بی‌شک معجزه عطار نیشابوری، زبان ساده و همه فهم آثار اوست. نشر داستان‌هایش در روزگاری نه‌چندان دور فقط به کتاب‌ها ختم نمی‌شد و در کوی و بازار و قهوه‌خانه‌ها نقل می ‍‌‌شد تا مردمی که تلویزیون و رادیو نداشتند با داستان‌های شیرین عطار و از زبان نقالان خوش‌زبان به وجد آمده یا با چشمانی که از گریه سرخ شده بودند، شب را سر کنند.
کد خبر: ۶۹۰۲۴۱
میوه ممنوعه به شبکه تماشا رسید

عطار با هنر و زیبایی بسیاری داستان‌هایش را در قالب نظم آورده و آنها را تعریف می‌کند و نشان می‌دهد که همه چیز سرمنشا الهی دارد و از هر چیزی می‌توان به درک خداوند رسید، خواه این وسیله یک کتاب باشد، خواه یک پرنده و خواه یک عشق زمینی.

عطار،‌ این معجزه‌گر زبانی نشان می‌دهد چطور می‌توان از یک عشق زمینی به عشقی عمیق و آسمانی رسید که این موضوع در داستان شیخ صنعان بیش از هر چیز دیگری نمود پیدا کرده است.

شیخی با نام شیخ صنعان بود که بسیار عبادت می‌کرد و در راه حق به کمال رسیده بود. چهارصد مرید داشت و هرکسی مریدش می‌شد یک لحظه از عبادت غافل نمی‌شد. تمام آداب عبادت و طریقت را انجام می‌داد و نفس‌اش حق بود و کرامات بسیاری داشت. گرچه او از نظر دینی از مقام بالایی برخوردار بود، اما چند شب پیاپی در خواب دید که به روم رفته و بتی را سجده می‌کند. پس متوجه می‌شود آزمون سختی در راه است. پس به روم می‌رود. در دیری با دختری ترسا مواجه می‌شود که به قول عطار «نرگس مستش هزاران دشنه داشت» و اینجاست که خوابش تعبیر شده و عاشق این دختر می‌شود و از دین بازمی‌گردد؛ ولی در نهایت از طریق این عشق، دلداده یزدان پاک می‌شود.

این داستان را که از اساطیر ایرانی ـ اسلامی است، عطار نوشت و حسن فتحی آن را امروزی کرد و در مجموعه تلویزیونی «میوه ممنوعه» به ظهور رساند.

«میوه ممنوعه» داستان حاج‌یونس با بازی به‌یادماندنی علی نصیریان است که بازرگانی معتقد به اصول دینی و پایبند شریعت را به تصویر می‌کشد، اما اتفاقاتی در زندگی‌اش پیش می‌آید که او را درگیر ماجراهایی می‌کند که بی‌شباهت به شیخ صنعان نیست. سریال میوه ممنوعه که در ماه رمضان سال 1386 و از شبکه دو پخش شد با همه جذابیت و ظرافت‌هایی که داشت، توانست نظر خیل عظیمی از تماشاگران و روزه‌داران را به خود معطوف کند.

میوه ممنوعه به عنوان یکی از پرمخاطب‌ترین مجموعه‌های تلویزیونی آن سال، نشان داد که هرگاه عوامل حرفه‌ای و کاربلد در یک مجموعه تلویزیونی کنار یکدیگر جمع شوند، خروجی آن مجموعه، کار قابل قبول و مخاطب‌پسندی خواهد شد که این در مورد میوه ممنوعه هم صدق یافت.

از علی نصیریان و گوهر خیراندیش که هر دو از بازیگران باسابقه کشور هستند و چیزی جز بازی خوب از آنها انتظار نمی‌رود که بگذریم، امیر جعفری و هانیه توسلی با بازی‌های هوشمندانه و تاثیرگذار خاطره خوبی در یاد مخاطبان به‌جا گذاشتند که تا امروز هم خیلی‌ها آنهار ا به نام‌هایشان در میوه ممنوعه می‌شناسند.

این سریال شاید برای احسان خواجه‌امیری بیش از هر چیز دیگر خوش‌یمن بود. او که خواننده تیتراژ این سریال بود بعد از رمضان به محبوبیتی دوچندان دست یافت و شعر و آهنگی که برای میوه ممنوعه خوانده بود نیز مورد توجه قرار گرفت.

حال و بعد از گذشت چند سال بار دیگر حاج‌یونس و همراهانش به شبکه تماشا آمده‌اند و این شبکه بار دیگر این سریال خاطره‌انگیز را پخش می‌کند. (مجید احمدی ‌/‌ جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها