امروز 2 تیر 1393 خورشیدی برابر با 25 شعبان 1435 هجری و 23 ژوئن 2014 میلادی است. رویدادهایی مهمی که امروز در تاریخ رخ داده، بدین شرح است:
کد خبر: ۶۸۷۴۱۰
2 تیر، بمباران اولین مجلس شورای ملی

هجری شمسی

2 تیر 1287

با حمله نظامی به ساختمان مجلس شورای ملی‌، عمر مجلس اول مشروطیت که در 17 مهر 1285 آغاز به کار کرده بود، خاتمه یافت‌.

2 تیر 1287

ساختمان مجلس شورای ملی در میدان بهارستان درحالی که نمایندگان آن اولین مجلس مشروطه را تجربه می‌کردند، به دستور لیاخوف فرمانده نظامیان روسی وحمایت محمدعلی شاه قاجار به توپ بسته شد. تاساعات ظهر دست کم 300 نفر از مشروطه‌خواهان در حد فاصل میدان بهارستان تاسفارت انگلستان در خیابان فردوسی، جان خود را از دست دادند.

2 تیر 1287

مشیرالسلطنه پاشاخان امیربهادر را به سمت وزیر جنگ و میرزا محمدعلی خان قوام الدوله را به سمت وزیر مالیه معرفی کرد.

2 تیر 1292

در پی تأسیس نظمیه در ایران، مأموران پلیس با لباس ویژه در خیابانهای شهرهای مختلف کشور ظاهر شدند.

2 تیر 1306

کلاه جدیدی به نام «کلاه پهلوی‌» معمول و استفاده از آن اجباری شد. تفاوت کلاه جدید با کلاه سابق این بود که در جلوی آن سایه‌بان نصب می‌شد.

هجری قمری

25 شعبان 137

ابومسلم خراسانی رهبر قیام سیاه جامگان به فرمان منصور دوانِقی به قتل رسید. عباسیان که از نوادگان عباس عموی پیامبر(ص) بودند، برای از هم پاشیدن حکومت بنی‏امیه و دست‏یابی به حکومت مسلمین، به بهانه‏ طرفداری از اهل‏بیت(ع)، با پشتیبانی مردم قیام کردند. مسئولیت دعوت از مردم خراسان به "ابن یسار" ملقب به ابومسلم سپرده شد. ابومسلم که سپاه خویش را سیاه‏پوش کرده و نام سیاه جامگان را بر آن نهاده بود، ابتدا در خراسان و سپس در عراق به پیروزی رسید و با تلاش و همت او بود که خلافت عباسی روی کار آمد. با این حال، پس از مدتی منصور دومین خلیفه‏ عباسی که از موقعیت ابومسلم در هراس افتاده بود، با ترفندی او را به سوی مداین کشانده و در 25 شعبان سال 137 ق او را به قتل رساند. پس از قتل ابومسلم، گروهی از یارانش به خونخواهی او برخاستند و کشمکش‏های ناشی از این خونخواهی تا مدت‏ها ادامه داشت.

25 شعبان 737

قیام سربداران در سبزوار پایگذاری شد. سربداران گروهی بودند که از ظلم و تعدی مغولان که در آن زمان ایران را تحت سلطه‏ی خود داشتند به ستوه آمده بودند. آنان تحت رهبری روحانیون مبارزی چون شیخ خلیفه، شیخ حسن جوری، با مغولان و عوامل دست نشانده‏ آن‏ها مبارزه کردند. شعار قیام کنندگان این بود که یا ظالم و ستمکار را نابود می‏کنیم و یا بالای دار می‏رویم ولی ننگ را نمی‏پذیریم که به همین دلیل آن‏ها را سربداران نامیدند. سربداران حدود نیم قرن بر مناطقی از شمال شرق ایران حکومت کردند و سرانجام، تیمور گورکانی در سال 788 ق، حکومت آنان را منقرض کرد.

میلادی

23 ژوئن 1757

اولین جنگ میان نیروهای انگلیسی و هندی در بنگال روی داد. در اولین جنگ میان نیروهای انگلیس و هندی که در 23 ژوئن 1757م به وقوع پیوست و به جنگ پلاسی مشهورشد، انگلیس به پیروزی رسید و زمینه استعمار و استثمار هند را فراهم آورد. انگلیس از اوایل قرن هجدهم از طریق شرکت هند شرقی، نفوذ در هند را آغاز کرده بود و در جنگ‏های بعدی، علاوه بر شکست دادن ارتش هند، رقیب اروپایی خود، فرانسه را نیز از هند بیرون راند. از آن زمان تا نزدیک به دویست سال، هند مهم‏ترین و پرسودترین مستعمره انگلیس بود و از غارت این کشوربزرگ، ثروت فراوانی به دست آورد.

23 ژوئن 1956

مصریان جمال عبدالناصر را به ریاست جمهوری این کشور انتخاب کردند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها