نوری‌‌مالکی نخست‌وزیر عراق روز گذشته در شهر سامرا، آغاز طرح پاکسازی مناطق تحت اشغال گروه تروریستی داعش در این کشور را اعلام کرد.
کد خبر: ۶۸۳۹۰۳

به گزارش فارس و به نقل از شبکه تلویزیونی العراقیه، مالکی همچنین در دیدار با استاندار صلاح‌الدین، اوضاع امنیتی شهر سامرا را مورد بحث و بررسی قرار داد. مالکی پیش‌تر گفته بود با کمک نیروهای داوطلب به جنگ با گروه‌های تروریستی خواهد رفت.

دعوت مراجع عراق از مردم برای آن‌که لباس رزم پوشیده و با تروریست‌های وابسته به داعش مقابله کنند با استقبال گسترده‌ای مواجه شد و گروه‌های داوطلب از شهرهای مختلف بویژه شهرهای شیعه‌نشین جنوب راهی جبهه‌های جنگ شدند. روز گذشته هزاران عراقی در شهر نجف‌اشرف در حمایت از فتوای مراجع برای حمایت از ارتش تجمع کرده و خواستار پیوستن به ارتش برای مبارزه با گروهک‌های مسلح شدند.

دفتر آیت‌الله سیستانی در اطلاعیه‌ای جدید دفاع از عراق برای کارمندان دولت را واجب کفایی ندانست. نماینده آیت‌الله سیستانی روز جمعه با بیان این‌که افرادی که جان خود را در راه وطن بدهند،‌ شهید محسوب می‌شوند، از تمامی عراقی‌ها خواست تا برای مقابله با گروه داعش سلاح به دست بگیرند.

در همین رابطه عمار حکیم، رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق شخصا لباس نظامی پوشید و به داوطلبان مبارزه علیه این گروه تروریستی پیوست. همچنین استاندار بابل اعلام کرد تاکنون 7000 نفر برای مقابله با تروریست‌های داعش در استان‌های نینوا و صلاح‌الدین داوطلب شده‌اند.

تحولات میدانی

منابع عراقی می‌گویند ارتش و نیروهای امنیتی این کشور تاکنون توانسته‌اند با کمک عشایر استان الانبار، بیشتر مناطق شهر الرمادی مرکز این استان را پاکسازی کنند.

همچنین، فرماندهی عملیات سامرا از آزادسازی منطقه الاسحاقی بعد از فتوای جهاد مراجع عظام از دست نیروهای تروریستی داعش خبر داد. یک مقام عراقی نیز از کشته‌شدن 50 نفر از سرکرده‌های حزب بعث در عراق از جمله پسر عزت الدوری در تکریت خبر داد. این مقام در مصاحبه با خبرگزاری آناتولی عنوان کرد: این عملیات پس از آن صورت گرفت که اطلاعاتی مبنی بر نشست رهبران بعث در خانه‌ای در شهر تکریت به دست دستگاه مبارزه با تروریسم رسید و نیروها به محض به دست آوردن این اطلاعات وارد عمل شده و توانستند آنها را به هلاکت برسانند.

منابع رسانه‌ای خبر دادند که در درگیری‌های روز گذشته، محمد الشیشانی یکی از سرکردگان اصلی داعش در استان نینوا نیز کشته شده است. الشیشانی، تروریست سرشناس چچنی و متواری بود. وی از سرکرده‌های اصلی داعش در سوریه بود که طی چند سال گذشته به دلیل جنایت متعددی که در این کشور انجام داده، به چهره‌ای شناخته شده بدل شد.

در همین حال، روز گذشته بعد از مدتی سکوت عربستان در قبال تحولات عراق موضعگیری کرد و مدعی شد که نوری‌مالکی مسئول رخدادها در عراق است. ترکی الفیصل، رئیس سابق سازمان اطلاعات عربستان در نشست شورای روابط خارجه اتحادیه اروپا در رم اظهار کرد: بغداد در متوقف ساختن فعالیت‌های تندروها و بعثی‌ها از دوره صدام شکست خورده است. در مقابل این نوع اظهارات، معاون وزارت خارجه کویت نیز با اعلام موضع دولتش، گروهک تروریستی داعش را تهدیدی برای کشورش و همه منطقه خواند و گفت که همه کشورهای منطقه برای مقابله با این خطر واقعی هماهنگ باشند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها