مدیرعامل آبفای البرز:

کرج جیره‌بندی آب ندارد

تهران، کرج، همدان، اهواز، مشهد و اصفهان در اولویت جیره‌بندی آب هستند

آغاز جیره‌بندی آب در چند کلانشهر

معاون هماهنگی و پشتیبانی شرکت مهندسی آب و فاضلاب گفت: خطر جیره‌بندی آب در 12کلانشهر کشور وجود دارد و در تعدادی از آنها جیره‌بندی آب آغاز شده است.
کد خبر: ۶۸۸۷۳۱

این امر به دلیل همراهی نه چندان موثر افکارعمومی در صرفه‌جویی مصرف آب و رشد 5‌/‌2 درصدی مصرف در کشور رخ داده است.

به گزارش ایرنا، شاهین پاک روح دیروز در حاشیه معارفه مدیرعامل آبفای استان اردبیل در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود: این اقدام به دنبال بروز خشکسالی، کاهش بارندگی و بحران کم‌آبی در کشور صورت گرفته است.

وی برخی از این شهرها را با اولویت تهران، کرج، همدان، اهواز، مشهد و اصفهان ذکر کرد و گفت: از روزهای گذشته جیره‌بندی آب در برخی از این کلانشهرها شروع شده است. او با بیان این‌که کشور با بحران کم‌آبی روبه‌روست، اظهار کرد: اگر مردم در مصرف مدیریت نکرده و دست‌کم 10 درصد در مصرف آب شرب صرفه‌جویی نکنند، با تشدید گرما بر دامنه مشکلات افزوده خواهد شد.وی اظهار کرد: در 30 سال گذشته کاهش بارندگی در کشور بی‌سابقه بوده طوری که سال به سال بر این محدودیت‌ها افزوده شده و امسال با مشکل جدی خشکسالی و کاهش شدید بارندگی مواجه هستیم.

پاک روح، تنها راه رهایی از این وضعیت را اجرای طرح‌های کوتاه‌مدت و میان‌مدت از سوی دولت و همچنین مدیریت مصرف از سوی مردم دانست و گفت: برای گذر از بحران آب چاره‌ای جز اجرای طرح‌ها و همراهی مردم در مدیریت مصرف آب نداریم.

وی افزود: بحران کم‌آبی روستاها شدیدتر از شهرهاست و علت آن هم خشک شدن منابع آب زیرزمینی و آب‌های جاری است و برای جبران آن امسال آبرسانی سیار و تکمیل هزاران مجتمع آبرسانی نیمه‌تمام را در دستور کار قرار داده‌ایم.

معاون هماهنگی و پشتیبانی آبفا اظهار کرد: برای حل مشکل آب شرب روستاها بیش از 150 هزار میلیارد ریال منابع نیاز داریم درحالی که به‌عنوان نمونه در سال گذشته از 200 میلیارد ریال اعتبار آبفای استان اردبیل تنها 80 میلیارد ریال تخصیص یافته است.وی با اشاره به اقدام انجام شده برای گذر از بحران کم‌آبی در روستاها از تجهیز ظرفیت‌های آبرسانی سیار به مناطق روستایی خبر داد و گفت: در همه استان‌ها شرکت‌های آب و فاضلاب و بخش خصوصی تانکر‌های آبرسانی خود را فعال و آماده کرده‌اند تا در صورت بروز مشکل از شرایط بحرانی عبور کنیم.

جهش بی‌سابقه مصرف برق کشور

همزمان با جهش بی‌سابقه 6000 مگاواتی مصرف برق ایران از ابتدای تابستان، وزارت نیرو افزایش سه درجه‌ای دمای هوا و گرمای شدید را عامل سونامی مصرف برق در کشور اعلام کرد.

به گزارش مهر، بر خلاف پیش‌بینی مسئولان وزارت نیرو متوسط مصرف برق ایران از نخستین روزهای تابستان جهش یافته است؛ به طوری که سه‌شنبه این هفته متوسط مصرف این انرژی پاک به یکباره تا 6000 مگاوات افزایش یافت.

آمارهای رسمی منتشر شده از سوی وزارت نیرو نشان می‌دهد پیک مصرف برق کشور در دوم تیر 93 در حالی در رقم 44 هزار و 500 مگاوات به ثبت رسید که پیک مصرف برق کشور در روز مشابه پارسال 38 هزار و 530 مگاوات گزارش شده بود.

افزایش پیک مصرف برق به سقوط آزاد ذخیره برق نیروگاه‌ها منجر شده، به طوری‌که میزان ذخیره نیروگاه‌های کشور به 502 مگاوات رسید.مدیر دفتر مدیریت مصرف توانیر در تشریح دلایل رشد مصرف برق در نخستین روزهای فصل تابستان گفت: افزایش 3 درجه‌ای دما عامل رشد ناگهانی مصرف برق از سوی مشترکان بویژه مشترکان خانگی شده است.

علیرضا احمدی ‌یزدی تصریح کرد: افزایش دمای هوا بازده نیروگاه‌ها و وسایل سرمایشی را کاهش داده و مصرف برق را افزایش می‌دهد.

این مقام مسئول از مشترکان برق درخواست کرد به‌منظور بهره‌مندی مستمر، مطمئن و بهتر از نعمت برق، مصارف خود را کنترل کرده و به نکات بهینه‌سازی مصرف انرژی توجه کنند.

وی همچنین با بیان این‌که هیچگونه تجهیزاتی با عنوان کاهنده مصرف برق مورد تائید وزارت نیرو نیست، تاکید کرد: دستورالعمل فنی ارزیابی تجهیزات کاهنده مصرف برق تدوین شده و به پژوهشگاه نیرو به‌عنوان متولی ارزیابی این نوع تجهیزات ارسال شده است، اما هنوز هیچ دستگاهی براساس این دستورالعمل تائید نشده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها