امروز 4 تیر 1393 هجری شمسی؛ 27 شعبان 1435 هجری قمری؛ 25 ژوئن 2014 میلادی است. رویدادهای مهمی که امروز در تاریخ رخ داده، بدین شرح است:
کد خبر: ۶۸۸۳۶۰
4 تیر، عزل وثوق الدوله عاقد قرارداد 1919 از صدراعظمی

هجری شمسی

4 تیر 1287

مشیرالسلطنه رئیس الوزرا از سوی محمدعلی شاه فرمان صدراعظمی گرفت‌.

4 تیر 1299

وثوق الدوله صدراعظم احمد شاه و امضا کننده قرارداد 1919 از مقام خود عزل شد. پس از انقلاب در روسیه، انگلستان یکه تاز میدان سیاست ایران شد و در زمان صدارت وثوق الدوله با کمک های و قرارداد ننگین 1919 منعقد شد. این قرارداد موجی از مخالفت ها را در ایران به دنبال داشت و سرانجام لغو شد.

4 تیر 1311

آیت الله حسن حسن زاده آملی در روستای ایرای لاریجان آمل متولد شد. تحصیلات مقدماتی را در مکتبخانه گذراند. در 1323 هـ .ش به حوزه علمیه آمل رفت. در شهریور ماه 1329 هـ .ش به تهران آمد و چند سالی در مدرسه حاج ابوالفتح به سر برد و سپس به مدرسه مروی رفت. وی مدت سیزده سال نزد آیت الله شعرانی تلمذ کرد و از او اجازه اجتهاد گرفت. در 1342هـ .ش به قم رفت و از محضر آیات عظام حوزه علمیه چون آیت الله آملی، آیت الله حاج سید قاضی تبریزی و حجت الاسلام سید مهدی قاضی بهره‏مند شد و در مدرسه علمیه «سعادت» به تدریس فقه و اصول پرداخت. از حسن زاده آملی تاکنون آثار متعددی منتشر شده است که از آن جمله می توان به «شرح نهج‏البلاغة» (5 جلد)، «دروس معرفت نفس»، «دروس علم هئیت و دیگر رشته های ریاضی» (2 جلد) و ... اشاره کرد.

4 تیر 1312

تیمورتاش وزیر دربار ایران، به دستور رضاشاه به 5 سال حبس مجرد محکوم شد.

4 تیر 1319

احمد متین دفتری که در سوم آبان 1318 کابینه خود را تشکیل داده بود، به دستور رضاشاه برکنار و بازداشت شد.

4 تیر 1319

علی منصور متعاقب سقوط کابینه متین احمد دفتری‌، مأمور تشکیل کابینه شد. کابینه علی منصور تا 5 شهریور 1320 دوام داشت‌.

4 تیر 1364

عملیات «قدس» با رمز «یا محمد رسول الله (ص)» آغاز شد. این عملیات را نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در منطقه هور الهویزه به انجام رساندند و پانزده کیلومتر از این منطقه را از وجود دشمن پاک کردند.

هجری قمری

27 شعبان 1280

انگلیسی ها موفق شدند اولین امتیاز تلگراف از خانقین به تهران و از تهران به بوشهر را بدست بیاورند. این امتیاز در زمان قاجار و پس از معاهده پاریس و جدا شدن افغانستان از ایران به انگلیسی­ها داده شد و برای آنها اهمیت بسیار داشت. انگلیسی­ها با راه اندازی این خطوط تلگراف قادر به برقراری ارتباط سریع میان لندن و هندوستان شدند.

27 شعبان 1266

میرزا علی محمد شیرازی بنیانگذار فرقه‏ بابیه اعدام شد. پس از درگذشت حاج سیدکاظم رشتی جانشین شیخ احمد احسایی که فرقه‏ شیخیه را پایه‏ ریزی کرده بود، بین دو تن از شاگردان او بر سر ریاست این فرقه رقابت در گرفت. در 1259 ق سیدعلی محمد شیرازی که شاگرد معروف سیدکاظم بود، پس از سفر به مکه به بندر بوشهر رفت و در آن جا خود را به جای "رکن باب" یعنی نایب امام زمان خواند و پیروانش به بابیه معروف شدند. چیزی نگذشت که سیدعلی محمد از مقام بابیت بالاتر رفت و ادعاکرد که او نقطه‏ اعلی یا نقطه‏ بیان است و سپس مدعی شدکه خود، قائم آل محمد(ص) است و کتاب البیان را نگاشت. از این پس او دعوت خود را آشکار کرد و طرفداران فراوانی یافت که چندین بار با قشون دولتی جنگیدند و حتی پیروزهایی به دست آوردند. سرانجام سیدعلی محمد محبوس شد و پس از درگیری‏های فراوان، علمای تبریز حکم به اعدام وی دادند. بالاخره در شعبان 1266 ق میرزاعلی محمد شیرازی را به تبریز برده و به دستور امیرکبیر تیرباران کردند.

میلادی

25 ژوئن 1950

جنگ کره شمالی و جنوبی با حمایت شوروی و امریکا آغاز شد. در پایان جنگ جهانی دوم، قسمتی از شبه جزیره کره که زیرمدار 38 درجه بود تحت اشغال امریکا و قسمت شمالی آن در تصرف نیروهای شوروی قرار داشت. قرار بود که طی سال‏های پس از جنگ، دو ناحیه شمالی و جنوبی شبه جزیره کره، متحد شوند، ولی همکاری دو دولت عملی نبود زیرا که کمونیست‏ها در ناحیه شمال، رهبری را بر عهده داشتند و در جنوب، طرفداران غرب بر سر کار بودند. تلاش برای اتحاد به جایی نرسید و عاقبت در اواخر سال 1948م، تقسیم دو کره به دو کشور، صورت رسمی یافت. تا اواسط سال 1949، سربازان خارجی از هر دو کره خارج شده بودند اما به دنبال ماه‏ها تحرکات دنباله دار امریکا، سرانجام در 25 ژوئیه 1950م کره شمالی به بهانه اتحاد مجدد، به کره جنوبی حمله‏ور شد. نیروهای کره شمالی، در چهارمین روز حمله به خاک کره جنوبی، سئول پایتخت این کشور را به تصرف خود درآوردند و پیشروی خود را به طرف جنوب ادامه دادند. در همین حال، شورای امنیت سازمان ملل متحد به پیشنهاد امریکا، تصویب کرد که نیروهای چند دولت عضوِ آن سازمان جهت مقابله با حمله کره شمالی، به کمک کره جنوبی بشتابند. به دنبال این تصمیم، امریکا و پانزده کشور دیگر، نیروهای نظامی خود را برای شرکت در جنگ اعزام داشتند و به دامنه جنگ افزودند. با ورود امریکا به این جنگ، در حالی که کره شمالی در شرف سقوط بود و امریکایی‏ها نیز مقدمات انضمام آن را به کره جنوبی فراهم می‏ ساختند، در 20 نوامبر 1950م نیروهای کمونیست چین به عنوان داوطلب وارد میدان شدند و با ورود دویست هزار نفری سربازان چینی، نیروهای امریکا و متحدین آنها ناچار به عقب‏ نشینی شدند. نیروهای چینی و کره شمالی تا اواخر ماه دسامبر سال 1950م تقریباً تمام خاک کره شمالی را به تصرف خود درآوردند و روز 28 دسامبر از مدار 38 درجه، مرز بین کره شمالی و جنوبی گذشتند. جنگ کره از اواسط سال 1951م عملاً متوقف شد و مذاکرات صلح که از ماه ژوئیه سال 1951م آغاز شده بود تا سال 1953م به طول انجامید. در نهایت، قرارداد ترک مخاصمه در 27 ژوئیه سال 1953م به امضا رسید و نیروهای متخاصم، از مواضع یک‏دیگر، تا مدار 38 درجه عقب نشستند. جنگ کره در مجموع، نزدیک به چهار میلیون تلفات نظامی و غیرنظامی به بار آورد از 160 هزار نفر نیروهای ملل متحد که در این جنگ کشته و زخمی شدند، 142 هزار نفر امریکایی بودند، که بزرگ‏ترین تلفات نیروهای امریکایی در یک جنگ خارجی، پس از جنگ اول و دوم جهانی به شمار می ‏آید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها