مدیرکل جهاد کشاورزی کردستان با اشاره به وقوع سرمازدگی در فصل بهار امسال گفت: امسال ۴۴۴ میلیارد تومان بر اثر سرمازدگی و خشکسالی به باغات استان کردستان خسارت وارد شده است.
کد خبر: ۶۸۳۲۹۶
سرما ۴۴۴ میلیارد تومان خسارات به باغات کردستان زد

محمدابراهیم حسن‌نژاد ظهر امروز در جلسه ستاد بحران کردستان که با حضور اسماعیل نجار معاون وزیر کشور و رییس سازمان مدیریت بحران کشور در سنندج برگزار شد، گفت: برآورد می‌شود ۱۷ هزار هکتار از باغات استان کردستان دچار خسارت سرمازدگی از ۱۰۰ درصد تا ۲۵ درصد شده باشند.

وی با اشاره به سرمازدگی ۱۰۰ درصدی محصول زردآلو در کردستان افزود: با خسارت‌های وارد شده به سطح باغات استان کردستان در سال ۹۳، پیش بینی می‌شود ۸۳ هزار تن تولید محصولات باغی استان کاهش پیدا کند.

مدیرکل جهاد کشاورزی کردستان به بیمه شدن ۱۱ هزار و ۶۰۰ هکتار باغ استان اشاره کرد و گفت: از ۴۰ هزار هکتار باغ موجود در استان کردستان فقط ۱۱ هزار و ۶۰۰ هکتار آن بیمه هستند.

وی وضعیت بیمه کردن اراضی دیم و باغات استان را مطلوب دانست و افزود: در حال حاضر ۴۷ درصد جمعیت باغداران و ۲۸ درصد باغات و ۷۱ درصد مزارع دیم استان کردستان بیمه هستند.

حسن‌نژاد با اشاره به مجموع خسارت‌های وارد شده به اراضی استان در سال‌ ۹۳ افزود: ۳۲۸ هزار هکتار زراعت و ۱۷ هزار هکتار باغ کردستان امسال دچار سرمازدگی و خشکسالی شدند.

وی بیشترین آسیب‌پذیری در سرمازدگی امسال را سطح باغات استان عنوان کرد و گفت: امسال سرمازدگی در استان با تداوم سرما در فصل بهار همراه بود و در فروردین ماه هفت روز سرمای شدید و مداوم به باغات خسارات زیادی وارد کرد.

مدیرکل جهاد کشاورزی کردستان زراعت را یکی از بخش‌های متاثر از پدیده خشکسالی عنوان کرد و افزود: ۱.۷ میلیون تن محصولات زراعی در استان کردستان برداشت می‌شود که از این میزان ۶۰۰ هزار تن معادل ۳۴ درصد محصولات زراعی از مزارع دیم برداشت می‌شوند.

حسن‌نژاد با اشاره به اینکه گندم و جو بیشترین سطح زیر کشت دیم در استان هستند، افزود: ۷۴ درصد تولید غلات و ۹۶ درصد تولید حبوبات در سطح دیم است.

وی به وجود ۱۰ هزار هکتار باغات دیم در استان کردستان اشاره کرد و گفت: ۱۱ درصد باغات استان متاثر از پدیده خشکسالی هستند.

مدیرکل جهاد کشاورزی کردستان عوامل موثر در تولید محصولات دیمی را میزان بارندگی، پراکنش باران یا زمان بارش، مدیریت و دما عنوان کرد و افزود: خشکسالی کشاورزی در استان اتفاق افتاده به طوری که میانگین برداشت گندم دیم در سال گذشته یک هزار و ۱۰۰ کیلوگرم در هکتار بود که پیش بینی می‌شود این رقم امسال به ۷۵۰ کیلو در هکتار برسد.

وی با اشاره به کاهش میزان بارندگی در سه ماهه نخست امسال، گفت: در سه ماهه نخست سال گذشته میزان بارندگی ۱۳۳ میلیمتر بوده که این رقم در سه ماهه اول ۹۳ به ۸۳ میلیمتر کاهش یافته است.

حسن‌نژاد افزود: در همه شهرستان‌های استان بارش بارندگی در فصل بهار با کاهش روبرو بوده اما از نظر دما در وضعیت خوبی قرار داشتیم.(تسنیم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها