فرمانده نظامی داعش در منطقه جرف الصخر در شمال غربی شهر حله عراق به هلاکت رسیده است. همچنین پایگاه خبری السومریه نیوز اعلام کرد: شورای استانداری دیالی با صدور بیانیه‌ای گفته است 95 درصد از مناطق استان دیالی تحت کنترل دستگاه‌های امنیتی قرار دارد و منطقه السعدیه به‌عنوان آخرین هدف در جهت پاکسازی کامل این استان از تروریست‌های داعش است. در یک خبر دیگر احمد عبدالله الجبوری، استاندار صلاح‌الدین اعلام کرد بیشتر تروریست‌های داعش از این استان فرار کرده‌اند.

وی با بیان این مطلب افزود: تروریست‌های فراری در برخی اماکن و راه‌های استان صلاح‌الدین، نارنجک و بمب تعبیه کردند و یگان‌های خنثی‌سازی بمب در حال خنثی‌کردن این بمب‌ها هستند.

سخنگوی دفتر فرمانده کل ارتش عراق نیز اعلام کرد نیروهای امنیتی این کشور منطقه العوجه، زادگاه صدام در استان صلاح‌الدین را به صورت کامل تحت کنترل خود درآوردند. به گزارش ایسنا، قاسم عطا، سخنگوی دفتر فرمانده کل ارتش عراق با بیان این خبر افزود: نیروهای امنیتی با کمک نیروهای هوایی توانستند 30 فرد مسلح در العوجه را به هلاکت رسانده و ده‌ها بمب را خنثی و چند روستا در استان صلاح‌الدین را پاکسازی کنند.

خبرهای ضد و نقیض درباره البغدادی

روز گذشته برخی منابع امنیتی عراق احتمال دادند ابوبکر البغدادی در حمله هوایی نیروهای ارتش عراق زخمی شده باشد. شبکه سومریه نیوز به نقل از منابع عراقی نوشت البغدادی، در حمله هوایی که نیروهای ارتش عراق، جمعه‌شب در شهر القائم، در غرب استان الانبار انجام دادند، ممکن است زخمی شده باشد.

هیثم ابوسعید، نماینده پارلمان بین‌المللی امنیت و صلح نیز با تائید این خبر گفت: البغدادی بعد از زخمی شدن به خاک سوریه گریخته است. وی احتمال داد که البغدادی به دلیل شدت جراحت مرده باشد. به گزارش تسنیم، در همین رابطه خبرگزاری نون عراق گزارش داد: ابوبکر البغدادی سرکرده گروهک داعش در حمله هوایی به هلاکت رسیده است.

بسیاری از رسانه‌های عربی و جهان به نقل از منابع ویژه در کمیسیون بین‌المللی امنیت و صلح اعلام کردند که این اطلاعات با هماهنگی فعالان میدانی و کارشناسان ضدترور در عراق منتشر شده است. با این حال هنوز این خبرها از سوی هیچ منبع معتبری تائید یا رد نشده است.

در یک خبر دیگر مربوط به عراق، روز گذشته اعلام شد یک خودروی بمبگذاری شده در میدان مظفر در ورودی شهرک صدر در شرق بغداد منفجر و بر اثرآن دست‌کم سه غیرنظامی کشته و چهار نفر دیگر زخمی شدند.

همچنین سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای اعلام کرد 375 هزار شهروند عراقی بر اثر خشونت‌ها در این کشور طی یک ماه گذشته از خانه و کاشانه خود آواره شده‌اند. خشونت‌های اخیر در عراق در ماه ژوئن 1400 کشته و حدود 2200 زخمی بر جا گذاشته است.

در ادامه جنایات گروه تروریستی داعش، دیروز اعلام شد این گروه پس از اشغال سه روستای کردنشین در حومه شهر کوبانی در غرب منطقه کردستان عراق، ده نفر را به صورت میدانی اعدام کرده است.

یک خبرگزاری کرد به نقل از منابع آگاه افزود: نیروهای داعش بیش از ده نفر از شیوخ روستای زورمغار، زیاره و بیاضیه را سربریده یا با شلیک گلوله اعدام کردند.آنها سر سه نفر از شیوخ منطقه را جهت ترساندن شهروندان در یکی از خیابان‌های محل آویزان کرده‌اند.

تحولات سیاسی

در ادامه تحولات سیاسی عراق، ائتلاف کردستان عراق با تاکید بر این‌که مصمم است تصدی پست ریاست جمهوری را برعهده بگیرد، گفت: کردها این مساله را نخواهند پذیرفت که در ازای پست ریاست جمهوری تصدی پست ریاست پارلمان را به‌عهده بگیرند.

بعد از اعلام استعفای اسامه النجیفی از ریاست پارلمان عراق برخی خبرهای تائید نشده حکایت از تبانی کردها با او برای تعویض مقام ریاست جمهوری و ریاست پارلمان داشت.

همچنین عبدالسلام المالکی یکی از نمایندگان ائتلاف دولت قانون، قانون اساسی و نخست‌وزیری را خط قرمز این ائتلاف توصیف کرد و افزود: از نظر قانون اساسی نخست‌وزیری حق ائتلاف دولت قانون است و ما اجازه مزایده و مسامحه درباره آن از سوی هیچ طرفی را نمی‌دهیم.

عراقی‌ها به نوری مالکی برای رهبری مرحله کنونی عراق اعتماد کرده‌اند و بنابراین هر طرحی خارج از آن از نظر ما مردود است و گفت‌وگویی در این باره انجام نمی‌دهیم.

نوری مالکی روز جمعه در واکنش به فشارهای فزاینده داخلی و خارجی برای کناره‌گیری‌اش تاکید کرد از تلاش برای احراز سمت نخست‌وزیری برای سومین دوره دست نخواهد کشید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها