سازمان وظیفه عمومی ناجا:

مشمولان، خود را معرفی کنند

رییس سازمان وظیفه عمومی ناجا خبر داد:

اعمال محدودیت های اجتماعی برای مشمولان غایب

رییس سازمان وظیفه عمومی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران از تشکیل «شورای سیاست گذاری برخورد با مشمولان غایب در نیروی انتظامی» در آینده نزدیک خبر داد و گفت: به دنبال استفاده از اعمال محدودیت و محرومیت های اجتماعی برای مشمولین غایب که در قانون پیش بینی شده، هستیم.
کد خبر: ۶۸۵۱۲۲
اعمال محدودیت های اجتماعی برای مشمولان غایب

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی پلیس، سردار سید حمید صدرالسادات رییس سازمان وظیفه عمومی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در خصوص موضوع غیبت مشمولان و نحوه رسیدگی به آن گفت: در گذشته به دلیل تأمین نیاز نیروهای مسلح، به موضوع غیبت و اعزام غایبان، کمتر توجه شده است اما با کاهش موالید و افزایش میزان ورودی دانشگاه ها و درپی آن دریافت معافیت تحصیلی از سوی مشمولان، تعداد اعزام ها با کاهش روبرو شده و به همین علت موضوع افزایش مدت خدمت سربازی مطرح و در حال حاضر نیز در دست بررسی است.

وی افزود: یکی از راه های جایگزین برای عدم افزایش مدت خدمت سربازی، تعیین تکلیف و اعزام غایبین است تا در اجرای این طرح، میزان اعزام ها افزایش یافته و در نهایت نیاز نیروهای مسلح تامین شود. از طرف دیگر، عدم پیگیری وضعیت مشمولان غایب به منظور اعزام آنان، بی عدالتی و تبعیض برای کسانی خواهد بود که به موقع به خدمت مقدس سربازی اعزام می شوند، لذا از سال گذشته، بر روی این موضوع تمرکز بیشتری کردیم.

سردار صدرالسادات با اشاره به اینکه هماهنگی کافی بین دستگاه های اجرایی ذیربط برای برخورد با وضعیت غایبین وجود ندارد، گفت: به زودی «شورای سیاست گذاری برخورد با مشمولان غایب در نیروی انتظامی» به دبیری سازمان وظیفه عمومی ناجا و ریاست جانشین فرمانده ناجا سردار اشتری تشکیل می شود که در این شورا وظایفی برای پلیس های تخصصی در همین زمینه ایجاد خواهد شد و پلیس های پیشگیری، آگاهی و راهور و معاونت های فن آوری و ارتباطات ناجا، حقوقی و مجلس و عملیات ناجا از اعضای این شورا هستند.

این مقام ارشد انتظامی در پاسخ به این سوال مبنی بر تعقیب و دستگیری مشمولان غایب توسط ناجا براساس ماده 58 دستورالعمل اجرایی فراخوان مشمولان غایب گفت: هرچند موضوع تعقیب و دستگیری این افراد در قانون آمده است و مجوزهای قانونی لازم برای تعیین تکلیف وضعیت غایبین وجود دارد اما ما بیشتر به دنبال استفاده از راهکارهای تعامل با دستگاه های مرتبط در خصوص محدودیت و محرومیت های اجتماعی که در قانون پیش بینی شده، هستیم؛ ضمن اینکه در این راستا هرکجا که احساس کنیم خلاء قانونی وجود دارد موضوع را مورد پیگیری قرار خواهیم داد.

رییس سازمان وظیفه عمومی ناجا، وظایف این شورا را تدوین و تصویب سیاست های اجرایی در زمینه ارائه خدمات به مشمولان غایب، تمرکز اطلاعات مورد نیاز و ایجاد بستر مناسب برای تبادل اطلاعات سیستمی بین پلیس های تخصصی برشمرد.

وی افزود: از جمله تمهیداتی که در اجرای این دستورالعمل پیش بینی می شود، روشن شدن وضعیت خدمت سربازی افراد متقاضی تمدید گواهینامه، عدم واگذاری هرگونه وام و خدمات بانکی و همچنین عدم اشتغال در بخش های دولتی و غیردولتی افرادی است که وضعیت خدمتشان مشخص نشده، باشد.

سردار صدرالسادات با اشاره به ایجاد بانک اطلاعات مشمولان غایب در سازمان وظیفه عمومی ناجا، گفت: هم اکنون برای دریافت گذرنامه نیاز به ارائه کارت پایان خدمت است و این موضوع منجر به شناسایی کارت های جعلی شده چرا که اطلاعات مشمولان، سربازان و کلیه افرادی که دارای کارت های معافیت و یا پایان خدمت وظیفه عمومی می باشند، هم اکنون در اختیار گذرنامه قرارگرفته و از این طریق می توانند غایبین را شناسایی و معرفی کنند و با پیگیری های انجام شده این تعامل در آینده نزدیک بین ما، سازمان تامین اجتماعی، بانک مرکزی و دیگر ارگان های و نهادهای مرتبط ایجاد خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها