گزارشی از دیدار پیشکسوتان بسکتبال در اولین روز ماه رمضان

3 گام عمو صلبی در ارتفاع معرفت

عمو لقب کسی است که در ورزش به تعالی جسم و روح رسیده و عمو صلبی برای ورزشکاران بسکتبال شخصیتی نازنین و دوست داشتنی است.
کد خبر: ۶۹۰۲۹۳
3 گام عمو صلبی در ارتفاع معرفت

به گزارش جام جم ورزشی ؛ اولین روز ماه رمضان دیدار با پیشکسوت بسکتبال توسط گروهی از پیشکسوتان و دست اندرکاران بسکتبال صورت گرفت که فضایی کاملا صمیمی داشت. صمیمیت دوستی های قدیم و رسم استاد – شاگردی با یادآوری خاطرات گذشته علی شکوری ، علی محمدزاده ، نصرت الله جعفریان و مصطفی هاشمی با ابوالفضل صلبی بازمانده المپیک 1948 لندن. ابوالفضل صلبی در جامعه بسکتبال احترام ویژه ای دارد حتی این روزها که در خلوت دل در کنج خانه نشسته است به همراه همسر فداکار و همراه سالیان طولانی عمر ، برای جوانترهای بسکتبال چراغ راه است. آنها به دیدار عمو می روند و پای حرف هایش می نشینند که از جنس توپ نارنجی است. عمو لقب کسی است که در ورزش به تعالی جسم و روح رسیده و عمو صلبی برای ورزشکاران بسکتبال شخصیتی نازنین و دوست داشتنی است. مگر بسکتبال چند تا عمو دارد که گاهی آدم یاد پیشکسوتان این ورزش نکند و به دیدار عمو صلبی در خیابان سهیل نرود. بازمانده نسل المپیک 1948 لندن با تجربیات و افتخارات بسیار در سن 90 سالگی به اهالی بسکتبال عشق می ورزد و نگاهش منتظر لطف و معرفت این اهالی است هر چند گردش روزگار و عوض شدن خیلی ها در این چرخه دل عمو را می رنجاند اما سعی می کند زبان به شکایت نگشاید و خیر و صلاح همگان را از ایزد منان بخواهد. همان هایی که عمو می گوید در جوانی و در سال های پیشتر کلی کار برای آنها کرد و خیلی قدم های خیر در زندگی شان برداشت اما این روزها بی معرفت شده اند و فراموش کرده اند یا خود را به فراموشی زده اند.آخرین بار عمو صلبی را از تلویزیون در برنامه زاویه شبکه 5 دیدم.از بی توجهی ها می گفت . باز می گفت تلویزیون بسکتبال نشان بدهد ، خاموشش می کند.

وقتی کنار عمو می نشینم همان حرف ها را تکرار می کند.سفت و محکم پای عقایدش است.همسرش می گوید عمو حرف هایش را زده است.اما برای من عمو صلبی در هر سن و سالی که باشد تازگی دارد. چه 12 سال پیش که با او همسفر مالزی در جام باشگاههای آسیا بودم و چه دور تر یعنی حدود 20 سال پیش زمانی که در منزل قدیمی اش در خیابان گیشا، جواد خیابانی برای عیدنوروز برنامه تهیه می کرد.پیرمرد رک و صریح حرف می زند.بی ریا. برای برانگیختن حس ترحم کسی حرف نمی زند.برای کسانی که سال ها پشت تزویر پنهانند و وعده سرزدن به عمو می دهند متاسف است . عمو صلبی از این نوع نگاه بیزار است و نمی خواهد در این سن و سال کسی از روی ترحم، در خانه اش را بزند.

عمو صلبی شناسنامه ورزش بسکتبال است. این از جام ها و عکس های دهه های بیست تا سی و چهل و همین طور تا دوره ما در کتابخانه شیشه ای و طاقچه و میزهای قدیمی حتی روی شومینه منزلش پیداست. نصرت الله جعفریان مدرس جهانی بسکتبال تعریف می کند عکس عمو صلبی به پاس نیم قرن افتخار در بسکتبال روی دیوار کنفدراسیون بسکتبال آسیا نصب شده است پس چه نیازی است به تزویر مقابل دوربین تلویزیون و رودرروی مردم که چه ما قصور کرده ایم ؟ خیلی ها در کنار عمو بزرگ شده اند. عمو صلبی برای همه اهالی بسکتبال بزرگ است. او عموی بسکتبالیست هاست.بازیکن تیم ملی در رقابت های بسکتبال المپیک 1948 لندن . سه گام عمو در زندگی معرفت است و پرتاب راه دور او شده دعای خیر پشت سر همه. حتی کسانی که این روزها کمتر از عمو سراغی می گیرند.

افشین رضاپور/گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها